Jeste li se ikada zapitali tko su ključni zaposlenici vaše kompanije? Po čemu to znate? Jesu li to voditelji vaših ključnih odjela? Možda specijalisti koji znaju obavljati poslove koje nijedan drugi djelatnik ne zna? Ili su to pak zaposlenici koji nisu nužno na rukovodećim pozicijama, ali imaju jedinstvene sposobnosti zbog kojih vaša tvrtka uspijeva raditi to što radi?

Što biste napravili da ti zaposlenici odu iz vaše kompanije? Jeste li ikad razmišljali o tome koliku bi štetu takav pothvat napravio vašoj kompaniji? A možda ste se već našli u toj situaciji? Kako ste (i jeste li je uopće) preživjeli?

Svi ovih dana pričaju o nekakvom “talent managementu”, međutim što je uopće to? Suštinski, upravljanje talentima je proces pronalaska onih kandidata na tržištu rada koji svojim znanjima, vještinama i sposobnostima vašoj kompaniji omogućuju brže i efikasnije ostvarenje njenih ciljeva. Jednostavno rečeno, to su oni ljudi koji bi bili odličan dodatak vašoj organizaciji, posebice za pozicije koje nazivamo tzv. “uskim grlima” (engl. bottleneck). To nisu ljudi koje ćete pronaći ovako usputno, već se trebate oboružati vremenom, motiviranošću i dobrim živcima kako biste uspjeli u potrazi za njima. Suština cijelog procesa talent managementa sastoji se od tri koraka: privući, zaposliti i zadržati ključne persone za vašu kompaniju.

Neke kompanije doslovno se “trgaju” za dobre zaposlenike, baš kao skupina lavova u divljini koji se bore da bi osvojili srce svoje lavice. Međutim, “borba” za talentima nešto je ipak perfidnija od borbe lavova u savani. Ona je vremenski dulja, te se sastoji od puno više koraka, kako pripremnih, tako i egzekutivnih. Prije se ona vodila samo na području IT sektora, kada su kompanije tražile dobre programere. Sada se nepovoljna situacija raširila i na ostale djelatnosti, pa ispada da više ne možete pronaći ni pouzdanog konobara, čistačicu, prodajnog predstavnika, niti content managera. S druge strane, statistika je neumoljiva: trošak pogrešno zaposlene osobe iznosi i do dvije njegove godišnje bruto plaće.

Ljudi se u 2019. zaista na svakakve načine žele dokopati dobrih ljudi – što preko “staromodnih” oglasa za posao, što preko novijih kanala (društvenih mreža i sl.), preporuka, poznanstava, pregovora i nagovaranja i sl. Situacija se dodatno komplicira činjenicom da se na današnjem tržištu rada trenutno nalazi pet različitih generacija. Od toga, “mlađe generacije” (dakle generacija Y (milenijalci) i generacija Z koja lagano ulazi na tržište) u pravilu uopće nisu lojalne kompanijama u kojima rade, za razliku od njihovih starijih kolega. U organizaciji će ostati u prosjeku dvije godine (što onu komponentu zadržavanja čini puno izazovnijom), a tijekom te dvije godine će od menadžmenta očekivati puno i previše. Kredibilitet za takvu poziciju daje im spoznaja o manjku kvalitetne radne snage na tržištu, kao i svjesnost o tome da su poželjni i da se kompanije bore za njih.

Talent management od tvrtki ponekad traži kompletno rušenje njihove poslovne strategije i sadašnjeg načina zapošljavanja. Nerijetka je situacija u kojima su direktori kompanija dovedeni pred zid, ne znajući što napraviti a da bi njihova organizacija uopće opstala. Sami odjeli ljudskih potencijala u današnje su se vrijeme našli pred dosad neviđenim izazovima, što od njih zahtijeva potpuno “odmicanje” od njihovih tradicionalnih uloga kadrovske službe. Zbog toga ćete u modernoj literaturi pronaći puno preporuka koje nalažu da se HR strategija treba razvijati paralelno i u skladu s poslovnom strategijom čitave kompanije. U nekim ćete pak kompanijama pronaći čitave odjele koji se bave isključivo upravljanjem talenata – oni pribavljaju nove zaposlenike, te su odgovorni da one postojeće zadrže što dulje.

A kako onda uspješno “odraditi” ona tri koraka u upravljanju talentima koja smo maločas spomenuli? Odgovor na to pitanje svakako nadmašuje opsege ovog bloga. Ipak, dat ćemo presjek 10 glavnih područja poslovanja svake kompanije (neovisno o njenoj veličini i djelatnosti) na koja svakako treba staviti naglasak u procesu talent managementa:

 

Brend poslodavca (engl. “employer branding”)

Znate li kakvu reputaciju na tržištu imate kao kompanija? Što kandidati koji su u vašem selekcijskom postupku uopće misle o vama? Znaju li ljudi koje želite zaposliti da uopće postojite? Možda su to sve razlozi zbog kojih dobivate nedovoljno veliki broj prijava kada objavite oglas za posao, a čak i kada ih dobijete, sve su to više-manje loši i nekvalificirani kandidati.

 

Iskustvo kandidata (engl. “candidate experience)

Jeste li se ikada zapitali što kandidati doživljavaju, misle i osjećaju dok se nalaze u vašem selekcijskom postupku? Kandidatova iskustva u selekciji uvelike utječu na njegov interes za radom u nekoj kompaniji – posljedično i na njegovo zadovoljstvo, a dugoročno i na njegove poslovne rezultate. Istraživanja su pokazala da postoje tri glavna “neprijatelja” dobrom iskustvu kandidata, a to su predugi proces prijave na neko radno mjesto, nedobivanje (pravovremene) povratne informacije o rezultatima selekcijskog postupka, te loše/neugodno iskustvo na samom razgovoru za posao.

 

Proces selekcije i odabira kadrova

Kako uopće izgleda proces zapošljavanja u vašoj kompaniji? Tko ga vodi, i koliko u prosjeku traje? Je li strukturiran, ili zapošljavate onako “po osjećaju”? Suvremeni načini zapošljavanja i općenito razvoj odjela ljudskih potencijala za sobom su donijeli pregršt alata i metoda koje vam mogu olakšati ovaj korak. Koliko god se na prvu selekcijski postupak činio eliminacijskom aktivnošću, on vam zapravo otvara vrata u kandidatove sposobnosti i interese koje ne možete otključati nijednim drugim ključem.

 

Programi preporuka

Upravljanje talentima usko je vezano za tzv. “referral” programe. Polazi se od pretpostavke da “dobri talenti poznaju dobre talente”, te vam ponekad preporuka nekog vašeg zaposlenika može biti deset puta učinkovitija od vašeg najuspješnijeg oglasa za posao. Vaši sadašnji zaposlenici najbolje znaju kako je to raditi u vašoj kompaniji, te među svojim kontaktima mogu preporučiti onu osobu za koju smatraju da bi bila najbolji dodatak vašem timu.

 

Onboarding procesi

Kako izgleda prvi radni dan u vašoj kompaniji? A prvi mjesec? Dobiva li svaki novi djelatnik svog mentora, ili ih odmah “bacate u vatru”? Radite li provjeru njihove radne uspješnosti nakon prvog tromjesečja ili pola godine? Proces uvođenja u posao (posebice za mlađe i manje iskusne kandidate) jedan je od ključnih faktora koji utječu na to kakav će oni dojam steći o vašoj kompaniji, te suštinski kako će se uopće osjećati radeći za vas.

 

Angažiranost zaposlenika

Daju li vaši djelatnici svoj maksimum, ili samo odrađuju posao? Poražavajući podatak Gallupovog istraživanja pokazao je da je takvih zaposlenika svega 3% u hrvatskim kompanijama. Da bi zaposlenici bili angažirani na svojim radnim mjestima, oni trebaju imati osjećaj da su njihov rad i angažman prepoznati. Zbog toga se na njihove rukovoditelje stavlja dodatna uloga, a to je aktivan rad na razvoju njihovih potencijala, te upoznatost s onim u čemu su oni dobri.

 

Zadržavanje zaposlenika (engl. “employee retention”)

Komponenta poslovanja na kojoj neke tvrtke jednostavno “padnu”. Ulože veliki napor da bi pribavili one najzanimljivije i najsposobnije kandidate, te, nažalost, nakon toga stvari prepuštaju slučaju. Proces upravljanja i de facto brige o talentima ne završava potpisom ugovora o radu.

 

Učenje i razvoj (engl. “learning & development”)

Pohađaju li vaši djelatnici različite (stručne i “soft skills”) edukacije? Jesu li one pomno prilagođene njihovim obrazovnim potrebama i interesima, ili su im samo delegirane kao obveza? Nerijetke su situacije u kojima voditelji kompanija svoje djelatnike pošalju na neku edukaciju ili teambuilding, očekujući od njih da će odmah po povratku bolje raditi ili više prodavati. Edukacija nikako ne smije biti “flaster metoda” za liječenje nekih većih i dubljih međuljudskih problema u kompaniji.

 

Upravljanje radnim učinkom (engl. “performance management”)

Tema koja bi sama zauzela cijeli članak! Znate li tko od vaših djelatnika koliko radi? Jesu li oni nagrađeni za to, te jesu li te nagrade u skladu s njihovim interesima? Upravljanje radnim učinkom predstavlja jednu od osnovnih predaktivnosti za uspješno upravljanje vašim talentima.

 

HR analitika

Ništa bez brojeva! 😊 Talent management ne znači da ćete tu i tamo objaviti neki oglasić za posao ili “zalijepiti” neku lijepu sličicu na vaše društvene mreže kako biste privukli zaposlenike. Naprotiv, to je ponekad poput znanosti! Vrijeme i trošak vašeg prosječnog zapošljavanja, stopa fluktuacije vaših djelat ika, doseg vaše prosječne Facebook objave, ili razina zadovoljstva vaših zaposlenika – sve su to KPI-jevi koji vam pomažu da proces upravljanja talentima učinite strateškim i konstantno ga prilagođavate budućim tržišnim uvjetima.

 

Osim što smo (samo!) zagrebli površinu, iz svega ovoga nameće se jedan zaključak: odmaknuti se od stihijskog zapošljavanja, i učiniti ga planskim. Selekcijski proces u prosjeku traje tri mjeseca, dok se top talenti na tržištu nalaze svega 10 dana.

Stalno budite u potrazi za novim talentima, čak ih tražite i na pomalo neobičnim lokacijama – iznenadit ćete se rezultatima!

Kolumna za InStore magazin

 

 

Prvi saznajte kada objavimo nešto novo – prijavite se na naš newsletter!

         
     

Za pretplatu molimo potvrdite da niste robot:

Image designed by Freepik

Kako uspješno promijeniti posao?

Razmišljate o promjeni posla? Dobrodošli u klub! Bilo da vam je misao o karijernom zaokretu samo "prostrujala" glavom ili da aktivno razmišljate o vašem sljedećem poslovnom pothvatu, promjena posla često

Kako privući, zaposliti i zadržati kvalitetne zaposlenike?

Jeste li se ikada zapitali tko su ključni zaposlenici vaše kompanije? Po čemu to znate? Jesu li to voditelji vaših ključnih odjela? Možda specijalisti koji znaju obavljati poslove koje nijedan

Kako se kontrolirati kada nam na poslu “pukne film”?

Emocije su sastavni dio života svakog čovjeka. Da nema njih, naša svakodnevica zasigurno ne bi bila uzbudljiva i zanimljiva kao što jest. Upravo su emocije odgovorne za svaki dobar osjećaj

Zbog čega žene ostaju u vezi sa zlostavljačima?

Kako biste definirali zlostavljanje u romantičnim odnosima? Jesu li to situacije kada jedan partner fizički nasrne na drugoga? Ili možda one u kojima oni međusobno izmijene par "teških" riječi? Ili

Što napraviti kada kupac uđe u vašu trgovinu?

Njih dnevno uđe na desetke, stotine, ponekad i tisuće. Neki samo razgledavaju, neki odlučno znaju po što su došli, dok je nekima potrebno više informacija da donesu odluku o kupnji.

Zbog čega imamo problema sa zapošljavanjem?

Nedvojbena je činjenica da su se pravila na današnjem tržištu rada itekako promijenila. Prije je poslodavcima bilo dovoljno objaviti oglas za posao, te bi oni dobili broj prijava dovoljno velik

Žena je ženi vuk – mit ili stvarnost?

Koliko god, s jedne strane, pokazivale solidarnosti i podrške jedna prema drugoj zbog toga što su pripadnice nježnijeg spola, toliko žene prema drugim ženama mogu pokazivati i patološke količine ljubomore

Zbog čega varamo svoje partnere?

Što je uopće prevara? Zapravo ju je jako teško definirati. Čin prevare, koliko god po nekima kristalno jasno definiran i apsolutno neprihvatljiv oblik ponašanja, ipak nije toliko jednostavan kao 1

Kako preživjeti post-blagdansku depresiju?

Adventsko vrijeme polako, ali sigurno ostavljamo iza nas, te se lagano oporavljamo od sveprisutnog blagdanskog ludila kojem smo bili svjedoci posljednjih nekoliko tjedana. Ta silna količina hrane koju smo pojeli,

Do uspješnih novogodišnjih odluka u 5 jednostavnih koraka!

Lagano nam se bliži kraj godine, vrijeme osvrta na događaje i postignuća koja smo ostvarili u proteklih 365 dana. To je ujedno i vrijeme kada razmišljamo i o planovima za

“Gladni” ste feedbacka? A jeste li ga spremni “pojesti” kada Vam je serviran?

Povratna informacija o radnom učinku - termin koji na papiru zvuči vrlo profesionalno i otmjeno, dok u stvarnosti često izaziva "buru" emocija, te je uzrokom nemalog broja konflikata na radnom

Život ste dali firmi u kojoj radite, a ona Vas je odbacila kao staru krpu?

Scenarij kao pa iz bajke: radite posao kojem ste izuzetno predani i oko kojeg ste zavidno angažirani, Vaša proaktivnost na radnom mjestu može biti izvrstan primjer svim Vašim kolegama, te

Je li nam stvarno potrebno toliko coacheva na tržištu?

Coaching - termin koji danas izvire iz gotovo pa svake web-stranice i društvene platforme koja se bavi nekim oblikom osobnog razvoja. S coachevima se susrećemo svakodnevno, bilo uživo ili online

Je li vrijeme za odlazak u privatno poduzetništvo?

Godišnji odmori su završili, te svi lagano krećemo s novom "sezonom" - pred Vama su nadolazeći poslovi koje ste ugovorili, novi izazovi koji Vas čekaju, kao i zanimljivi projekti koje

Kako preživjeti povratak s godišnjeg?

Povratak s godišnjeg odmora je uvijek težak. Bez obzira gdje smo bili, što smo radili, ili koliko smo slobodnog vremena imali, prvi radni dan nakon ljetnog uživanja svima nam dođe

Kako uistinu maksimalno iskoristiti godišnji odmor?

Lagano nam se približava period godišnjih odmora - vrijeme kada se odmaramo od naporne godine, i punimo baterije za nadolazeće poslovne izazove. Međutim, svakome se od nas barem jednom dogodilo

10 načina kako se nositi sa šefom koji Vas maltretira

Ah, ti naši šefovi! Ponekad nam zadaju toliku glavobolju da jednostavno ne znamo kako da se ponašamo prema njima, a da oni budu zadovoljni. Šefovi nas mogu "maltretirati" na bezbroj

Kako je svjetsko nogometno prvenstvo utjecalo na naše ponašanje?

Događaji koji su se u proteklih nekoliko dana dogodili u lijepoj našoj samo su još jedan od pokazatelja koliki potencijali, snaga i mogućnosti leže u svima nama. Bili smo predmet

Zbog čega su visoko inteligentni ljudi često NESRETNI?

Zvuči paradoksalno, zar ne? Nekako je općeprihvaćeni stav da visoko inteligentnim ljudima sve ide od ruke - uspješni su u školi, pronalaze dobre poslove, razvijaju se na svom profesionalnom planu,

Danas ti se smiju, sutra ti žele biti najbolji prijatelji

Mark Twain je jednom davno rekao da je čovjek s novom idejom luđak sve dok ta ideja ne uspije. Sve to zvuči divno i krasno, međutim, nije nam dao odgovor

Stalno ste zauzeti? Od čega ZAPRAVO bježite?

Svi mi poznamo barem jednu osobu za koju možemo reći da je uistinu stalno zauzeta. Kad se nađete s njom na kavi, pitat će Vas kako ste, ne dižući pogled

Evo kako Vas perfekcionizam lagano UBIJA

Smatrate li se perfekcionistom? Nema ničeg lošeg u tome da želite biti najbolji u onome što radite - osim kada Vas ta želja toliko frustrira da Vam praktički uzrokuje propast.

Aktivno slušanje u 5 jednostavnih koraka!

Svi u teoriji znamo koliko je aktivno slušanje važno u svakodnevnoj komunikaciji. Međutim, samo su rijetki koji u praksi kvalitetno posvećuju vrijeme svojim sugovornicima, kako bi u potpunosti razumjeli ono

EN Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

test txt

Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

Objavili ste oglas za posao, prikupili sve prijave, odradili početnu selekciju kandidata, proveli intervjue s onim najzanimljivijima, ali izgleda da nitko od njih ne odgovara zahtjevima Vašeg radnog mjesta? Ovakav

Treba li Vam employer branding?

Neupitna je činjenica da je u današnje vrijeme gotovo pa svaka organizacija konstantno u potrazi za kvalitetnim zaposlenicima. Naime, nemoguće je ostvariti poslovni rast bez kvalitetnog kadra. Sam proces zapošljavanja

Je li vrijeme da napokon date otkaz?

Svatko je od nas barem jednom u životu imao loš dan na poslu. Štoviše, sigurno Vam je poznat i osjećaj kada Vam jednostavno cijeli tjedan ne ide onako kako ste

Kako biti uistinu nezaboravan lider?

U našoj se svakodnevici konstantno susrećemo s različitim vođama - od pojedinaca koji upravljaju svojim timovima, do ljudi koji svojim rukovoditeljskim sposobnostima uspješno vode čitave kompanije. Međutim, jesu li ti

7 tajni najuspješnijih komunikatora

Koliko ste uspješni u Vašoj svakodnevnoj komunikaciji? Često mislimo kako imamo izvrsne vještine govorenja i suradnje s drugima. Međutim, situacija u praksi pokazuje upravo suprotno. Pitate se zbog čega? Koliko

5 najčešćih grešaka u upravljanju konfliktom

Što čini ljude uspješnima u poslu? Rezultati brojnih istraživanja pokazuju da je jedna od najvažnijih komponenti za uspjeh upravo kvalitetno upravljanje konfliktima na radnom mjestu. Konflikti svima nama predstavljaju neugodna

6 navika najkreativnijih ljudi

Neuroznanost još uvijek nije uspjela dati jednostavno objašnjenje zbog čega su neki pojedinci kreativniji od drugih, te kako uopće kreativnost nastaje. Ona je puno više povezana s desnom, emocionalnom polovicom

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *