Burnout (ili sindrom “izgaranja”) jedna je od najvećih pošasti modernog doba. To je stanje fizičke, psihološke, mentalne i emocionalne iscrpljenosti uzrokovane izloženosti dugotrajnom i pretjeranom stresu. Burnout nije samo floskula, niti nešto s čime se treba šaliti. Štoviše, dobio je i vlastitu medicinsku dijagnozu. Brojni ljudi koji su prošli kroz to stanje navode da se nikada nisu u potpunosti oporavili od njega.

 

Koji su najčešći znakovi burnouta?

Burnout je vrlo opasno stanje našeg organizma, a ključ njegova izlječenja leži u pravovremenoj prevenciji. Evo nekih od najčešćih simptoma burnouta:

 

  1. Dugotrajan umor

Imate li osjećaj da ste umorni, i da taj osjećaj traje već tjednima, ili čak mjesecima? Naravno, umor može biti posljedica brojnih drugih faktora. Međutim, često je pokazatelj da je osoba na rubu burnouta. Taj umor nije samo fizički, već i psihološki – ljudi se u toj fazi osjećaju “kao da je netko posisao svu energiju iz njih”, te se nalaze na rubu fizičkog i mentalnog kolapsa.

 

  1. Nedostatak interesa i motivacije za rad

Dosta istraživanja iz područja poslovne psihologije utvrdilo je da je intrinzična (unutarnja) motivacija za rad puno važnija od vanjskih faktora, nagrada i benefita. Kada smo motivirani iznutra, naš posao dobiva veći smisao, te smo i mi sami produktivniji i angažiraniji oko njega. Burnout nam može “oduzeti” taj osjećaj gotovo preko noći, te prestajemo osjećati entuzijazam dok radimo.

 

  1. Smanjen imunitet i povećano razbolijevanje

Burnout može imati vrlo negativnih reperkusija po naš imunološki sustav. Stres kojim smo izloženi svakodnevno naše tijelo čini ranjivijim i izloženijim različitim vrstama bolesti. To mogu biti razne glavobolje, napetost u mišićima, bol u vratu i leđima, problemi s probavnim sustavom i sl. Imate li neke od ovih simptoma? Koliko dugo već traju? Jeste li možda uzeli malo dulje bolovanje zbog toga?

 

  1. Povećana želja za davanjem otkaza

Imate li osjećaj da vam je “pun kufer svega” i da biste najradije odmah sutra odjurili šefu i dali otkaz? Moguće da ste pred burnoutom. Nije rijetkost da ljudi koji se nalaze na pragu kolapsa preventivno počnu tražiti novi posao. Ova pojava javlja se čak i kod poduzetnika. Naime, kada i oni dođu do zasićenja poslom, glavom im se često počnu “motati” misli o zatvaranju ili prodaji biznisa.

 

  1. Smanjena radna uspješnost

Burnout svoje znakove može pokazati i u smanjenoj produktivnosti. Osjećate li da vam posao više ne ide tako dobro kao prije? Je li vam se povećalo javljanje grešaka u radu? Simptomi burnouta kao da se “poigraju” s našim poslovnim sposobnostima, često nas onemogućavajući da složene zadatke i poslovne projekte odradimo u traženoj kvaliteti.

 

  1. Iritabilnost, negativnost i cinizam

Nema ništa loše u jednoj zdravoj dozi cinizma – ako išta, ona nam pomaže sačuvati “zdravu glavu”. 😉 Međutim, što kada taj cinizam prijeđe prihvatljivu granicu? Što kada oko sebe vidite samo negativne ishode? Bilo kakav pokušaj razgovora s vama izgleda da rezultira ljutnjom, nervozom ili neprimjerenim ispadima? Odgovor bi mogao ležati u burnoutu.

 

  1. Osjećaj zarobljenosti, bespomoćnosti i izoliranosti

Ljudi koji su pred burnoutom često imaju osjećaj da ih nitko ne razumije, te da su prepušteni sami sebi – nema te osobe koja im može pomoći odraditi tu ogromnu količinu posla koja je pred njima, i zbog toga “pucaju po šavovima”. Počnu se povlačiti od drugih, samo pogoršavajući svoje simptome, i povećavajući vjerojatnost da se u njihovom organizmu dogodi “psihološki tsunami”.

 

  1. Pretjerana briga i samokritičnost

Što više radimo, to postajemo više okupirani svojim poslom. A što smo više okupirani, to se počinjemo više brinuti oko toga da sve napravimo baš onako kako se od nas očekuje. Jeste li primijetili da se u zadnje vrijeme brinete za svoj posao više no inače? Imate li osjećaj da stalno “vrtite” iste, negativne misli u svojoj glavi?

 

  1. Nedostatak vremena

Kako znamo da smo upali u “ralje” burnouta? Jedan od pokazatelja jest i uvid da konstantno nemamo vremena – čak ni za posao koji bismo trebali obaviti, a kamoli za ostale aktivnosti. Nažalost, taj osjećaj neće prestati, te ćemo se s vremenom sve više osjećati kao hrčak koji trči u svom kotaču – sve dok u nama više ne bude trunke snage.

 

  1. Promjena u ponašanju

Ako primijetite promjene u vašem ponašanju, to može biti uslijed velikog broja faktora – uključujući i burnouta. Radite li nešto što do sada i niste baš radili? Primjećujete li kao da vaše ponašanje ide “iz ekstrema u ekstrem”? Simptomi burnouta mogu rezultirati zanemarivanjem naših obveza, smanjenom tolerancijom na razlike u stavovima i mišljenjima između nas i drugih, čak i u javljanju nekih loših navika.

 

  1. Indiferentnost

Burnout nam se može prišuljati tako da promijeni naš stav gotovo pa o svemu – sve kao da nam postane “ravna crta”. Ljudi koji su u vrhuncu burnouta često imaju osjećaj da im više ništa u životu nije važno – i onda krene zanemarivanje njihovog zdravlja i fizičkog izgleda, neulaganje vremena u održavanje odnosa s drugima, bježanje od odgovornosti na poslu i neizvršavanje njihovih radnih zadataka i sl.

 

  1. Promjena u načinu hranjenja

Iako ne mora nužno biti posljedica burnouta, vrlo često jest. Osobe koje su pred “puknućem” često mogu promijeniti svoje navike hranjenja – posebice ako su to pojedinci koji uvijek paze što jedu. Jeste li se u zadnje vrijeme uhvatili da jedete što i kad stignete? Konzumirate li vaše obroke pred računalom, u autu, stojeći, ili pak trčeći između sastanaka?

 

  1. Smetnje u spavanju

Kako spavate u zadnje vrijeme? Imate li poteškoća sa usnivanjem? Budite li se češće preko noći? Imate li nemiran san? Sve to mogu biti pokazatelji da vas nešto muči – a često se ispostavi da su to znakovi stanja pred burnout.

 

 

Kako spriječiti burnout?

Unatoč tome što se situacija ponekad čini bezizlaznom, postoji niz koraka i postupaka koje svatko od nas može poduzeti, kako bi već danas spriječio daljnje negativne posljedice burnouta:

 

  1. Uzmite godišnji odmor

Najbolji način da prekinemo štetan utjecaj burnouta jest da se maknemo s radnog mjesta koje nam ga uzrokuje. Maknite se odmah, istog trena! I ne vraćajte se barem sljedećih 10 dana, a po mogućnosti i 15. Kad smo u burnoutu, svaka asocijacija na naše radno mjesto samo pogoršava situaciju – potrebno je napraviti rez.

 

  1. Uspostavite harmoniju

Ne možemo govoriti o burnoutu, a da ne spomenemo work-life balance. Što uopće znači harmonija? Je li uzrok burnouta uvijek u prekovremenim satima rada i povećanom opsegu posla? Nije. Puno je važnije prisjetiti se onoga što nam je važno (u poslu i u životu općenito) i što nas usrećuje – jer kada radimo posao koji volimo, nije nam problem ponekad ostati i malo dulje na poslu.

 

  1. Znajte vlastitu granicu

Znate li kad je dosta? Po čemu znate? Je li to situacija kada vam je delegirana količina posla koju jednostavno ne možete odraditi? Možda je to unutarnji osjećaj zasićenja? Kada počnete imati poteškoće s apetitom i spavanjem? Najveći problem zbog kojeg se burnout tako podlo prišulja je upravo taj – ne znamo dokle naš organizam može ići. A kod svakoga je ta granica drugačija.

 

  1. Ispunite dan ugodnim aktivnostima

Burnout se često javlja zbog pretjerane količine posla koju trebamo obaviti. Postanemo “uronjeni” u taj posao, te nam se dani svedu samo na to. S obzirom da ne valja pretjerivati ni u čemu, sasvim je logično da nam se taj posao s vremenom “zgadi”. To možemo spriječiti uvođenjem drugih, ugodnijih i zanimljivijih aktivnosti. U čemu uživate? Što vas čini sretnim? S kime volite provoditi vrijeme?

 

  1. Upravljajte vašim slobodnim vremenom

Kad smo u burnoutu, često imamo toliko posla da nemamo slobodnog vremena. Štoviše, većina zaposlenih ljudi ga nema! Tu moramo ići sami protiv sebe – i u našem kalendaru prisilno odvajati slobodno vrijeme. Tretirajte ga kao još jednu obvezu koju jednostavno morate “odraditi”. Kada dođe vrijeme za odmor, nemojte se onda prestati pridržavati rasporeda. Odmah pustite sve što radite i “sve četiri u zrak”!

 

  1. Promijenite okolinu

Burnout se javlja zbog zasićenja. Kao kad se prejedete kolača, pa vam bude muka od silnog šećera i masti koje ste unijeli u sebe. Samo što ste u ovom slučaju zasićeni – radnom okolinom. Popričajte s vašim nadređenim može li vam omogućiti neki oblik rada od kuće, ili barem s alternativne lokacije. Ako ste poduzetnik, vaše usluge klijentima privremeno pružajte s daljine. U slučaju da ste baš vezani za neko prodajno mjesto, pronađite nekog da vas privremeno zamijeni.

 

  1. Radite ono u čemu ste strastveni

U poslovnom svijetu obično se dogodi ono prokletstvo da što smo bolji u našem poslu, to nam naši nadređeni više posla “natrpaju” na naša pleća. Tada je lako izgubiti kompas i zaboraviti što je to što nas zaista pokreće. Stoga, ako već morate raditi puno, onda barem radite posao u kojem ste strastveni – vjerojatnost za javljanje burnouta onda se automatski smanjuje.

 

  1. Spavajte i drijemajte

Kao jedna od glavnih posljedica burnouta često se javi nesanica ili smetnje u kvaliteti sna. Ako već imate poteškoća sa spavanjem preko noći, nadoknadite do preko dana. Istraživanja su pokazala da kratki odmori (engl. “power naps) u trajanju od 20 do 40 minuta mogu vrlo dobro “resetirati” naš mozak. Samo oprez – oni nikako ne bi trebali biti supstitut za kvalitetan noćni san.

 

  1. Bavite se fizičkom aktivnošću

Nevoljkost za neki oblik redovite fizičke aktivnosti ekvivalent je tome da svakoga dana “strusite” jednu kutiju cigareta. Mnogima se “ne da” vježbati, pogotovo onima koji nemaju tu naviku. Međutim, benefiti koje dobivamo redovitom fizičkom aktivnošću (dakle, barem triput tjedno u trajanju od sat vremena) ne možemo dobiti ni na koji drugi način – i da, čuvaju nas od burnouta.

 

  1. Prakticirajte mindfulness

Svakoga dana odvojite 10-15 minuta za prakticiranje ove fantastične aktivnosti. Štoviše, možete je prakticirati i par puta na dan po svega pet minuta. Mindfulness je odličan kada vam je potrebno maknuti fokus s te ogromne količine posla koja vas čeka. Prakticiranje “bivanja u sadašnjem trenutku” odličan je način da se svakoga dana malo “maknete” od vaših radnih zaduženja.

 

  1. Pronađite hobi(je)

Neki kažu da je najbolji način za pobijediti burnout – pronaći hobi. To može biti neki sport, društvena aktivnost, ili bilo što drugo što razvija vaše vještine. Logika je vrlo jednostavna: kada smo mentalno uključeni u neku vrstu hobija, jednostavno je nemoguće istovremeno biti uključen i u naš svakodnevni posao.

 

  1. Izgradite odličan radni tim

Da biste izbjegli onaj osjećaj samoće i izoliranosti koji često dolazi ruku pod ruku s burnoutom, potrebni su vam drugi ljudi. Najbolji način za to jest imati odličnu podršku na radnom mjestu – neovisno o tome radite li za sebe ili za druge, te jeste li na rukovodećoj poziciji. A ako već ne možete birati svoje kolege, onda svakako poradite na produbljivanju odnosa s njima.

 

  1. Pronađite podršku u drugima

Ovo će također pomoći onom groznom osjećaju izoliranosti. Potražite malo podrške u vašim članovima obitelji ili prijateljima. Kvalitetni odnosi s ljudima koji su nam važni u životu mogu biti kao cjepivo protiv burnouta. Ponekad najjednostavniji razgovor s drugom osobom može učiniti čuda. I nemojte misliti da ćete time biti na teret drugima!

Kolumna za Poslovni FM radio

 

 

Prvi saznajte kada objavimo nešto novo – prijavite se na naš newsletter!

         
     

Za pretplatu molimo potvrdite da niste robot:

Image designed by Freepik

13 znakova burnouta, i 13 načina kako ga spriječiti

Burnout (ili sindrom "izgaranja") jedna je od najvećih pošasti modernog doba. To je stanje fizičke, psihološke, mentalne i emocionalne iscrpljenosti uzrokovane izloženosti dugotrajnom i pretjeranom stresu. Burnout nije samo floskula,

Kako raditi u timu, a istovremeno “biti svoj”

"Be yourself - everybody else is already taken" kaže poznata uzrečica Oscara Wildea. Stalno slušamo o tome da trebamo "biti svoji" i autentični u svemu što radimo, međutim je li

Kako uspješno promijeniti posao?

Razmišljate o promjeni posla? Dobrodošli u klub! Bilo da vam je misao o karijernom zaokretu samo "prostrujala" glavom ili da aktivno razmišljate o vašem sljedećem poslovnom pothvatu, promjena posla često

Kako privući, zaposliti i zadržati kvalitetne zaposlenike?

Jeste li se ikada zapitali tko su ključni zaposlenici vaše kompanije? Po čemu to znate? Jesu li to voditelji vaših ključnih odjela? Možda specijalisti koji znaju obavljati poslove koje nijedan

Kako se kontrolirati kada nam na poslu “pukne film”?

Emocije su sastavni dio života svakog čovjeka. Da nema njih, naša svakodnevica zasigurno ne bi bila uzbudljiva i zanimljiva kao što jest. Upravo su emocije odgovorne za svaki dobar osjećaj

Zbog čega žene ostaju u vezi sa zlostavljačima?

Kako biste definirali zlostavljanje u romantičnim odnosima? Jesu li to situacije kada jedan partner fizički nasrne na drugoga? Ili možda one u kojima oni međusobno izmijene par "teških" riječi? Ili

Što napraviti kada kupac uđe u vašu trgovinu?

Njih dnevno uđe na desetke, stotine, ponekad i tisuće. Neki samo razgledavaju, neki odlučno znaju po što su došli, dok je nekima potrebno više informacija da donesu odluku o kupnji.

Zbog čega imamo problema sa zapošljavanjem?

Nedvojbena je činjenica da su se pravila na današnjem tržištu rada itekako promijenila. Prije je poslodavcima bilo dovoljno objaviti oglas za posao, te bi oni dobili broj prijava dovoljno velik

Žena je ženi vuk – mit ili stvarnost?

Koliko god, s jedne strane, pokazivale solidarnosti i podrške jedna prema drugoj zbog toga što su pripadnice nježnijeg spola, toliko žene prema drugim ženama mogu pokazivati i patološke količine ljubomore

Zbog čega varamo svoje partnere?

Što je uopće prevara? Zapravo ju je jako teško definirati. Čin prevare, koliko god po nekima kristalno jasno definiran i apsolutno neprihvatljiv oblik ponašanja, ipak nije toliko jednostavan kao 1

Kako preživjeti post-blagdansku depresiju?

Adventsko vrijeme polako, ali sigurno ostavljamo iza nas, te se lagano oporavljamo od sveprisutnog blagdanskog ludila kojem smo bili svjedoci posljednjih nekoliko tjedana. Ta silna količina hrane koju smo pojeli,

Do uspješnih novogodišnjih odluka u 5 jednostavnih koraka!

Lagano nam se bliži kraj godine, vrijeme osvrta na događaje i postignuća koja smo ostvarili u proteklih 365 dana. To je ujedno i vrijeme kada razmišljamo i o planovima za

“Gladni” ste feedbacka? A jeste li ga spremni “pojesti” kada Vam je serviran?

Povratna informacija o radnom učinku - termin koji na papiru zvuči vrlo profesionalno i otmjeno, dok u stvarnosti često izaziva "buru" emocija, te je uzrokom nemalog broja konflikata na radnom

Život ste dali firmi u kojoj radite, a ona Vas je odbacila kao staru krpu?

Scenarij kao pa iz bajke: radite posao kojem ste izuzetno predani i oko kojeg ste zavidno angažirani, Vaša proaktivnost na radnom mjestu može biti izvrstan primjer svim Vašim kolegama, te

Je li nam stvarno potrebno toliko coacheva na tržištu?

Coaching - termin koji danas izvire iz gotovo pa svake web-stranice i društvene platforme koja se bavi nekim oblikom osobnog razvoja. S coachevima se susrećemo svakodnevno, bilo uživo ili online

Je li vrijeme za odlazak u privatno poduzetništvo?

Godišnji odmori su završili, te svi lagano krećemo s novom "sezonom" - pred Vama su nadolazeći poslovi koje ste ugovorili, novi izazovi koji Vas čekaju, kao i zanimljivi projekti koje

Kako preživjeti povratak s godišnjeg?

Povratak s godišnjeg odmora je uvijek težak. Bez obzira gdje smo bili, što smo radili, ili koliko smo slobodnog vremena imali, prvi radni dan nakon ljetnog uživanja svima nam dođe

Kako uistinu maksimalno iskoristiti godišnji odmor?

Lagano nam se približava period godišnjih odmora - vrijeme kada se odmaramo od naporne godine, i punimo baterije za nadolazeće poslovne izazove. Međutim, svakome se od nas barem jednom dogodilo

10 načina kako se nositi sa šefom koji Vas maltretira

Ah, ti naši šefovi! Ponekad nam zadaju toliku glavobolju da jednostavno ne znamo kako da se ponašamo prema njima, a da oni budu zadovoljni. Šefovi nas mogu "maltretirati" na bezbroj

Kako je svjetsko nogometno prvenstvo utjecalo na naše ponašanje?

Događaji koji su se u proteklih nekoliko dana dogodili u lijepoj našoj samo su još jedan od pokazatelja koliki potencijali, snaga i mogućnosti leže u svima nama. Bili smo predmet

Zbog čega su visoko inteligentni ljudi često NESRETNI?

Zvuči paradoksalno, zar ne? Nekako je općeprihvaćeni stav da visoko inteligentnim ljudima sve ide od ruke - uspješni su u školi, pronalaze dobre poslove, razvijaju se na svom profesionalnom planu,

Danas ti se smiju, sutra ti žele biti najbolji prijatelji

Mark Twain je jednom davno rekao da je čovjek s novom idejom luđak sve dok ta ideja ne uspije. Sve to zvuči divno i krasno, međutim, nije nam dao odgovor

Stalno ste zauzeti? Od čega ZAPRAVO bježite?

Svi mi poznamo barem jednu osobu za koju možemo reći da je uistinu stalno zauzeta. Kad se nađete s njom na kavi, pitat će Vas kako ste, ne dižući pogled

Evo kako Vas perfekcionizam lagano UBIJA

Smatrate li se perfekcionistom? Nema ničeg lošeg u tome da želite biti najbolji u onome što radite - osim kada Vas ta želja toliko frustrira da Vam praktički uzrokuje propast.

Aktivno slušanje u 5 jednostavnih koraka!

Svi u teoriji znamo koliko je aktivno slušanje važno u svakodnevnoj komunikaciji. Međutim, samo su rijetki koji u praksi kvalitetno posvećuju vrijeme svojim sugovornicima, kako bi u potpunosti razumjeli ono

EN Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

test txt

Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

Objavili ste oglas za posao, prikupili sve prijave, odradili početnu selekciju kandidata, proveli intervjue s onim najzanimljivijima, ali izgleda da nitko od njih ne odgovara zahtjevima Vašeg radnog mjesta? Ovakav

Treba li Vam employer branding?

Neupitna je činjenica da je u današnje vrijeme gotovo pa svaka organizacija konstantno u potrazi za kvalitetnim zaposlenicima. Naime, nemoguće je ostvariti poslovni rast bez kvalitetnog kadra. Sam proces zapošljavanja

Je li vrijeme da napokon date otkaz?

Svatko je od nas barem jednom u životu imao loš dan na poslu. Štoviše, sigurno Vam je poznat i osjećaj kada Vam jednostavno cijeli tjedan ne ide onako kako ste

Kako biti uistinu nezaboravan lider?

U našoj se svakodnevici konstantno susrećemo s različitim vođama - od pojedinaca koji upravljaju svojim timovima, do ljudi koji svojim rukovoditeljskim sposobnostima uspješno vode čitave kompanije. Međutim, jesu li ti

7 tajni najuspješnijih komunikatora

Koliko ste uspješni u Vašoj svakodnevnoj komunikaciji? Često mislimo kako imamo izvrsne vještine govorenja i suradnje s drugima. Međutim, situacija u praksi pokazuje upravo suprotno. Pitate se zbog čega? Koliko

5 najčešćih grešaka u upravljanju konfliktom

Što čini ljude uspješnima u poslu? Rezultati brojnih istraživanja pokazuju da je jedna od najvažnijih komponenti za uspjeh upravo kvalitetno upravljanje konfliktima na radnom mjestu. Konflikti svima nama predstavljaju neugodna

6 navika najkreativnijih ljudi

Neuroznanost još uvijek nije uspjela dati jednostavno objašnjenje zbog čega su neki pojedinci kreativniji od drugih, te kako uopće kreativnost nastaje. Ona je puno više povezana s desnom, emocionalnom polovicom

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *