Prije nekoliko mjeseci vodio sam zanimljiv razgovor s jednim kolegom, inače menadžerom iz FMCG branše, odgovornim za zapošljavanje djelatnika u svojoj kompaniji.

“Koga tražiš?” – upitao sam ga
“Pa radnika.” – odgovara on
“U redu, kakvog radnika?”
“Ne znam… bilo kakvog.”
“Znači bilo tko je dobar da radi za tebe?”
“Pa da. Bitno mi je samo da želi raditi.”
“I kakvom ti se pokazala ta politika zapošljavanja?”
(nakon kraće pauze) “Iskreno, i ne baš dobrom.”

Jedna od mojih najdražih izreka je “ako ne znaš gdje ideš, svaki će te put tamo odvesti”. Ja ću biti dovoljno slobodan pa ću je primijeniti i na proces zapošljavanja. U tom slučaju glasila bi ovako: “ako ne znaš kakvog kandidata tražiš, svaki će ti se činiti dobrim”. S naglaskom na riječ “činiti”. Ako ne znamo koga tražimo, ruku na srce svaki se kandidat na prvu može činiti dobrim odabirom za nas. Nažalost, nisu rijetke situacije da se, zbog pogrešne odluke donesene uslijed nestrukturiranog selekcijskog procesa, radnik i poslodavac raziđu. Potonjem smo samo potratili dragocjeno vrijeme i resurse.

Svi smo svjesni situacije na tržištu rada – kronično nedostaje kvalificiranih i pouzdanih kandidata, i to ne samo u FMCG sektoru. To više nisu nikakve novosti. Često u šali svojim klijentima, kada mi dođu s nekim problemom na savjetovanje, kažem da možemo ili sjesti i plakati, ili ustati i vidjeti što se može napraviti. A uvijek se nešto može napraviti – koliko god se na prvu činilo da ne može.

Krenimo, stoga, redom. Čime se vaša kompanija uopće bavi? Koga tražite? Koja su to radna mjesta u vašoj firmi koja su “teška” za popuniti? Jesu li to prodavači u vašim trgovinama? Možda djelatnici u tvornicama? Nedostaje li vam menadžera s kvalitetnim vještinama poslovnog pregovaranja? Ili vam trebaju samo prodajni predstavnici? Šokirali biste se koliko menadžera ne zna točan odgovor na ova pitanja – i zbog toga već u startu gube kompetitivnu prednost kada se priča o regrutiranju novih zaposlenika. U odgovaranju na ova pitanja svakako vam mogu pomoći vaši zaposlenici, HR odjel ili direktori kompanije – ovisno o tome koja je veličina i dominantna djelatnost vaše tvrtke.

Kada ste definirali radna mjesta koja želite popuniti, idemo korak dalje – a tko je vaš idealni zaposlenik? Možda će se na prvu činiti smiješnim tražiti “idealnog” zaposlenika u ovim, za poslodavce teškim uvjetima. Neke kompanije se muče da pronađu “bilo kakvog” zaposlenika. Ipak, nije na odmet sjesti s ključnim ljudima koji su u vašoj tvrtki odgovorni za zapošljavanje, i razmisliti o odgovorima na sljedeća pitanja:

  • Kojih bi sve zanimanja trebao biti kandidat za tražena radna mjesta?
  • Koliko bi trebao imati radnog iskustva? Iz kojih bi industrija trebao dolaziti?
  • Treba li mi uopće osoba s iskustvom, ili mi odgovara i osoba bez njega?
  • Je li potrebno da kandidat ima određeno obrazovanje, certifikate i sl.?
  • Na kojim je pozicijama poželjno da je kandidat radio?
  • Radi li možda trenutno za neku od konkurentskih firmi?

Hajdemo još jedan korak dalje. Koje su vještine važne da naš djelatnik posjeduje? Jesu li to pregovaračka znanja, zbog toga što će njegova zadaća biti odlasci na strateški važne sastanke na kojima će se pregovarati o lageru milijunske vrijednosti? Možda (malo)prodajne vještine, jer će osoba raditi u direktnom doticaju s kupcima? Koje karakterne osobine bi trebala imati? Ako posao uključuje, primjerice, rad na blagajni, definitivno ćemo tražiti ugodnost u kontaktu i otpornost na “teške” kupce. Treba li biti timski igrač? Imati dobre organizacijske vještine? Ili biti usmjeren na vremenske rokove, jer će se od njega očekivati redovito izvještavanje?

Gdje se nalazi vaš idealni kandidat? Pregledava li društvene mreže? Ako da, koje? Kako ga možete kontaktirati i zainteresirati koristeći Facebook, Instagram, Linkedin i sl.? Koji je to sadržaj koji će mu “zapeti” za oko, pa će vam se odlučiti javiti? Nije na odmet prisjetiti se činjenice da najveći stručnjaci ne pregledavaju baš oglase za posao – oni su zaposleni u svojim kompanijama, te će razmotriti ideju o transferu u dvije situacije: kada dobiju zanimljivu ponudu od head huntera, ili ako im se neka kompanija učini dovoljno intrigantnom s obzirom na vrstu sadržaja koju stavlja online. A što vi “stavljate” online?

Popis ovih pitanja možemo nastaviti u nedogled. Koliko god vam se odgovori na prvu činili logičnim i zdravorazumskim, odvojite malo vremena da biste ih stavili na papir. Kao psiholog naučio sam se jednoj stvari, a to je sljedeća: dokle god nam se nešto “mota” po glavi i mislimo da znamo odgovore na neka pitanja, ona dobivaju na težini tek kada ih zapišemo. I taj vam komad papira uvijek može biti kratki vodič u budućim zapošljavanjima, posebice ako nemate toliko razvijen selekcijski postupak.

S obzirom na dinamičnost cjelokupnog FMCG sektora, i sam bi selekcijski postupak trebao biti relativno brz i učinkovit. Istraživanja su pokazala da postoje tri glavne “ubojice” kvalitetnog selekcijskog postupka. Prvi je “predugi” proces prijave. Koliko u prosjeku treba vremena da bi se kandidat prijavio na neko vaše slobodno radno mjesto? Može li prijavu “riješiti” u nekoliko klikova, ili treba ispunjavati bespotrebne formulare i obrasce? Jedno istraživanje provedeno prije nekoliko godina na Linkedinu navodi da 60% kandidata odustane na pola prijave za posao ako je taj proces predug!

Drugi faktor je loše iskustvo na intervjuu. Tko uopće provodi razgovore za posao kod vas? Je li to direktor kompanije, psiholog, HR asistent, ili samo voditelj ureda? Posjeduje li ta osoba barem osnovne vještine intervjuiranja? Je li sposobna u kratkom vremenu ispitati sve kandidatove vještine i sposobnosti koje su relevantne za traženo mjesto, a pritom osigurati da se svaki od njih osjeća ugodno? Zbog čestih masivnih zapošljavanja, u FMCG sektoru osobe odgovorne za taj posao često imaju veliki broj intervjua za provesti – što nije nimalo lagan zadatak. Osoba treba zadnji intervju u danu provesti jednako kvalitetno kao i prvi, te se na isti, individualizirani način posvetiti svakom kandidatu. 83% kandidata promijenit će mišljenje o kompaniji zbog toga što su doživjeli negativno iskustvo na intervjuu – intervjuer je bio nemaran ili bezobrazan, predugo su čekali, ili su imali osjećaj da nisu tretirani “kao ljudi”. Automatski pada i njihov interes za radom u toj kompaniji.

Treći razlog jest predugo čekanje na rezultate selekcijskog postupka. Često u Hrvatskoj HR odjeli nisu toliko “brzi”, te kandidati povratnu informaciju o selekciji ponekad čekaju i preko tri mjeseca, što je van svakog razumnog roka. 75% kandidata izjavilo je da im se neke kompanije nikada i nisu povratno javile s rezultatima! Upravo zbog dinamične prirode FMCG sektora, HR odjeli u tim kompanijama trebali bi biti vrlo agilni, sa stručnjacima zaposlenima isključivo na pozicijama koje će se baviti regrutacijom, intervjuiranjem, i psihologijskim procjenama kandidata. I, što je najvažnije od svega, redovito i pravovremeno obavještavati kandidate o razvoju selekcijskog postupka, te suštinski dugoročno održavati odnose s njima.

Čak i ako danas niste u mogućnosti zaposliti kandidata koji vam se sviđa, ne znači da to nećete moći učiniti sutra. A ako ste zaista, ali zaista dali sve od sebe da proces regrutacije odradite kako spada, taj će kandidat svoje pozitivno iskustvo podijeliti s drugima. Točnije rečeno, njih 95% bi se opet prijavilo za rad u vašoj kompaniji, a čak bi se njih 55% pohvalilo na društvenim mrežama. Nije li to lijepi potencijal za vaša buduća zapošljavanja?

Kolumna za InStore magazin.

 

 

Prvi saznajte kada objavimo nešto novo – prijavite se na naš newsletter!

         
     

Za pretplatu molimo potvrdite da niste robot:

Image designed by Freepik

Kako rukovoditi djelatnicima u vrijeme COVID-19 krize?

Pandemija koronavirusa svima je "utjerala strah u kosti". A to posebice mogu osjećati oni koji se u kompanijama nalaze na rukovodećim pozicijama. U ova ekstremno stresna i neizvjesna vremena, odgovornost

Kako se nositi sa stresom u vrijeme kolektivne panike i neizvjesnosti?

Pandemija koronavirusa doslovno nas je "išamarala" i preko noći promijenila naše živote iz korijena. Od "nekog tamo virusa iz Kine sličnog gripi" do de facto koraka pred uvođenje potpune karantene

15 savjeta kako učinkovito raditi od kuće

Pandemija virusa COVID-19 većinu je hrvatskih (pa i svjetskih) kompanija prisilila na drastičnu promjenu načina obavljanja posla. Rad od kuće, oblik poslovanja oko kojeg su se do jučer "lomila koplja",

Zbog čega se (ne) plašimo koronavirusa?

Pričam nekidan s jednom kolegicom o ovoj novonastaloj situaciji koja nas je sve iznenadno zatekla. Kaže da je ovi dani podsjećaju na proljeće 1986., kada se dogodila eksplozija u Černobilu.

Romantična veza na radnom mjestu – da ili ne?

Na ljubav gotovo pa nitko nije imun - ma koliko mi tvrdili suprotno. Amorova strelica može nas pogoditi u bilo kojem trenutku, i to je ono što, u krajnju ruku,

Kako zapošljavati u FMCG sektoru?

Prije nekoliko mjeseci vodio sam zanimljiv razgovor s jednim kolegom, inače menadžerom iz FMCG branše, odgovornim za zapošljavanje djelatnika u svojoj kompaniji. "Koga tražiš?" - upitao sam ga "Pa radnika."

Uspješno isplanirajte nadolazeću godinu u nekoliko koraka!

Adventsko ozračje već je odavno prisutno među nama. Siguran sam da vas je barem djelomično zahvatilo to blagdansko ludilo koje kao da se pojavi preko noći čim se prve lampice

Interna komunikacija u tvrtki – jesmo li spremni preuzeti odgovornost?

Prije nego uopće "zaronimo" u ovu temu, zamolit ću vas da mi odgovorite na sljedeće pitanje: koji je najveći izazov s kojim se vaši kolege ili zaposlenici trenutno suočavaju? Slobodno

Kako prodati novi proizvod ili uslugu

Inovacije i širenje asortimana ključan su proces razvoja gotovo pa bilo koje kompanije. Obično nam ideje za to širenje padnu na pamet nakon uvida nastalih analizom tržišta, konkurencije, ili naših

13 znakova burnouta, i 13 načina kako ga spriječiti

Burnout (ili sindrom "izgaranja") jedna je od najvećih pošasti modernog doba. To je stanje fizičke, psihološke, mentalne i emocionalne iscrpljenosti uzrokovane izloženosti dugotrajnom i pretjeranom stresu. Burnout nije samo floskula,

Kako raditi u timu, a istovremeno “biti svoj”

"Be yourself - everybody else is already taken" kaže poznata uzrečica Oscara Wildea. Stalno slušamo o tome da trebamo "biti svoji" i autentični u svemu što radimo, međutim je li

Kako uspješno promijeniti posao?

Razmišljate o promjeni posla? Dobrodošli u klub! Bilo da vam je misao o karijernom zaokretu samo "prostrujala" glavom ili da aktivno razmišljate o vašem sljedećem poslovnom pothvatu, promjena posla često

Kako privući, zaposliti i zadržati kvalitetne zaposlenike?

Jeste li se ikada zapitali tko su ključni zaposlenici vaše kompanije? Po čemu to znate? Jesu li to voditelji vaših ključnih odjela? Možda specijalisti koji znaju obavljati poslove koje nijedan

Kako se kontrolirati kada nam na poslu “pukne film”?

Emocije su sastavni dio života svakog čovjeka. Da nema njih, naša svakodnevica zasigurno ne bi bila uzbudljiva i zanimljiva kao što jest. Upravo su emocije odgovorne za svaki dobar osjećaj

Zbog čega žene ostaju u vezi sa zlostavljačima?

Kako biste definirali zlostavljanje u romantičnim odnosima? Jesu li to situacije kada jedan partner fizički nasrne na drugoga? Ili možda one u kojima oni međusobno izmijene par "teških" riječi? Ili

Što napraviti kada kupac uđe u vašu trgovinu?

Njih dnevno uđe na desetke, stotine, ponekad i tisuće. Neki samo razgledavaju, neki odlučno znaju po što su došli, dok je nekima potrebno više informacija da donesu odluku o kupnji.

Zbog čega imamo problema sa zapošljavanjem?

Nedvojbena je činjenica da su se pravila na današnjem tržištu rada itekako promijenila. Prije je poslodavcima bilo dovoljno objaviti oglas za posao, te bi oni dobili broj prijava dovoljno velik

Žena je ženi vuk – mit ili stvarnost?

Koliko god, s jedne strane, pokazivale solidarnosti i podrške jedna prema drugoj zbog toga što su pripadnice nježnijeg spola, toliko žene prema drugim ženama mogu pokazivati i patološke količine ljubomore

Zbog čega varamo svoje partnere?

Što je uopće prevara? Zapravo ju je jako teško definirati. Čin prevare, koliko god po nekima kristalno jasno definiran i apsolutno neprihvatljiv oblik ponašanja, ipak nije toliko jednostavan kao 1

Kako preživjeti post-blagdansku depresiju?

Adventsko vrijeme polako, ali sigurno ostavljamo iza nas, te se lagano oporavljamo od sveprisutnog blagdanskog ludila kojem smo bili svjedoci posljednjih nekoliko tjedana. Ta silna količina hrane koju smo pojeli,

Do uspješnih novogodišnjih odluka u 5 jednostavnih koraka!

Lagano nam se bliži kraj godine, vrijeme osvrta na događaje i postignuća koja smo ostvarili u proteklih 365 dana. To je ujedno i vrijeme kada razmišljamo i o planovima za

“Gladni” ste feedbacka? A jeste li ga spremni “pojesti” kada Vam je serviran?

Povratna informacija o radnom učinku - termin koji na papiru zvuči vrlo profesionalno i otmjeno, dok u stvarnosti često izaziva "buru" emocija, te je uzrokom nemalog broja konflikata na radnom

Život ste dali firmi u kojoj radite, a ona Vas je odbacila kao staru krpu?

Scenarij kao pa iz bajke: radite posao kojem ste izuzetno predani i oko kojeg ste zavidno angažirani, Vaša proaktivnost na radnom mjestu može biti izvrstan primjer svim Vašim kolegama, te

Je li nam stvarno potrebno toliko coacheva na tržištu?

Coaching - termin koji danas izvire iz gotovo pa svake web-stranice i društvene platforme koja se bavi nekim oblikom osobnog razvoja. S coachevima se susrećemo svakodnevno, bilo uživo ili online

Je li vrijeme za odlazak u privatno poduzetništvo?

Godišnji odmori su završili, te svi lagano krećemo s novom "sezonom" - pred Vama su nadolazeći poslovi koje ste ugovorili, novi izazovi koji Vas čekaju, kao i zanimljivi projekti koje

Kako preživjeti povratak s godišnjeg?

Povratak s godišnjeg odmora je uvijek težak. Bez obzira gdje smo bili, što smo radili, ili koliko smo slobodnog vremena imali, prvi radni dan nakon ljetnog uživanja svima nam dođe

Kako uistinu maksimalno iskoristiti godišnji odmor?

Lagano nam se približava period godišnjih odmora - vrijeme kada se odmaramo od naporne godine, i punimo baterije za nadolazeće poslovne izazove. Međutim, svakome se od nas barem jednom dogodilo

10 načina kako se nositi sa šefom koji Vas maltretira

Ah, ti naši šefovi! Ponekad nam zadaju toliku glavobolju da jednostavno ne znamo kako da se ponašamo prema njima, a da oni budu zadovoljni. Šefovi nas mogu "maltretirati" na bezbroj

Kako je svjetsko nogometno prvenstvo utjecalo na naše ponašanje?

Događaji koji su se u proteklih nekoliko dana dogodili u lijepoj našoj samo su još jedan od pokazatelja koliki potencijali, snaga i mogućnosti leže u svima nama. Bili smo predmet

Zbog čega su visoko inteligentni ljudi često NESRETNI?

Zvuči paradoksalno, zar ne? Nekako je općeprihvaćeni stav da visoko inteligentnim ljudima sve ide od ruke - uspješni su u školi, pronalaze dobre poslove, razvijaju se na svom profesionalnom planu,

Danas ti se smiju, sutra ti žele biti najbolji prijatelji

Mark Twain je jednom davno rekao da je čovjek s novom idejom luđak sve dok ta ideja ne uspije. Sve to zvuči divno i krasno, međutim, nije nam dao odgovor

Stalno ste zauzeti? Od čega ZAPRAVO bježite?

Svi mi poznamo barem jednu osobu za koju možemo reći da je uistinu stalno zauzeta. Kad se nađete s njom na kavi, pitat će Vas kako ste, ne dižući pogled

Evo kako Vas perfekcionizam lagano UBIJA

Smatrate li se perfekcionistom? Nema ničeg lošeg u tome da želite biti najbolji u onome što radite - osim kada Vas ta želja toliko frustrira da Vam praktički uzrokuje propast.

Aktivno slušanje u 5 jednostavnih koraka!

Svi u teoriji znamo koliko je aktivno slušanje važno u svakodnevnoj komunikaciji. Međutim, samo su rijetki koji u praksi kvalitetno posvećuju vrijeme svojim sugovornicima, kako bi u potpunosti razumjeli ono

EN Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

test txt

Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

Objavili ste oglas za posao, prikupili sve prijave, odradili početnu selekciju kandidata, proveli intervjue s onim najzanimljivijima, ali izgleda da nitko od njih ne odgovara zahtjevima Vašeg radnog mjesta? Ovakav

Treba li Vam employer branding?

Neupitna je činjenica da je u današnje vrijeme gotovo pa svaka organizacija konstantno u potrazi za kvalitetnim zaposlenicima. Naime, nemoguće je ostvariti poslovni rast bez kvalitetnog kadra. Sam proces zapošljavanja

Je li vrijeme da napokon date otkaz?

Svatko je od nas barem jednom u životu imao loš dan na poslu. Štoviše, sigurno Vam je poznat i osjećaj kada Vam jednostavno cijeli tjedan ne ide onako kako ste

Kako biti uistinu nezaboravan lider?

U našoj se svakodnevici konstantno susrećemo s različitim vođama - od pojedinaca koji upravljaju svojim timovima, do ljudi koji svojim rukovoditeljskim sposobnostima uspješno vode čitave kompanije. Međutim, jesu li ti

7 tajni najuspješnijih komunikatora

Koliko ste uspješni u Vašoj svakodnevnoj komunikaciji? Često mislimo kako imamo izvrsne vještine govorenja i suradnje s drugima. Međutim, situacija u praksi pokazuje upravo suprotno. Pitate se zbog čega? Koliko

5 najčešćih grešaka u upravljanju konfliktom

Što čini ljude uspješnima u poslu? Rezultati brojnih istraživanja pokazuju da je jedna od najvažnijih komponenti za uspjeh upravo kvalitetno upravljanje konfliktima na radnom mjestu. Konflikti svima nama predstavljaju neugodna

6 navika najkreativnijih ljudi

Neuroznanost još uvijek nije uspjela dati jednostavno objašnjenje zbog čega su neki pojedinci kreativniji od drugih, te kako uopće kreativnost nastaje. Ona je puno više povezana s desnom, emocionalnom polovicom

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *