Prije nego uopće “zaronimo” u ovu temu, zamolit ću vas da mi odgovorite na sljedeće pitanje: koji je najveći izazov s kojim se vaši kolege ili zaposlenici trenutno suočavaju? Slobodno uzmite koju minutu da biste razmislili o odgovoru. Zapišite ga na komad papira, te onda nastavite s čitanjem.

Što ste zapisali? Radi li se o izazovu koji je (više ili manje) komunikacijske prirode? Vjerujem da će većina odgovoriti potvrdno. Interna komunikacija koja je loša, neadekvatna ili čak nepostojeća – suštinski je uzrok većine međuljudskih problema u kompanijama današnjice. Kada bismo i išli raditi popis tih problema, on bi uvelike promašio okvire ovog bloga. Ipak, to ne znači da se ne možemo osvrnuti na nekoliko “vrućih komunikacijskih tema” koje mogu biti “trn u oku” većini modernih tvrtki. Pa, krenimo!

 

Feedback

Postoji li u vašoj kompaniji kultura davanja feedbacka? Koliko često vašim kolegama ili djelatnicima dajete povratne informacije? I kako to izgleda? Ili trenutno mičete glavom lijevo-desno, znajući da u vašoj firmi povratnih informacija ima “na kapaljku”, a i kad ima, naglašava se samo ono negativno?

Kakav god stav imali o njemu, feedback je neophodan da bismo profesionalno rasli i razvijali se. Trebamo ga davati, ali i znati primati. To je jedini način da povećamo znanje i svijest o nama samima. Zaslužujemo znati što radimo dobro, i gdje su nam najveći prostori za napredak – to je naše pravo. I što više povratnih informacija dobijemo, to imamo više materijala koji možemo iskoristiti za naš vlastiti napredak. Upravo je zbog toga i osmišljen 360° feedback, kako bi zaposlenici kompanija zaista dobili cjelovitu sliku o svojoj radnoj uspješnosti iz različitih izvora. Nažalost, neki menadžeri se plaše feedbacka. Misle da će njegovim davanjem povrijediti tuđe osjećaje ili uzrokovati bespotrebne konflikte. Lakše je onda šutjeti i praviti se da je sve u redu.

Zamislite da vam je nakon ručka ostao komad hrane na ustima, i da vam to nitko ne želi reći. Nastavljate sa svojim danom, pitajući se zbog čega vas drugi čudno gledaju – sve dok ne dođete do prvog ogledala i shvatite o čemu se radi. Feedback je upravo to – ogledalo.

 

Nedijeljenje informacija

Koliko ste se puta našli u situaciji u kojoj je vaš posao (ili vaši živci) stradao zbog toga što vam je neki od vaših kolega zaboravio proslijediti važnu informaciju? Ili nije htio? Ili od svog nadređenog niste dobili jasne upute i očekivanja za odrađivanje nekog radnog zadatka? Ili su te iste upute promijenjene “5 do 12”?

Imao sam prilike raditi s dosta kompanija, što manjih, što većih. Uzrečica koje se uvijek rado prisjetim je: “mala firma – mali problemi; velika firma – veliki problemi”. I iskreno, oduvijek su me fascinirale situacije u kojima se timska atmosfera naruši gotovo pa do nepopravljive razine upravo zbog tog razloga – ne dijele se informacije. Jedan kolega drugome zaboravi proslijediti važan mail. Ili ne želi. Ili članovi čitavog tima ne komuniciraju sa svojim kolegama u drugom timu, koji se nalazi u sobi preko puta. Dopuštaju da ljubomora, zavist, pohlepa i ego interferiraju s kvalitetom interne komunikacije u kompaniji. Nemaju poštovanja niti obzira prema drugim kolegama.

Hajdemo ovu maloprije spomenutu uzrečicu malčice modificirati: što je firma veća, to bi trebala imati jasnije i više strukturirane komunikacijske kanale. Tko, što, kome, kada, koliko i zbog čega – samo su neka od pitanja na koja bi ti procesi trebali dati odgovor.

 

Preopterećenost informacijama i nedostatak slušanja

Koliko mailova dobijete dnevno? Uspijete li ih sve pročitati? A koliko vam puta zazvoni mobitel? Kolega “upadne” taman dok ste usred nekog posla? I koliko vam onda treba vremena da ponovno vratite visoku razinu koncentracije?

Često se događa da, zbog toga što smo i mi sami preopterećeni vlastitim poslom, druge ometamo u njihovom radu. Trebaju li (i mogu li, u krajnjoj liniji) svi znati sve? Trebamo li tog kolegu zaista uključiti u ovaj razgovor? Je li ovo pravi trenutak da s njim podijelim tu informaciju? Je li me on uopće spreman čuti?

Nažalost, komunikacija nam se svela na to da – samo pričamo. A dok šutimo, umjesto da zaista slušamo drugu stranu, često samo razmišljamo o tome što ćemo sljedeće reći. Zaboravili smo slušati. Gotovo pa u svakom treningu komunikacijskih vještina pronaći ćete aktivno slušanje kao jednu od osnovnih tema. I svi znamo što je aktivno slušanje, međutim da li zaista “aktivno” slušamo drugu stranu? Čak i ako jesmo, ima li ona dojam da je aktivno slušamo? Koliko bi se nesporazuma, konflikata, trzavica, nerazumijevanja i podrazumijevanja moglo riješiti samo kada bismo se od sutra odlučili pozabaviti tom stvari – slušanjem. Epiktet je još u antičkog Grčkoj rekao da imamo dva uha, a samo jedna usta, što znači da bismo trebali duplo više slušati nego govoriti.

 

Previše e-mailova

E-mailove smo već spomenuli, te ću im posvetiti posebno poglavlje. Kako se osjećate kada ujutro dođete na posao i otvorite svoj mail preglednik, a pristigla pošta nikako da – pristigne u cijelosti? Ta šalica kave s kojom ste sjeli za računalo i kojoj ste se tako veselili ubrzo prestaje biti izvorom zadovoljstva.

Ruku na srce, ponekad ne možemo smanjiti količinu mailova od klijenata, kupaca i vanjskih dobavljača. Ali neke interne stvari u kompaniji puno će lakše i brže biti riješene ako ustanemo sa svojih računala i popričamo o tome. Osobno sam nebrojeno puta svjedočio situaciji u kojoj se kolege međusobno “prepiru” preko poslovnih mailova, a sjede u sobama jedan nasuprot drugog! Oni s malo pasivno-agresivnijim komunikacijskim stilom često će se onda “ventilirati” putem maila, stavljajući u CC od direktora do čistačice – jer lakše je “olakšati dušu” kada nas “štiti” ekran našeg računala ili pametnog telefona.

Nije na odmet prisjetiti se da mailovi čine svega 7% komunikacije. Znate li što to znači? Donosimo zaključke na temelju 7% informacija! A gdje je ostalih 93%? Kolika je vjerojatnost da napravimo pogrešku i donesemo krivi zaključak? Velika. Pokažimo proaktivnost, ustanimo i otvoreno popričajmo s našim kolegama – pa ljudi smo na kraju dana.

 

Onboarding

U slučaju da vaša kompanija zapošljava puno novih djelatnika, kakav je onboarding proces za njih? Je li strukturiran, ili ih “bacate u vatru” i puštate da se snalaze? U glavi novozaposlenih (posebice ako se radi o mladim osobama) često se “roji” velik broj misli koje ih mogu opterećivati. Kada se tim zaposlenicima ne posvetimo kako treba, njihovu situaciju samo činimo još gorom.

Već nekoliko jednostavnih onboarding pravila i procedura može biti dovoljno. Želimo da se naši novi zaposlenici od prvog dana osjećaju kao ravnopravni članovi tima – ne kao “zadnja rupa na svirali”. Prepuštajući onboarding slučaju suštinski povećavamo vjerojatnost za nerazumijevanje i ostale prepreke u komunikaciji, a posljedično i za javljanje negativnih emocija.

 

Nove generacije

Još jedna pojava koja se gotovo pa preko noći “ušuljala” u moderno poslovanje, te je uvelike promijenila komunikacijske trendove. Mlađi milenijalci i generacija Z su nestrpljivi i ne vole čekati – te komuniciraju na isti takav način. Žele odgovor na svoje pitanje što prije, po mogućnosti jučer. E-mail je za njih stvar prošlosti, te su se “prebacili” na 101 alternativnu komunikacijsku platformu. A koje od njih vi koristite u svojoj kompaniji?

S ovom pojavom možemo se boriti koliko želimo, međutim to je unaprijed izgubljena bitka. Brojna su istraživanja potvrdila da mlađe generacije (čijih pripadnika ima sve više u poslovnom svijetu) komuniciraju na drugačiji način. Drugačije gledaju na svijet, pa tako i na radno mjesto. Drugačije stvari su im važne. Nepronalaženjem kompromisa i zajedničkog jezika međugeneracijski timovi mogu biti osuđeni na propast. Tko bi uopće trebao napraviti prvi korak? Ostavit ćemo odgovor na to pitanje za jedan od sljedećih blogova – zasad ćemo ga samo osvijestiti.

 

Organizacijska kultura

Kako biste definirali ovaj pojam? Kakva je kultura u vašoj kompaniji? Čime se vaša tvrtka bavi? Koja joj je misija, vizija, temeljne vrijednosti i ciljevi koje nastoji ostvariti? A kako se sve to komunicira prema njenim zaposlenicima? Koji god odgovor dali na ova pitanja, neminovno je da je komunikacija sastavni dio kulture svake kompanije. Kako komuniciramo? Kako se odnosimo jedni prema drugima? Postoje li neka nepisana komunikacijska pravila ili norme koje poštujemo kao tim?

Neki HR stručnjaci reći će vam da je usklađenost osobnih vrijednosti zaposlenika s vrijednostima kompanije jedan od najvažnijih prediktora radne angažiranosti i retencije – i ja ću reći da su u pravu. Posebice kada se radi o mlađim generacijama koje smo maločas spomenuli. Nažalost, puno je kompanija u kojima su vizija i misija samo “mrtvo slovo na papiru” – odnosno, mrtvo slovo na zidu. Ponaša li se top menadžment zaista u skladu s onim što propagira? Što im je važno? Brinu li se za svoje zaposlenike? Vode li vlastitim primjerom?

Organizacijska kultura aspekt je poslovanja koji leži u najdubljim dijelovima organizacije. I upravo zbog toga ima toliko intenzivan i nesvjestan učinak na zaposlenike. A interna komunikacija osnovni je dio te kulture.

 

U redu, i što ćemo sad? Nabrojali smo poprilično velik broj izazova. Vratimo se na trenutak na naslov ovog bloga koji kaže “jesmo li spremni preuzeti odgovornost?” U tome je i poanta – odgovornost je uvijek i u svakom trenutku u našim rukama. I da, na prvu se može činiti golema. Najčešće i jest kada počnemo osvještavati neke stvari. Međutim, odgovornosti se ne treba plašiti, njome samo treba znati upravljati – jer ona u sebi nosi enormni potencijal za bolje sutra.

Kolumna za Poslovni FM radio

 

 

Prvi saznajte kada objavimo nešto novo – prijavite se na naš newsletter!

         
     

Za pretplatu molimo potvrdite da niste robot:

Image designed by Freepik

Kako rukovoditi djelatnicima u vrijeme COVID-19 krize?

Pandemija koronavirusa svima je "utjerala strah u kosti". A to posebice mogu osjećati oni koji se u kompanijama nalaze na rukovodećim pozicijama. U ova ekstremno stresna i neizvjesna vremena, odgovornost

Kako se nositi sa stresom u vrijeme kolektivne panike i neizvjesnosti?

Pandemija koronavirusa doslovno nas je "išamarala" i preko noći promijenila naše živote iz korijena. Od "nekog tamo virusa iz Kine sličnog gripi" do de facto koraka pred uvođenje potpune karantene

15 savjeta kako učinkovito raditi od kuće

Pandemija virusa COVID-19 većinu je hrvatskih (pa i svjetskih) kompanija prisilila na drastičnu promjenu načina obavljanja posla. Rad od kuće, oblik poslovanja oko kojeg su se do jučer "lomila koplja",

Zbog čega se (ne) plašimo koronavirusa?

Pričam nekidan s jednom kolegicom o ovoj novonastaloj situaciji koja nas je sve iznenadno zatekla. Kaže da je ovi dani podsjećaju na proljeće 1986., kada se dogodila eksplozija u Černobilu.

Romantična veza na radnom mjestu – da ili ne?

Na ljubav gotovo pa nitko nije imun - ma koliko mi tvrdili suprotno. Amorova strelica može nas pogoditi u bilo kojem trenutku, i to je ono što, u krajnju ruku,

Kako zapošljavati u FMCG sektoru?

Prije nekoliko mjeseci vodio sam zanimljiv razgovor s jednim kolegom, inače menadžerom iz FMCG branše, odgovornim za zapošljavanje djelatnika u svojoj kompaniji. "Koga tražiš?" - upitao sam ga "Pa radnika."

Uspješno isplanirajte nadolazeću godinu u nekoliko koraka!

Adventsko ozračje već je odavno prisutno među nama. Siguran sam da vas je barem djelomično zahvatilo to blagdansko ludilo koje kao da se pojavi preko noći čim se prve lampice

Interna komunikacija u tvrtki – jesmo li spremni preuzeti odgovornost?

Prije nego uopće "zaronimo" u ovu temu, zamolit ću vas da mi odgovorite na sljedeće pitanje: koji je najveći izazov s kojim se vaši kolege ili zaposlenici trenutno suočavaju? Slobodno

Kako prodati novi proizvod ili uslugu

Inovacije i širenje asortimana ključan su proces razvoja gotovo pa bilo koje kompanije. Obično nam ideje za to širenje padnu na pamet nakon uvida nastalih analizom tržišta, konkurencije, ili naših

13 znakova burnouta, i 13 načina kako ga spriječiti

Burnout (ili sindrom "izgaranja") jedna je od najvećih pošasti modernog doba. To je stanje fizičke, psihološke, mentalne i emocionalne iscrpljenosti uzrokovane izloženosti dugotrajnom i pretjeranom stresu. Burnout nije samo floskula,

Kako raditi u timu, a istovremeno “biti svoj”

"Be yourself - everybody else is already taken" kaže poznata uzrečica Oscara Wildea. Stalno slušamo o tome da trebamo "biti svoji" i autentični u svemu što radimo, međutim je li

Kako uspješno promijeniti posao?

Razmišljate o promjeni posla? Dobrodošli u klub! Bilo da vam je misao o karijernom zaokretu samo "prostrujala" glavom ili da aktivno razmišljate o vašem sljedećem poslovnom pothvatu, promjena posla često

Kako privući, zaposliti i zadržati kvalitetne zaposlenike?

Jeste li se ikada zapitali tko su ključni zaposlenici vaše kompanije? Po čemu to znate? Jesu li to voditelji vaših ključnih odjela? Možda specijalisti koji znaju obavljati poslove koje nijedan

Kako se kontrolirati kada nam na poslu “pukne film”?

Emocije su sastavni dio života svakog čovjeka. Da nema njih, naša svakodnevica zasigurno ne bi bila uzbudljiva i zanimljiva kao što jest. Upravo su emocije odgovorne za svaki dobar osjećaj

Zbog čega žene ostaju u vezi sa zlostavljačima?

Kako biste definirali zlostavljanje u romantičnim odnosima? Jesu li to situacije kada jedan partner fizički nasrne na drugoga? Ili možda one u kojima oni međusobno izmijene par "teških" riječi? Ili

Što napraviti kada kupac uđe u vašu trgovinu?

Njih dnevno uđe na desetke, stotine, ponekad i tisuće. Neki samo razgledavaju, neki odlučno znaju po što su došli, dok je nekima potrebno više informacija da donesu odluku o kupnji.

Zbog čega imamo problema sa zapošljavanjem?

Nedvojbena je činjenica da su se pravila na današnjem tržištu rada itekako promijenila. Prije je poslodavcima bilo dovoljno objaviti oglas za posao, te bi oni dobili broj prijava dovoljno velik

Žena je ženi vuk – mit ili stvarnost?

Koliko god, s jedne strane, pokazivale solidarnosti i podrške jedna prema drugoj zbog toga što su pripadnice nježnijeg spola, toliko žene prema drugim ženama mogu pokazivati i patološke količine ljubomore

Zbog čega varamo svoje partnere?

Što je uopće prevara? Zapravo ju je jako teško definirati. Čin prevare, koliko god po nekima kristalno jasno definiran i apsolutno neprihvatljiv oblik ponašanja, ipak nije toliko jednostavan kao 1

Kako preživjeti post-blagdansku depresiju?

Adventsko vrijeme polako, ali sigurno ostavljamo iza nas, te se lagano oporavljamo od sveprisutnog blagdanskog ludila kojem smo bili svjedoci posljednjih nekoliko tjedana. Ta silna količina hrane koju smo pojeli,

Do uspješnih novogodišnjih odluka u 5 jednostavnih koraka!

Lagano nam se bliži kraj godine, vrijeme osvrta na događaje i postignuća koja smo ostvarili u proteklih 365 dana. To je ujedno i vrijeme kada razmišljamo i o planovima za

“Gladni” ste feedbacka? A jeste li ga spremni “pojesti” kada Vam je serviran?

Povratna informacija o radnom učinku - termin koji na papiru zvuči vrlo profesionalno i otmjeno, dok u stvarnosti često izaziva "buru" emocija, te je uzrokom nemalog broja konflikata na radnom

Život ste dali firmi u kojoj radite, a ona Vas je odbacila kao staru krpu?

Scenarij kao pa iz bajke: radite posao kojem ste izuzetno predani i oko kojeg ste zavidno angažirani, Vaša proaktivnost na radnom mjestu može biti izvrstan primjer svim Vašim kolegama, te

Je li nam stvarno potrebno toliko coacheva na tržištu?

Coaching - termin koji danas izvire iz gotovo pa svake web-stranice i društvene platforme koja se bavi nekim oblikom osobnog razvoja. S coachevima se susrećemo svakodnevno, bilo uživo ili online

Je li vrijeme za odlazak u privatno poduzetništvo?

Godišnji odmori su završili, te svi lagano krećemo s novom "sezonom" - pred Vama su nadolazeći poslovi koje ste ugovorili, novi izazovi koji Vas čekaju, kao i zanimljivi projekti koje

Kako preživjeti povratak s godišnjeg?

Povratak s godišnjeg odmora je uvijek težak. Bez obzira gdje smo bili, što smo radili, ili koliko smo slobodnog vremena imali, prvi radni dan nakon ljetnog uživanja svima nam dođe

Kako uistinu maksimalno iskoristiti godišnji odmor?

Lagano nam se približava period godišnjih odmora - vrijeme kada se odmaramo od naporne godine, i punimo baterije za nadolazeće poslovne izazove. Međutim, svakome se od nas barem jednom dogodilo

10 načina kako se nositi sa šefom koji Vas maltretira

Ah, ti naši šefovi! Ponekad nam zadaju toliku glavobolju da jednostavno ne znamo kako da se ponašamo prema njima, a da oni budu zadovoljni. Šefovi nas mogu "maltretirati" na bezbroj

Kako je svjetsko nogometno prvenstvo utjecalo na naše ponašanje?

Događaji koji su se u proteklih nekoliko dana dogodili u lijepoj našoj samo su još jedan od pokazatelja koliki potencijali, snaga i mogućnosti leže u svima nama. Bili smo predmet

Zbog čega su visoko inteligentni ljudi često NESRETNI?

Zvuči paradoksalno, zar ne? Nekako je općeprihvaćeni stav da visoko inteligentnim ljudima sve ide od ruke - uspješni su u školi, pronalaze dobre poslove, razvijaju se na svom profesionalnom planu,

Danas ti se smiju, sutra ti žele biti najbolji prijatelji

Mark Twain je jednom davno rekao da je čovjek s novom idejom luđak sve dok ta ideja ne uspije. Sve to zvuči divno i krasno, međutim, nije nam dao odgovor

Stalno ste zauzeti? Od čega ZAPRAVO bježite?

Svi mi poznamo barem jednu osobu za koju možemo reći da je uistinu stalno zauzeta. Kad se nađete s njom na kavi, pitat će Vas kako ste, ne dižući pogled

Evo kako Vas perfekcionizam lagano UBIJA

Smatrate li se perfekcionistom? Nema ničeg lošeg u tome da želite biti najbolji u onome što radite - osim kada Vas ta želja toliko frustrira da Vam praktički uzrokuje propast.

Aktivno slušanje u 5 jednostavnih koraka!

Svi u teoriji znamo koliko je aktivno slušanje važno u svakodnevnoj komunikaciji. Međutim, samo su rijetki koji u praksi kvalitetno posvećuju vrijeme svojim sugovornicima, kako bi u potpunosti razumjeli ono

EN Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

test txt

Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

Objavili ste oglas za posao, prikupili sve prijave, odradili početnu selekciju kandidata, proveli intervjue s onim najzanimljivijima, ali izgleda da nitko od njih ne odgovara zahtjevima Vašeg radnog mjesta? Ovakav

Treba li Vam employer branding?

Neupitna je činjenica da je u današnje vrijeme gotovo pa svaka organizacija konstantno u potrazi za kvalitetnim zaposlenicima. Naime, nemoguće je ostvariti poslovni rast bez kvalitetnog kadra. Sam proces zapošljavanja

Je li vrijeme da napokon date otkaz?

Svatko je od nas barem jednom u životu imao loš dan na poslu. Štoviše, sigurno Vam je poznat i osjećaj kada Vam jednostavno cijeli tjedan ne ide onako kako ste

Kako biti uistinu nezaboravan lider?

U našoj se svakodnevici konstantno susrećemo s različitim vođama - od pojedinaca koji upravljaju svojim timovima, do ljudi koji svojim rukovoditeljskim sposobnostima uspješno vode čitave kompanije. Međutim, jesu li ti

7 tajni najuspješnijih komunikatora

Koliko ste uspješni u Vašoj svakodnevnoj komunikaciji? Često mislimo kako imamo izvrsne vještine govorenja i suradnje s drugima. Međutim, situacija u praksi pokazuje upravo suprotno. Pitate se zbog čega? Koliko

5 najčešćih grešaka u upravljanju konfliktom

Što čini ljude uspješnima u poslu? Rezultati brojnih istraživanja pokazuju da je jedna od najvažnijih komponenti za uspjeh upravo kvalitetno upravljanje konfliktima na radnom mjestu. Konflikti svima nama predstavljaju neugodna

6 navika najkreativnijih ljudi

Neuroznanost još uvijek nije uspjela dati jednostavno objašnjenje zbog čega su neki pojedinci kreativniji od drugih, te kako uopće kreativnost nastaje. Ona je puno više povezana s desnom, emocionalnom polovicom

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *