Povratna informacija o radnom učinku – termin koji na papiru zvuči vrlo profesionalno i otmjeno, dok u stvarnosti često izaziva “buru” emocija, te je uzrokom nemalog broja konflikata na radnom mjestu. Bez njega naš vlastiti profesionalni razvoj gotovo pa nije moguć, a opet nema osobe kojoj je svejedno čuti nedostatke u njegovoj ili njenoj radnoj izvedbi. Feedback je kao i jelo – ponekad nam se ne sviđa način na koje je skuhano, posuđe u kojem je servirano, restoran u kojem smo ga pojeli, ili konobar koji nam ga je donio. Ponekad ćemo očekivati jednu vrstu jela, dok će se na našem tanjuru naći nešto sasvim drugo.

Internet je prepun članaka i literature o različitim tehnikama davanja feedbacka, stoga hajdemo se danas posvetiti tome kako kvalitetno primiti feedback od druge osobe, bilo da se radi o našem nadređenom, radnom kolegi ili vanjskom klijentu.

 

Zbog čega nam nije jednostavno primiti feedback?

Najveća prepreka u primanju feedbacka najčešće je naš vlastiti ego. Ako ćemo gledati po nekim teoretičarima psihologije ličnosti, ego je dio naše osobnosti koji funkcionira samo po jednom principu, a to je princip ugode. On želi zadovoljiti sve vrste potreba koje imamo, i to želi napraviti odmah sada, bez obzira na kontekst situacije u kojoj se nalazimo, te je li to zadovoljenje u ovom trenutku prihvatljivo ili nije. Zadovoljenjem tih potreba nastojimo postići (često neostvarivo) stanje psihofizičkog balansa ili ravnoteže, zbog čega ne iznenađuje činjenica da se egu ne sviđa apsolutno ništa što bi nas iz te ravnoteže moglo izbaciti – a negativni feedback upravo je jedan od tih faktora.

Postoje ljudi koji jednostavno imaju bolju ili lošiju kontrolu ega i vlastitih impulsa. Ovi potonji nešto teže upravljaju vlastitim emocijama, manje primjereno reagiraju u socijalnim situacijama, te im veći broj faktora uzrokuje svakodnevni stres. Upravo zbog toga, tuđe riječi koje su im upućene u najboljoj namjeri za njih najčešće predstavljaju prijetnju. Feedback koji je izrečen za njihovo dobro i dugoročni razvoj – te iste riječi za njih zapravo predstavljaju napad na njih samih. Gotovo pa nevjerojatno! Nažalost, tome svemu nimalo ne ide u prilog naša kultura i način poslovanja, podneblje u kojem živimo, kao i objektivna činjenica kakvi se sve profili ljudi danas nalaze na rukovodećim pozicijama.

 

Zagrebimo još malo ispod površine…

Da ne bi sve bilo tako crno, dat ćemo još jedno objašnjenje ovog paradoksa. Ljudski mozak je jednostavno programiran da više pamti negativne situacije od onih pozitivnih. Jedno istraživanje otkrilo je da je intenzitet negativnih emocija koje se javljaju kada izgubimo 50$ u prosjeku veći od intenziteta pozitivnih emocija kada tu istu svotu novaca dobijemo na poklon. Štoviše, jedna druga studija pokazala je da zaposlenici u tvrtkama doslovno znaju prekidati odnose s onim kolegama koji im konstantno daju negativan feedback, a često na isti način postupaju i u privatnoj sferi njihova života.

Međutim, kada malo zagrebemo ispod površine, možemo razumjeti razlog takvog ponašanja. Naš mozak i naše tijelo na vanjske podražaje uvijek reagiraju samo s jednim ciljem, a taj je da nas zaštite od bilo kakve prijetnje. To je impuls koji smo evolucijski naslijedili od svojih davnih predaka, kada su iza svakog kutka vrebale nemani i opasnosti kobne po naš život – i taj se impuls “zadržao” u nama do današnjeg dana.

Psiholozi navode da, osim ovog evolucijskog faktora, postoje još tri dodatna zbog kojih nam se najčešće javljaju negativne emocije na feedback koji nam je upućen:

  • Perfekcionisti smo, te očekujemo da budemo najbolji u svemu što radimo. Kada od drugih dobijemo informaciju da nije tako, u nama se javi negativnost.
  • Ne vjerujemo osobi koja nam daje feedback, jer često smatramo da ne posjeduje sve informacije, da je donijela krive zaključke, ili da jednostavno ima pogrešnu namjeru.
  • Poistovjećujemo feedback s našim identitetom, zbog čega tuđu kritiku našeg ponašanja doživljavamo kao omalovažavanje nas kao osoba.

 

Kako smiriti vlastite emocije i uistinu kvalitetno primiti feedback?

Savjeta je uistinu bezbroj, od kojih neke možete početi već danas primjenjivati u svojoj okolini, i tako napraviti prvi korak u svom osobnom razvoju:

Aktivno slušanje – vještine aktivnog slušanja pomoći će Vam da uistinu “čujete” i razumijete osobu koja Vam daje feedback, bez osuđivanja i javljanja negativnih emocija

Kontrola reakcija – ukoliko Vam se javljaju, vježbajte kontrolu neprimjerenih reakcija uz pomoć mindfulnessa i ostalih tehnika relaksacije

Sumiranje i postavljanje pitanja – svakako rezimirajte ono što ste čuli od osobe koja Vam je dala feedback, te joj postavite dodatna pitanja kako biste dobili potpunu sliku o tome kako ona uistinu vidi Vaše ponašanje

Izbjegavanje opravdavanja – unatoč tome što većini ljudi dolazi prirodno, svakako nastojte odoljeti porivu da se opravdavate, već prvo dozvolite osobi da kaže sve što je namjeravala

Vođenje dnevnika – redovito vodite bilješke o tome kakav su Vam feedback relevantni drugi dali o Vašem ponašanju, kako biste mogli motriti Vaš napredak i razvoj

Aktivno traženje feedbacka – ukoliko ne dobivate feedback od drugih, aktivno ga tražite – što ga više dobivate, to će on sam po sebi postajati sve lakše “probavljiv”

Edukacija – “sendvič feedback” samo je jedna od brojnih metoda davanja feedbacka, a što ih više posjedujete, to ćete povratne informacije moći bolje prilagoditi situaciji u kojoj se nalazite

Razvijanje kulture feedbacka – ukoliko ste rukovoditelj, u Vašem kalendaru unaprijed odvojite kratke, ali redovite vremenske periode koji će biti rezervirani samo za feedback između Vas i Vaših djelatnika

360° feedback – usluga koja će Vama i Vašim djelatnicima omogućiti potpune povratne informacije o vašem radnom učinku, te vam uistinu dati kvalitetne preporuke za Vaš daljnji profesionalni razvoj

 

Pomoći ćemo Vam usvojiti tehnike davanja i primanja kvalitetnog feedbacka. Javite nam se.

 

 

Prvi saznajte kada objavimo nešto novo – prijavite se na naš newsletter!

         
     

Image designed by Freepik

“Gladni” ste feedbacka? A jeste li ga spremni “pojesti” kada Vam je serviran?

Povratna informacija o radnom učinku - termin koji na papiru zvuči vrlo profesionalno i otmjeno, dok u stvarnosti često izaziva "buru" emocija, te je uzrokom nemalog broja konflikata na radnom

Život ste dali firmi u kojoj radite, a ona Vas je odbacila kao staru krpu?

Scenarij kao pa iz bajke: radite posao kojem ste izuzetno predani i oko kojeg ste zavidno angažirani, Vaša proaktivnost na radnom mjestu može biti izvrstan primjer svim Vašim kolegama, te

Je li nam stvarno potrebno toliko coacheva na tržištu?

Coaching - termin koji danas izvire iz gotovo pa svake web-stranice i društvene platforme koja se bavi nekim oblikom osobnog razvoja. S coachevima se susrećemo svakodnevno, bilo uživo ili online

Je li vrijeme za odlazak u privatno poduzetništvo?

Godišnji odmori su završili, te svi lagano krećemo s novom "sezonom" - pred Vama su nadolazeći poslovi koje ste ugovorili, novi izazovi koji Vas čekaju, kao i zanimljivi projekti koje

Kako preživjeti povratak s godišnjeg?

Povratak s godišnjeg odmora je uvijek težak. Bez obzira gdje smo bili, što smo radili, ili koliko smo slobodnog vremena imali, prvi radni dan nakon ljetnog uživanja svima nam dođe

Kako uistinu maksimalno iskoristiti godišnji odmor?

Lagano nam se približava period godišnjih odmora - vrijeme kada se odmaramo od naporne godine, i punimo baterije za nadolazeće poslovne izazove. Međutim, svakome se od nas barem jednom dogodilo

10 načina kako se nositi sa šefom koji Vas maltretira

Ah, ti naši šefovi! Ponekad nam zadaju toliku glavobolju da jednostavno ne znamo kako da se ponašamo prema njima, a da oni budu zadovoljni. Šefovi nas mogu "maltretirati" na bezbroj

Kako je svjetsko nogometno prvenstvo utjecalo na naše ponašanje?

Događaji koji su se u proteklih nekoliko dana dogodili u lijepoj našoj samo su još jedan od pokazatelja koliki potencijali, snaga i mogućnosti leže u svima nama. Bili smo predmet

Zbog čega su visoko inteligentni ljudi često NESRETNI?

Zvuči paradoksalno, zar ne? Nekako je općeprihvaćeni stav da visoko inteligentnim ljudima sve ide od ruke - uspješni su u školi, pronalaze dobre poslove, razvijaju se na svom profesionalnom planu,

Danas ti se smiju, sutra ti žele biti najbolji prijatelji

Mark Twain je jednom davno rekao da je čovjek s novom idejom luđak sve dok ta ideja ne uspije. Sve to zvuči divno i krasno, međutim, nije nam dao odgovor

Stalno ste zauzeti? Od čega ZAPRAVO bježite?

Svi mi poznamo barem jednu osobu za koju možemo reći da je uistinu stalno zauzeta. Kad se nađete s njom na kavi, pitat će Vas kako ste, ne dižući pogled

Evo kako Vas perfekcionizam lagano UBIJA

Smatrate li se perfekcionistom? Nema ničeg lošeg u tome da želite biti najbolji u onome što radite - osim kada Vas ta želja toliko frustrira da Vam praktički uzrokuje propast.

Aktivno slušanje u 5 jednostavnih koraka!

Svi u teoriji znamo koliko je aktivno slušanje važno u svakodnevnoj komunikaciji. Međutim, samo su rijetki koji u praksi kvalitetno posvećuju vrijeme svojim sugovornicima, kako bi u potpunosti razumjeli ono

Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

Objavili ste oglas za posao, prikupili sve prijave, odradili početnu selekciju kandidata, proveli intervjue s onim najzanimljivijima, ali izgleda da nitko od njih ne odgovara zahtjevima Vašeg radnog mjesta? Ovakav

Treba li Vam employer branding?

Neupitna je činjenica da je u današnje vrijeme gotovo pa svaka organizacija konstantno u potrazi za kvalitetnim zaposlenicima. Naime, nemoguće je ostvariti poslovni rast bez kvalitetnog kadra. Sam proces zapošljavanja

Je li vrijeme da napokon date otkaz?

Svatko je od nas barem jednom u životu imao loš dan na poslu. Štoviše, sigurno Vam je poznat i osjećaj kada Vam jednostavno cijeli tjedan ne ide onako kako ste

Kako biti uistinu nezaboravan lider?

U našoj se svakodnevici konstantno susrećemo s različitim vođama - od pojedinaca koji upravljaju svojim timovima, do ljudi koji svojim rukovoditeljskim sposobnostima uspješno vode čitave kompanije. Međutim, jesu li ti

7 tajni najuspješnijih komunikatora

Koliko ste uspješni u Vašoj svakodnevnoj komunikaciji? Često mislimo kako imamo izvrsne vještine govorenja i suradnje s drugima. Međutim, situacija u praksi pokazuje upravo suprotno. Pitate se zbog čega? Koliko

5 najčešćih grešaka u upravljanju konfliktom

Što čini ljude uspješnima u poslu? Rezultati brojnih istraživanja pokazuju da je jedna od najvažnijih komponenti za uspjeh upravo kvalitetno upravljanje konfliktima na radnom mjestu. Konflikti svima nama predstavljaju neugodna

6 navika najkreativnijih ljudi

Neuroznanost još uvijek nije uspjela dati jednostavno objašnjenje zbog čega su neki pojedinci kreativniji od drugih, te kako uopće kreativnost nastaje. Ona je puno više povezana s desnom, emocionalnom polovicom

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *