Emocije su sastavni dio života svakog čovjeka. Da nema njih, naša svakodnevica zasigurno ne bi bila uzbudljiva i zanimljiva kao što jest. Upravo su emocije odgovorne za svaki dobar osjećaj koji je uslijedio nakon odlično izvršenog zadatka na poslu, uspjeha u nekom važnom projektu ili jednostavno iskrenog zagrljaja voljene nam osobe. S druge strane, upravo su te iste emocije često odgovorne za lošu suradnju na radnom mjestu i  nekvalitetne međuljudske odnose, kako u poslovnoj, tako i u privatnoj sferi života. Zbog negativnog utjecaja emocija često se dogodi da poslovni pregovori između tvrtki ne odu u željenom smjeru, klijenti odlaze jer više nisu zadovoljni kvalitetom suradnje, i loša atmosfera koja se vrlo brzo može proširiti čitavom tvrtkom. Štoviše, istraživanja su pokazala da, zbog negativnog utjecaja koje emocije imaju na svakodnevno poslovanje, tvrtke na godišnjoj razini gube milijune dolara!

Svatko se od nas barem jednom našao u situaciji na radnom mjestu u kojoj je na vlastitoj koži posvjedočio koliko zapravo emocije mogu imati štetnih posljedica po našu fizičku i psihičku dobrobit. Zamislite situaciju u kojoj ste od Vašeg šefa dobili iznenadan zadatak da trebate napisati vrlo detaljan i opsežan izvještaj u sljedećih nekoliko dana, zbog čega ćete ne samo morati pomaknuti ostale poslovne obveze, već ćete sigurno ostati prekovremeno svakoga dana dok ga ne napišete do kraja. U potpunosti je razumljivo da ste zbog svega toga nezadovoljni, ali ćete se vrlo vjerojatno ipak primiti posla. Konačno, dovršavate izvještaj i, vidno iscrpljeni od cijelog posla, predajete ga šefu koji nije nimalo zadovoljan, govoreći Vam da neke dijelove izvještaja morate odmah prepraviti. Sada zastanite na trenutak i probajte zamisliti sebe u toj situaciji. Koje bi Vam misli prolazile kroz glavu? Kako biste se osjećali? Što biste u konačnici rekli svom šefu? Gotovo je sigurno da nijedna od te tri komponente nije pozitivna.

Bez obzira na to imate li poriv odbrusiti Vašem šefu, baciti mu izvještaj u lice, ili čak fizički nasrnuti na njega, činjenica jest da bi se u takvoj situaciji svatko od nas vrlo teško kontrolirao da neprimjereno ne reagira. Koliko god su takve reakcije opravdane i vrlo prirodne svakome od nas, one su ipak itekako neprimjerene. Naime, one bi nam zasigurno donijele još veće probleme na radnom mjestu. Upravo se u tome vidi koliko je zapravo važno znati kvalitetno upravljati vlastitim emocijama.

Negativne emocije se ne moraju javiti samo zbog velikog izvještaja. Naprotiv, one se mogu javiti zbog niza drugih, najbanalnijih razloga. Prijateljica koja Vas nije nazvala kako ste se dogovorili ili kolegica s posla koja Vas je po deseti put došla pitati u ured Vas neko glupo pitanje samo su neki od nebrojeno mnogo situacija koje mogu biti okidači za loše emocije, zbog kojih ćete se ne samo vi loše osjećati, već i Vaša okolina. Na koji ih onda način uspješno kontrolirati?

 

  1. Izbjegavajte situacije koje uzrokuju loše emocije – Jedna od najefektivnijih metoda kontrole loših emocija jest upravo prevencija njihovog javljanja. Ako znate da niste pretjerano strpljiva osoba i da će Vam „puknuti film“ ako Vam kolega još samo jednom zakasni poslati neke važne podatke e-mailom, učinite nešto po tom pitanju! Sljedeći put mu blagim, ali odlučnim tonom recite da je jako važno da Vam on te podatke pošalje na vrijeme, kako biste Vi svoj dio posla mogli obaviti u traženom vremenskom roku i kvaliteti. Odvojite malo vremena kako biste sagledali njegovu situaciju te dobili informacije o tome zbog čega on uvijek kasni sa slanjem tih podataka te „sasjekli taj problem u korijenu“.

 

  1. Modificirajte vlastita očekivanja – Nedvojbena je činjenica da se loše emocije često javljaju zbog nerealnih (kako vlastitih, tako i tuđih) očekivanja. Nema smisla da imate grižnju savjesti zbog toga jer niste uspjeli napisati savršen izvještaj, misleći da ništa što ste napisali ne valja. Vrlo je mala vjerojatnost da je baš cijeli izvještaj loš; nadalje, usmjerite se na onaj dio koji ste odlično napisali i slobodno pohvalite samoga sebe za dobro odrađen posao!

 

  1. Promijenite Vaš fokus – Loše emocije nam se često javljaju upravo zbog toga jer čeznemo za nečim (u tom trenutku) nedostižnim. Koliko ste se samo puta uhvatili mjesec dana pred ljeto i shvatili da ne stignete skinuti sve suvišne kilograme kako biste imali dobru liniju za plažu? Koliko god očajavali zbog toga, to Vam neće pomoći da za mjesec dana dostignete građu s naslovnice manekenskih časopisa. Međutim, ono što sigurno možete jest intenzivno krenuti u teretanu i reducirati prehranu te vidjeti koliki ćete rezultat ipak ostvariti u tih mjesec dana. Fokusirajte se upravo na taj proces i neki rezultat će sigurno doći, a za nagradu se uvijek možete počastiti novim kupaćim kostimom!

 

  1. Poradite na svojim mislima – Veliki broj istraživanja jednoznačno je potvrdio da misli imaju vrlo značajnu ulogu u javljanju naših emocija. To zapravo znači da se možda loše osjećate jer imate pogrešne misli ili uvjerenja o nekoj situaciji ili aspektu života koji Vas muči. Niste uspjeli skuhati ručak za Vaše prijatelje onako kako ste htjeli i mislite da će Vas oni sada gledati kao manje sposobnog domaćina? Realnost situacije je gotovo pa sigurno drukčija – ako ste dosada odlično kuhali, zaista je mala je vjerojatnost da oni misle kako je ručak bio loše spremljen, a čak i ako im je to zasmetalo, sigurno Vas zbog toga neće tretirati kao manje vrijednog prijatelja.

 

  1. Kontrolirajte vlastite reakcije – U nekim situacijama ipak ne možemo utjecati na vlastite misli, modificirati situaciju ili posegnuti za nekom trećom metodom, već se loše emocije jave „kao grom iz vedra neba“. Koliko god Vam se činilo da biste najradije „eksplodirali“ i drugoj strani rekli svašta u lice, uvijek imate mogućnost birati svoju reakciju. Možda Vam je srce počelo brže lupati ili ste počeli osjećati grč u želucu, ali nipošto ne znači da to trebate pokazati i na van. Ustanite sa stolice i prošećite u susjednu sobu, nekoliko puta duboko udahnite, ili zatvorite oči i vizualizirajte neku umirujuću scenu. Štogod odabrali napraviti, uvijek imajte na umu činjenicu koju svi mi često zaboravljamo, a ta je da ste upravo Vi odgovorni za kontrolu Vaših emocionalnih reakcija, a ne obratno!

Kolumna za Business & Lifestyle magazin

 

 

Prvi saznajte kada objavimo nešto novo – prijavite se na naš newsletter!

         
     

Image designed by Freepik