Mark Twain je jednom davno rekao da je čovjek s novom idejom luđak sve dok ta ideja ne uspije. Sve to zvuči divno i krasno, međutim, nije nam dao odgovor na dva pitanja: kako se nositi s tom titulom luđaka, te koliko je dugo moramo imati. Nije lako biti taj “luđak”, a pogotovo ne u lijepoj našoj, u kojoj se na gotovo svakom koraku od Vas očekuje da budete “normalni”, i da se ponašate onako kako spada. To je nešto što mi u psihologiji nazivamo konformizmom.

Konformizam je zapravo bilo koji oblik mijenjanja Vašeg vlastitog ponašanja, stavova i uvjerenja, i to s ciljem prilagodbe nekim normama i pravilima skupine ljudi u kojoj se trenutno nalazite. Ta prilagodba može poprimiti razmjere od vrlo suptilnih očekivanja (stišavanje Vašeg mobitela prilikom ulaska u kinodvoranu, jer se od Vas očekuje da ne remetite projekciju filma), do ekstremnih oblika socijalnog pritiska (Vaše dijete koje počinje konzumirati cigarete da ne bude odbačeno od strane svojih vršnjaka).

Na koji se način konformizam odražava na naše poduzetništvo? Često možete čuti izjave poput “Zašto otvaraš firmu u ovim teškim vremenima?”, “U Hrvatskoj vlada loša poduzetnička klima”, “Veliki su porezi i davanja kad imaš firmu”, “Imamo ekstremno malo tržište” i slično. Valjda bi najbolje bilo da budete zahvalni na tome što imate stalan posao od 8 do 4 koji bi trebalo “guliti” do mirovine, jer je očigledno realizacija neke vlastite poduzetničke ideje manje prihvatljiv oblik ponašanja. Međutim, oni koji imaju iole poduzetničkog duha u sebi, znaju da to jednostavno nije njihov životni odabir.

 

Zbog čega Vam se drugi uopće smiju?

Ponekad je to smijanje, ponekad negodovanje, kritiziranje ili zabrinutost. Razloga takvom ponašanju može biti nekoliko:

  • Želite pokrenuti nešto svoje, te ste automatski drugačiji od drugih, a tko je još vidio biti drugačiji od drugih?
  • Imaju otpor prema Vašoj poduzetničkoj ideji, jer jednostavno nisu spremni za to nešto što im nudite, koliko god ono bilo dobro za njih
  • U njima postoji trunčica ljubomore i zavisti, jer ste se usudili napraviti ono što mnogi žele, ali jednostavno nemaju hrabrosti za to
  • Jesu li možda ljuti na Vas, jer ste se Vi sjetili pokrenuti tu ideju prije njih?
  • Ili možda imaju loša uvjerenja i stavove o poduzetništvu, te je njihova slika svijeta jednostavno takva da poduzetničke pothvate percipiraju kao nešto negativno

Ruku na srce, svatko tko je krenuo u samostalan biznis susreo se s nebrojeno mnogo “ismijavanja” od strane drugih. Vaša okolina prepuna je ljudi koji su skeptični ili jednostavno misle da nećete uspjeti, i – što je najgore od svega – to misle iz najbolje namjere. Nažalost, takvi komentari i tuđi stavovi mogu biti razarajući za naše samopouzdanje. Ponekad ne nalazimo podršku niti kod naših najbližih prijatelja i članova obitelji, odnosno od onih ljudi od kojih smo tu podršku najviše očekivali. To uistinu može jako boljeti. Ono što u tim trenucima možete napraviti jest ne uzimati im to za zlo, te i dalje imati fokus na svom cilju.

 

Kome su se sve smijali?

Kada se ljudi upuste u svoju poduzetničku avanturu i suoče s lavinom negativnih komentara i odbijanja iz svoje okoline, često misle da su sami na svom putu, i da se to događa samo njima. Međutim, ono što je važno za osvijestiti jest činjenica da se svaki poduzetnik na svom početku susreo s istom tom lavinom kao i Vi. Neki su od njih postali svjetske poznate ličnosti. J.K. Rowling je odbilo ukupno 12 autora za redom prije nego je trinaesti pristao izdati njenog Harryja Pottera. Steve Jobs je dobio otkaz u tvrtki koju je on sam osnovao, dok su Walta Disneya početkom 20. stoljeća “najurili” s njegovog posla, jer navodno nije imao dovoljno mašte.

Neke od najismijanijih i, na prvi pogled, najglupljih poduzetničkih ideja danas su višemilijunski biznisi. Evo par primjera:

  • The Pet Rock – tvrtka koja se bavi prodajom kamenja koji Vam predstavljaju kućne ljubimce, zajedno s njihovim nastambama i priručnicima za treniranje. Zaradili su 15 milijuna dolara u prvih šest mjeseci postojanja.
  • Holy Ink – skupina svećenika koji su počeli prodavati zamjenske, blagoslovljene tinte za printere. U tri godine postojanja prodaja im je narasla s 2.000 na 2.5 milijuna dolara.
  • Santa Mail – entuzijasti koji su registrirali poštanski sandučić na Sjevernom polu, te roditeljima naplaćuju 10$ kako bi njihova djeca dobila pismo od Djeda Mraza. Dosad su zaradili 2 milijuna dolara.

 

Što napraviti kada Vam se smiju?

1) Jednostavno shvatite da su odbijanja i negativni komentari sastavni dio Vašeg života i poslovanja kada ste poduzetnici, s kojima jednostavno trebate naučiti živjeti.

2) Neka Vam odbijanja ne budu razlog za depresiju, već prilika za učenje. Nakon svakog početnog poraza razmislite malo o tome zbog čega ste bili odbijeni, što konkretno to znači za Vas, što možete naučiti iz toga, te kako ćete pametnije i promišljenije pristupiti sljedeći put.

3) Tuđa smijanja i negativne reakcije drugih ljudi nastojte ne shvatiti osobno – jer na kraju dana, one suštinski nemaju veze s Vama.

4) Uspjeh ne dolazi preko noći, što neki poduzetnici još uvijek nisu osvijestili, već svom poslovanju postupaju naivno, preoptimistično i nerealistično. Štoviše, ponekad Vas do uspjeha dijeli stotine i stotine (neprospavanih) noći.

5) Unatoč svemu, svaki put budite hrabri i odvažni u prezentiranju Vaše poduzetničke ideje. Iako možda i zvuči glupo, ukažite ljudima na prednosti Vaše ideje u odnosu na neku konkurentsku, kao i na konkretne dobrobiti koje će njome moći ostvariti.

6) Nemojte se oslanjati samo na jednu poduzetničku ideju. Svoju zamisao probajte realizirati na nekoliko alternativnih načina. Naime, ukoliko svo svoje vrijeme i resurse uložite u koncept koji na kraju ne ispadne održiv, naći ćete se strašno pokolebanima i bez motivacije za daljnji rad. Kako kaže poznata američka poslovica: “don’t put all your eggs in one basket”.

7) Ne zaboravite slaviti male, čak i najmanje uspjehe. Upravo su oni ti koji igraju ključnu ulogu u poboljšanju poljuljanog poduzetničkog samopouzdanja, te Vam u teškim trenucima daju snagu za dalje.

8) Budite uporni. Čak i ako ste izgubili početnu bitku, ne znači da ste izgubili i rat. Štoviše, čak i ako ste izgubili na desetke bitaka, to još uvijek ne znači ništa. Poduzetništvo je maraton, ne sprint.

 

Da, ljudi su jednostavno takvi – prvo Vas ismijavaju, a onda skroz promijene ploču kada vide da ste uporni, da ne odustajete, da ste konzistentni u onome što pričate, te posebice kada čuju lijepe stvari o Vama iz usta ljudi koji su njima osobno važni. Treba im uistinu puno vremena i konzistentnih informacija da svoje negativno mišljenje o nečemu promijene u pozitivno. Upravo je ta konzistentnost tajni sastojak Vaše poduzetničke avanture, te ako je dodate u Vaš recept, lako je moguće da ćete Vi biti ti koji će se smijati posljednji.

 

Pomoći ćemo Vam da razvijete Vašu poduzetničku ideju. Javite nam se.

 

 

Prvi saznajte kada objavimo nešto novo – prijavite se na naš newsletter!

         
     

Image designed by Freepik

“Gladni” ste feedbacka? A jeste li ga spremni “pojesti” kada Vam je serviran?

Povratna informacija o radnom učinku - termin koji na papiru zvuči vrlo profesionalno i otmjeno, dok u stvarnosti često izaziva "buru" emocija, te je uzrokom nemalog broja konflikata na radnom

Život ste dali firmi u kojoj radite, a ona Vas je odbacila kao staru krpu?

Scenarij kao pa iz bajke: radite posao kojem ste izuzetno predani i oko kojeg ste zavidno angažirani, Vaša proaktivnost na radnom mjestu može biti izvrstan primjer svim Vašim kolegama, te

Je li nam stvarno potrebno toliko coacheva na tržištu?

Coaching - termin koji danas izvire iz gotovo pa svake web-stranice i društvene platforme koja se bavi nekim oblikom osobnog razvoja. S coachevima se susrećemo svakodnevno, bilo uživo ili online

Je li vrijeme za odlazak u privatno poduzetništvo?

Godišnji odmori su završili, te svi lagano krećemo s novom "sezonom" - pred Vama su nadolazeći poslovi koje ste ugovorili, novi izazovi koji Vas čekaju, kao i zanimljivi projekti koje

Kako preživjeti povratak s godišnjeg?

Povratak s godišnjeg odmora je uvijek težak. Bez obzira gdje smo bili, što smo radili, ili koliko smo slobodnog vremena imali, prvi radni dan nakon ljetnog uživanja svima nam dođe

Kako uistinu maksimalno iskoristiti godišnji odmor?

Lagano nam se približava period godišnjih odmora - vrijeme kada se odmaramo od naporne godine, i punimo baterije za nadolazeće poslovne izazove. Međutim, svakome se od nas barem jednom dogodilo

10 načina kako se nositi sa šefom koji Vas maltretira

Ah, ti naši šefovi! Ponekad nam zadaju toliku glavobolju da jednostavno ne znamo kako da se ponašamo prema njima, a da oni budu zadovoljni. Šefovi nas mogu "maltretirati" na bezbroj

Kako je svjetsko nogometno prvenstvo utjecalo na naše ponašanje?

Događaji koji su se u proteklih nekoliko dana dogodili u lijepoj našoj samo su još jedan od pokazatelja koliki potencijali, snaga i mogućnosti leže u svima nama. Bili smo predmet

Zbog čega su visoko inteligentni ljudi često NESRETNI?

Zvuči paradoksalno, zar ne? Nekako je općeprihvaćeni stav da visoko inteligentnim ljudima sve ide od ruke - uspješni su u školi, pronalaze dobre poslove, razvijaju se na svom profesionalnom planu,

Danas ti se smiju, sutra ti žele biti najbolji prijatelji

Mark Twain je jednom davno rekao da je čovjek s novom idejom luđak sve dok ta ideja ne uspije. Sve to zvuči divno i krasno, međutim, nije nam dao odgovor

Stalno ste zauzeti? Od čega ZAPRAVO bježite?

Svi mi poznamo barem jednu osobu za koju možemo reći da je uistinu stalno zauzeta. Kad se nađete s njom na kavi, pitat će Vas kako ste, ne dižući pogled

Evo kako Vas perfekcionizam lagano UBIJA

Smatrate li se perfekcionistom? Nema ničeg lošeg u tome da želite biti najbolji u onome što radite - osim kada Vas ta želja toliko frustrira da Vam praktički uzrokuje propast.

Aktivno slušanje u 5 jednostavnih koraka!

Svi u teoriji znamo koliko je aktivno slušanje važno u svakodnevnoj komunikaciji. Međutim, samo su rijetki koji u praksi kvalitetno posvećuju vrijeme svojim sugovornicima, kako bi u potpunosti razumjeli ono

EN Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

test txt

Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

Objavili ste oglas za posao, prikupili sve prijave, odradili početnu selekciju kandidata, proveli intervjue s onim najzanimljivijima, ali izgleda da nitko od njih ne odgovara zahtjevima Vašeg radnog mjesta? Ovakav

Treba li Vam employer branding?

Neupitna je činjenica da je u današnje vrijeme gotovo pa svaka organizacija konstantno u potrazi za kvalitetnim zaposlenicima. Naime, nemoguće je ostvariti poslovni rast bez kvalitetnog kadra. Sam proces zapošljavanja

Je li vrijeme da napokon date otkaz?

Svatko je od nas barem jednom u životu imao loš dan na poslu. Štoviše, sigurno Vam je poznat i osjećaj kada Vam jednostavno cijeli tjedan ne ide onako kako ste

Kako biti uistinu nezaboravan lider?

U našoj se svakodnevici konstantno susrećemo s različitim vođama - od pojedinaca koji upravljaju svojim timovima, do ljudi koji svojim rukovoditeljskim sposobnostima uspješno vode čitave kompanije. Međutim, jesu li ti

7 tajni najuspješnijih komunikatora

Koliko ste uspješni u Vašoj svakodnevnoj komunikaciji? Često mislimo kako imamo izvrsne vještine govorenja i suradnje s drugima. Međutim, situacija u praksi pokazuje upravo suprotno. Pitate se zbog čega? Koliko

5 najčešćih grešaka u upravljanju konfliktom

Što čini ljude uspješnima u poslu? Rezultati brojnih istraživanja pokazuju da je jedna od najvažnijih komponenti za uspjeh upravo kvalitetno upravljanje konfliktima na radnom mjestu. Konflikti svima nama predstavljaju neugodna

6 navika najkreativnijih ljudi

Neuroznanost još uvijek nije uspjela dati jednostavno objašnjenje zbog čega su neki pojedinci kreativniji od drugih, te kako uopće kreativnost nastaje. Ona je puno više povezana s desnom, emocionalnom polovicom

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *