Što čini ljude uspješnima u poslu? Rezultati brojnih istraživanja pokazuju da je jedna od najvažnijih komponenti za uspjeh upravo kvalitetno upravljanje konfliktima na radnom mjestu. Konflikti svima nama predstavljaju neugodna iskustva, zbog čega ih nastojimo izbjegavati. Svi itekako dobro znamo koliko nam puno energije mogu uzeti, a ukoliko ih ne riješimo, često se događa da nam počnu interferirati s privatnim životom, zbog čega se najčešće osjećamo još nemoćnije.

Zbog čega upravljanje konfliktima uvelike određuje kako ćemo se osjećati na našem radnom mjestu, te koliko ćemo biti uspješni u poslu? Odgovor nam na to pitanje daje emocionalna inteligencija, koja igra veliku ulogu u uspješnom razrješenju konflikata. Zbog toga nije ni iznenađujuća činjenica da preko 90% uspješnih ljudi ima visoku razinu emocionalne inteligencije. Neke od najčešćih grešaka koje znamo raditi u upravljanju konfliktima javljaju se upravo zato jer je ne koristimo na pravi način.

 

1) Potpuna iskrenost

Koliko ste se puta Vi osobno ili netko od Vaših kolega našli u odnosu u kojem su postojale tenzije s nekom osobom? Niste joj htjeli ništa reći da ne narušite odnos ili da Vas šef ne ukori, pa ste odlučili šutjeti? Ili ste je konstantno upozoravali da Vam ide na živce to što ona radi, ali nikako da Vas posluša? I onda Vam je jednog dana samo “pukao film” te ste joj rekli sve što je ide, zbog čega ste jedino Vi ispali “bad guy”.

Kako nam emocionalna inteligencija može pomoći da ipak budemo iskreni prema drugoj osobi, a ne povrijedimo njene osjećaje? Upravo nam ona omogućuje da uspješno vodimo vrlo škakljive razgovore s drugima bez negativnih posljedica. S druge strane, ako je ne znamo koristiti, i najbanalnija komunikacija može se pretvoriti u minsko polje. Često smatramo da se drugi ljute zbog sadržaja koji smo im rekli, pa ga stoga nastojimo uljepšavati, kriti od njih istinu, prešućivati neke stvari i sl. kako bismo sačuvali odnose. Ali, to nije istina – ljude zapravo povrijedi namjera koja stoji iza naše komunikacije. Stoga, ako želimo uspješno razriješiti konflikt, potrebno je imati uistinu iskrenu namjeru prema drugoj strani, te nastalu situaciju željeti riješiti na obostranu korist – a ne se samo nastojati izboriti za svoje.

 

2) Pretjerano dijeljenje emocija

Reći drugima kako se osjećamo prihvatljivo je, ali samo u određenoj dozi. Evo primjera: zamislite da Vas je netko od Vaših kolega naljutio oko neke sitnice. Da, u redu je osjećati negativne emocije, ali je li baš najpametnije da toj osobi detaljno date do znanja kako se osjećate? Zamislite da svom radnom kolegi kažete da osjećate bijes i veliko razočaranje jer je on uzeo nešto Vaše bez pitanja. To sigurno neće pomoći, već će ga zbuniti i još više udaljiti od Vas.

Emocionalna inteligencija nam tu opet pomaže. Lako je reći kako se osjećamo, međutim u konfliktnoj situaciji zapravo treba iznijeti objektivne činjenice. Svakako se trebate pripremiti za razgovor s drugom osobom, te iznijeti objektivne informacije koje ćete joj reći, kako bi ona uistinu shvatila što je to što Vam je uzrokovalo javljanje negativnih emocija.

 

3) Obrana

Što najčešće napravimo kada se netko ne slaže s našim mišljenjem? Imamo se potrebu braniti i opravdavati. Koliko nam god ta reakcija bila prirodna i automatska, često i nije baš korisna u rješavanju konflikata. Zbog čega uopće tako reagiramo? Tijekom evolucijskog razvoja čovjeka naš je mozak doslovno programiran da uočava prijetnje iz okoline i obavještava nas, jer je to bilo ključno za naše preživljavanje. Dio tog mindseta ostao nam je i do današnjeg dana. Zbog toga tuđe mišljenje koje nije u skladu s našim možemo percipirati kao prijetnju, što sigurno vodi u još veću komplikaciju cjelokupnog odnosa.

Kako onda adekvatno reagirati? Od velike Vam pomoći tu može biti – znatiželja. Naime, jako je važno prvo osvijestiti da naše stajalište (o bilo čemu) možda ipak nije ispravno, te nakon toga pokazati znatiželju i iskreni interes za stajalište Vašeg sugovornika. Postavljajte mu pitanja kako biste dobili informacije o tome zbog čega on razmišlja upravo na takav način? Na međusobne različitosti nastojte gledati pozitivno, a ne kao priliku za još jedan konflikt.

 

4) Okrivljavanje drugih

Činjenica jest da ovo vrlo često radimo. Zamislite da Vam je šef rekao da odete na sastanak s jednim vrlo važnim klijentom, kojeg ste godinama htjeli upoznati i s kime ste dugo željeli ostvariti suradnju. Jako ste se veselili tome, ali je Vaš šef u zadnji tren na sastanak poslao Vašeg kolegu. U potpunosti je razumljivo da ćete se osjećati ljuto ili razočarano.

Kako si pomoći? Emocionalno inteligentni ljudi imaju jako dobru sposobnost promjene vlastite percepcije. Naime, jako je važno osvijestiti da smo mi, bez obzira na okolnosti, uvijek odigrali barem nekakvu ulogu u situaciji koja je uzrokovala konflikt. Ruku na srce, možete se ljutiti na svog šefa koliko god hoćete, Vaš kolega je i dalje taj koji ide na sastanak. A ukoliko se i dalje budete ljutili na njega, naštetiti ćete samo sebi – a on je sigurno poslao kolegu s nekim dobrim razlogom.

 

5) Šutnja

Nekim ljudima je šutnja glavni način upravljanja konfliktom. Plaše se da će, ako bilo što kažu, to biti pogrešno shvaćeno s druge strane, i da će samo pogoršati situaciju. Zbog toga smatraju da će “manje štete” napraviti ukoliko ništa ne govore.

Međutim, koliki je zaista rizik toga da ništa ne kažete? VitalSmarts je proveo istraživanje u kojem je ispitivala što ljudi kažu jedni drugima u konfliktnim situacijama. Otkrili su da oni koji jasno kažu svoje mišljenje to naprave jer ne žele da druga strana ima pogrešno mišljenje o cijeloj situaciji (ili da misli kako je samo ona u pravu). Naime, oni uvijek procijene da je manja šteta ukoliko asertivno kažu svoj stav, nego da ništa ne kažu.

 

Želite i Vi naučiti kvalitetno upravljati konfliktima? Javite nam se.

 

 

Prvi saznajte kada objavimo nešto novo – prijavite se na naš newsletter!

         
     

Image designed by Freepik

 

“Gladni” ste feedbacka? A jeste li ga spremni “pojesti” kada Vam je serviran?

Povratna informacija o radnom učinku - termin koji na papiru zvuči vrlo profesionalno i otmjeno, dok u stvarnosti često izaziva "buru" emocija, te je uzrokom nemalog broja konflikata na radnom

Život ste dali firmi u kojoj radite, a ona Vas je odbacila kao staru krpu?

Scenarij kao pa iz bajke: radite posao kojem ste izuzetno predani i oko kojeg ste zavidno angažirani, Vaša proaktivnost na radnom mjestu može biti izvrstan primjer svim Vašim kolegama, te

Je li nam stvarno potrebno toliko coacheva na tržištu?

Coaching - termin koji danas izvire iz gotovo pa svake web-stranice i društvene platforme koja se bavi nekim oblikom osobnog razvoja. S coachevima se susrećemo svakodnevno, bilo uživo ili online

Je li vrijeme za odlazak u privatno poduzetništvo?

Godišnji odmori su završili, te svi lagano krećemo s novom "sezonom" - pred Vama su nadolazeći poslovi koje ste ugovorili, novi izazovi koji Vas čekaju, kao i zanimljivi projekti koje

Kako preživjeti povratak s godišnjeg?

Povratak s godišnjeg odmora je uvijek težak. Bez obzira gdje smo bili, što smo radili, ili koliko smo slobodnog vremena imali, prvi radni dan nakon ljetnog uživanja svima nam dođe

Kako uistinu maksimalno iskoristiti godišnji odmor?

Lagano nam se približava period godišnjih odmora - vrijeme kada se odmaramo od naporne godine, i punimo baterije za nadolazeće poslovne izazove. Međutim, svakome se od nas barem jednom dogodilo

10 načina kako se nositi sa šefom koji Vas maltretira

Ah, ti naši šefovi! Ponekad nam zadaju toliku glavobolju da jednostavno ne znamo kako da se ponašamo prema njima, a da oni budu zadovoljni. Šefovi nas mogu "maltretirati" na bezbroj

Kako je svjetsko nogometno prvenstvo utjecalo na naše ponašanje?

Događaji koji su se u proteklih nekoliko dana dogodili u lijepoj našoj samo su još jedan od pokazatelja koliki potencijali, snaga i mogućnosti leže u svima nama. Bili smo predmet

Zbog čega su visoko inteligentni ljudi često NESRETNI?

Zvuči paradoksalno, zar ne? Nekako je općeprihvaćeni stav da visoko inteligentnim ljudima sve ide od ruke - uspješni su u školi, pronalaze dobre poslove, razvijaju se na svom profesionalnom planu,

Danas ti se smiju, sutra ti žele biti najbolji prijatelji

Mark Twain je jednom davno rekao da je čovjek s novom idejom luđak sve dok ta ideja ne uspije. Sve to zvuči divno i krasno, međutim, nije nam dao odgovor

Stalno ste zauzeti? Od čega ZAPRAVO bježite?

Svi mi poznamo barem jednu osobu za koju možemo reći da je uistinu stalno zauzeta. Kad se nađete s njom na kavi, pitat će Vas kako ste, ne dižući pogled

Evo kako Vas perfekcionizam lagano UBIJA

Smatrate li se perfekcionistom? Nema ničeg lošeg u tome da želite biti najbolji u onome što radite - osim kada Vas ta želja toliko frustrira da Vam praktički uzrokuje propast.

Aktivno slušanje u 5 jednostavnih koraka!

Svi u teoriji znamo koliko je aktivno slušanje važno u svakodnevnoj komunikaciji. Međutim, samo su rijetki koji u praksi kvalitetno posvećuju vrijeme svojim sugovornicima, kako bi u potpunosti razumjeli ono

Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

Objavili ste oglas za posao, prikupili sve prijave, odradili početnu selekciju kandidata, proveli intervjue s onim najzanimljivijima, ali izgleda da nitko od njih ne odgovara zahtjevima Vašeg radnog mjesta? Ovakav

Treba li Vam employer branding?

Neupitna je činjenica da je u današnje vrijeme gotovo pa svaka organizacija konstantno u potrazi za kvalitetnim zaposlenicima. Naime, nemoguće je ostvariti poslovni rast bez kvalitetnog kadra. Sam proces zapošljavanja

Je li vrijeme da napokon date otkaz?

Svatko je od nas barem jednom u životu imao loš dan na poslu. Štoviše, sigurno Vam je poznat i osjećaj kada Vam jednostavno cijeli tjedan ne ide onako kako ste

Kako biti uistinu nezaboravan lider?

U našoj se svakodnevici konstantno susrećemo s različitim vođama - od pojedinaca koji upravljaju svojim timovima, do ljudi koji svojim rukovoditeljskim sposobnostima uspješno vode čitave kompanije. Međutim, jesu li ti

7 tajni najuspješnijih komunikatora

Koliko ste uspješni u Vašoj svakodnevnoj komunikaciji? Često mislimo kako imamo izvrsne vještine govorenja i suradnje s drugima. Međutim, situacija u praksi pokazuje upravo suprotno. Pitate se zbog čega? Koliko

5 najčešćih grešaka u upravljanju konfliktom

Što čini ljude uspješnima u poslu? Rezultati brojnih istraživanja pokazuju da je jedna od najvažnijih komponenti za uspjeh upravo kvalitetno upravljanje konfliktima na radnom mjestu. Konflikti svima nama predstavljaju neugodna

6 navika najkreativnijih ljudi

Neuroznanost još uvijek nije uspjela dati jednostavno objašnjenje zbog čega su neki pojedinci kreativniji od drugih, te kako uopće kreativnost nastaje. Ona je puno više povezana s desnom, emocionalnom polovicom