Adventsko ozračje već je odavno prisutno među nama. Siguran sam da vas je barem djelomično zahvatilo to blagdansko ludilo koje kao da se pojavi preko noći čim se prve lampice upale na gradskim ulicama. Kolektivna strka i žurba su sveprisutne ovih dana, postepeno povećavajući svoj intenzitet kako se bližimo kraju godine. Svi žele poslove privesti kraju i “poravnati” račune, da bi u miru mogli “uploviti” u nadolazeću 2020. godinu.

Kako se približavamo kraju mjeseca prosinca, mnogi krenu razmišljati o planovima za nadolazeću godinu. Nažalost, milijuni novogodišnjih odluka nikada ne zažive nakon prvih nekoliko siječanjskih dana. Teretane će biti prepune u prvom tjednu nakon Nove godine, nakon čega će se malo po malo ispražnjavati, a nastupit će siječanjska depresija. Odluke i planovi doneseni u novogodišnjoj noći ili netom prije najčešće ne zažive zbog toga što – nisu dobri. Jednostavno “ne drže vodu”. Nadolazeću godinu treba pomno isplanirati, što ponekad nije nimalo lako.

Ako ste i vi sami pali pod utjecaj blagdanskog ludila, zadnja stvar koja vam je potrebna je još jedna obveza – obveza planiranja sljedeće godine. I vjerojatno nemate vremena ni odgovoriti svima na mailove, a kamoli odvojiti sat ili dva da biste napisali najvažnije korake za nadolazeću godinu. Međutim, unatoč tome, ja vas pozivam da to napravite. Vrijeme utrošeno u planiranje pomaže nam bolje odrediti fokus i usmjeriti energiju na ono što nam je važno. Vrijeme odvojeno za planiranje nadolazeće godine može biti jedan od strateški najvažnijih poslova koji ćete napraviti.

Zbog čega je važno isplanirati godinu? Bez plana gubimo fokus. A bez fokusa de facto ne znamo kuda idemo. To je kao da pokušavate pogoditi metu koju ne vidite. Možete biti najbolji strijelac na svijetu – uzalud vam sav vaš talent.

Čak i oni pojedinci koji odvoje malo vremena za planiranje svoje nove godine, zaborave na prvi (možda i najvažniji) korak cijelog procesa – osvrt na proteklu godinu. Uzmite malo vremena i razmislite o odgovorima koje biste dali na sljedećih pet pitanja:

  1. Što je sve bilo dobro u protekloj godini? Na što sam ponosan/na?
  2. Što je moglo biti bolje?
  3. Da mogu vratiti vrijeme 365 dana unatrag, što bi napravio/la drugačije? Zbog čega?
  4. Koji su najvažniji uvidi koje sam stekao/la i lekcije koje sam naučio/la u protekloj godini?
  5. Na čemu sam sve zahvalan/na iz potekle godine? Jesu li to iskustva koja sam proživio/la, ljudi koje sam upoznao/la, ili konkretni poslovi koje sam odradio/la?

 

Zbog čega je važno da napravimo reviziju prethodne godine? Bez toga, ne bismo ništa naučili. I jedino na taj način u nadolazećoj godini možemo biti bolji, mudriji i učinkovitiji. Jedino na taj način možemo biti bolji djelatnik, direktor, roditelj, prijatelj. Uplovljavajući u novu godinu sa starim modusom operandi ona prethodna zapravo nema smisla. Kao da je nismo ni proživjeli.

 

U redu, vrijeme je da se napokon “bacimo” na planiranje. Evo par konkretnih savjeta koji vam mogu pomoći u tom procesu:

 

  1. Što točno želite ostvariti?

Više zarađivati, biti bolji kolega, ili zdravije živjeti? Takve ciljeve odmah “bacite u vodu”. Što znači “više zarađivati”? Je li to 1.000 kuna mjesečno, 10 puta toliko ili 100 puta toliko? Što znači biti bolji kolega? Znači li to da ćete više vremena provoditi s vašim suradnicima za ručkom, družiti se s njima svaki petak nakon posla, ili im pak pomagati sa svakim njihovim projektom? Vaši ciljevi trebaju biti savršeno jasni šestogodišnjem djetetu i osamdesetogodišnjoj starici.

 

  1. Kako ćete znati da ste ostvarili vaše ciljeve?

Možete li nekako “izmjeriti” vaš napredak? Ako su vaši ciljevi financijski, možete ih izmjeriti u nekoj valuti. Ako su pak vezani uz gubitak kilograma, njih također možete motriti na vašoj vagi. Nije loše imati neku vrstu “mjerne jedinice” koja će nam pomoći u tome da odredimo naše ciljeve – treba samo biti malo kreativan. Želite u 2020.-oj bolje voditi firmu? Nema problema! Kako ćete to “izmjeriti”? Kroz povećan broj sastanaka s vašim ključnim ljudima, većim angažmanom u procesu zapošljavanja novih djelatnika, ili pak mjesečnim uvidom u vaše marketinške KPI-jeve?

 

  1. Jesu li vaši ciljevi uopće ostvarivi?

Psihologija je već odavno otkrila da nas najviše motiviraju oni zadaci koji su dovoljno teški da nas “natjeraju” da koristimo sve naše sposobnosti. Prelagane ciljeve ostvarit ćemo odmah, nakon čega će naš entuzijazam splasnuti, te ćemo se vrlo brzo naći vozeći u prvoj brzini, bez ikakvog napretka i razvoja. Od preteških ciljeva, pak, ćemo vrlo brzo odustati, kada vidimo da smo precijenili vlastite mogućnosti, i da smo pred sebe ipak stavili prevelik zalogaj.

 

  1. Zbog čega želite ostvariti svoje ciljeve?

Što ćete dobiti njihovim ostvarenje? Je li “to nešto” u skladu s vašim vrijednostima i svime onime što vam je važno u životu? Uzalud i najučinkovitija metodologija postavljanja ciljeva, ako ti ciljevi nisu u skladu s našim sustavom vrijednosti.

 

  1. Kako ćete provjeravati svoj napredak?

Znate li odgovor na pitanje “kako pojesti slona”? Komad po komad, naravno. Koliko god se neki posao na prvu činio velikim poput planine na koju mislite da se nikada nećete popeti, korisno je prisjetiti se da i za najstrmije uzvisine postoji način kako možete osvojiti njihov vrh. Idemo korak po korak. Razlomite vaše ciljeve na manje dijelove i obvezno, ali obvezno za svaki od njih odredite vremenski rok. Bez vremenskog roka ciljevi ostaju “slobodno lebdjeti u zraku”, te se suštinski nikada ne prisilimo ostvariti ih.

 

Zadnja, ali ne manje važna stvar: svakako u novu godinu uđite “čiste glave”. Prije nego se vaši mobilni telefoni prebace na kalendar 2020.-e, završite sve poslove koji su negdje ostali “visjeti” u zraku. Jesu li to mailovi na koje trebate odgovoriti, izvještaji koje trebate poslati, ili pak ponude vašim klijentima koje trebate napisati? Prekopajte vaše stolove, torbe i ladice i pronađite sve zaboravljene to-do liste koje ste nekoć napisali. Pogledajte jesu li neki poslovi ostali nedovršeni.

Možda zvuči banalno, ali to ima itekako veliki utjecaj na naš podsvjesni um. Kada u novu godinu uđemo neopterećeni “repovima” prethodne, tek onda imamo snage i energije fokusirati se na one najvažnije projekte.

 

Želim vam blagoslovljen Božić i uspješnu novu 2020. godinu!

Kolumna za Poslovni FM radio

 

 

Prvi saznajte kada objavimo nešto novo – prijavite se na naš newsletter!

         
     

Image designed by Freepik