Pandemija koronavirusa svima je “utjerala strah u kosti”. A to posebice mogu osjećati oni koji se u kompanijama nalaze na rukovodećim pozicijama. U ova ekstremno stresna i neizvjesna vremena, odgovornost za desetke, možda i stotine ljudi koji se nalaze ispod nas za neke je rukovoditelje možda i najveći izazov s kojim su se susreli. Čak i ako ste dobar rukovoditelj, nije vam lako – to vam odmah priznajem. Ako ste pod stresom, brinete se ili imate stotinu pitanja – vaše reakcije su sasvim očekivane i “normalne”.
U ovoj situaciji koja nas je svih zatekla preko noći nema šalabahtera. Koronavirus je pojava s kojom se susrećemo po prvi put. I zbog toga nadolazeći period neizvjesnosti na kušnju će staviti sve naše sposobnosti, a posebice vještine kriznog komuniciranja i vođenja tima u organizacijama.
Da, pandemija će imati katastrofalne posljedice za poslovanje, te je gotovo pa nemoguće vidjeti svjetlo na kraju tunela. Međutim, ako smo “stalno u tom filmu” i kontinuirano razmišljamo o scenarijima poslovne (pa i osobne) propasti – ruku na srce, teško da će nas takvo stanje igdje dovesti. Posebice u ovom periodu kada se od rukovodećeg kadra se očekuje akcija više no ikad! U jednom od prijašnjih postova sam rekao, i reći ću opet – svaka kriza je prilika, koliko god se taj koncept iz ove pozicije činio nerealnim, da ne kažem suludim.
Stoga, evo nekoliko korisnih i praktičnih savjeta za rukovoditelje:
1. Redovita i jasna komunikacija
Komunikacija među članovima tima u ovom periodu važna je koliko i dezinfekcija ruku. Komunicirajte redovito, jasno, direktno i bez okolišanja – koji god kanal komunikacije koristili. Naime, kada ne komuniciramo, drugoj strani ostavljamo slobodan izbor da sama donese zaključke o nekoj temi. Nažalost, tada je puno veća vjerojatnost da se donese negativan ili kriv zaključak. A sad zamislite koliko negativan on može biti u ovom vremenu kolektivne panike.
S druge strane, redovita komunikacija ne samo da smanjuje vjerojatnost donošenja krivih zaključaka (pa posljedično i bespotrebnog potenciranja stresa), već i članovima našeg tima pokazujemo da smo prisutni i da nam je stalo. Brojni rukovoditelji će se zbog koronavirusa naći u situaciji kada jednostavno neće znati što im je činiti. Ali to ne znači da trebate skrivati glavu u pijesak. Naprotiv, već samim pokazivanjem da brinete oko poslovanja svojim ste djelatnicima poslali važnu poruku – bitno je samo otvoriti komunikacijske kanale.
Naravno da u vremenu rada od kuće ta aktivnost može biti otežana. Na sreću, tehnologija je tu! Citirat ću dio jednog svog prijašnjeg posta u kojem sam spomenuo nekolicinu korisnih aplikacija. Za upravljanje radnim zadacima tu su Asana, Basecamp, Trello i Freedcamp. Za učinkovito upravljanje vremenom isprobajte Harvest, RescueTime ili Toggl.
2. Iskrenost
Krizna razdoblja ne ostavljaju prostora za muljanje i “pretakanje iz šupljeg u prazno”. Budite iskreni, čak i prilikom komuniciranja neugodnih vijesti. Trebaju se rezati troškovi u kompaniji? Poslovanje se treba reorganizirati iz temelja? Otkazi su na pomolu? Onda tako i recite. Unatoč vašoj najboljoj namjeri, neke stvari će se ipak odviti van vaše kontrole. Pokazivanje iskrene brige prema poslovanju i djelatnicima bit će vaš najmudriji potez.
Kao ni humanitarnog rada, višak iskrene komunikacije neće škoditi. Najgora stvar koja se može raditi jest pretvarati se da je sve u redu. Zaposlenici znaju da to nije istina, i s takvim pristupom mi kao rukovoditelji ostavljamo vrlo negativan dojam na njih.
I zapamtite – u redu je priznati da nešto ne znamo.
3. Donošenje odluka
Uključivati djelatnike u proces decision makinga nikada nije loša ideja, a posebice u ovo vrijeme. Tim potezom mi kao rukovoditelji radimo dvostruku dobit: dobivamo korisne prijedloge za poboljšanje trenutnog stanja u timu ili organizaciji (kojih se osobno možda i ne bismo sjetili), a našim zaposlenicima istovremeno pokazujemo da su nam bitni i da ih cijenimo, što dugoročno poboljšava odnose – makar i na daljinu. U ovo stresno doba nitko ne bi trebao samostalno odlučivati, pa ni vi.
S obzirom na vašu rukovodeću poziciju, od vas će se i očekivati promptno reagiranje. Meni je osobno vrlo koristan uvid bio osvještavanje činjenice da djelatnici uvijek promatraju svoje nadređene, htjeli oni to ili ne, te bili oni toga svjesni ili ne – i od njih očekuju neku (re)akciju. Bolje je donijeti odluku, pa makar i pogrešnu, nego je uopće ne donijeti. Najgore je pustiti vremenu i vanjskim okolnostima da donesu odluku umjesto nas, jer oni gotovo pa uvijek donesu onu pogrešnu.
4. Davanje uputa
Način poslovanja se promijenio, i to drastično. I baš zbog toga vašim su djelatnicima potrebne jasne upute više nego ikad. Je li se nekom od vaših djelatnika promijenio opis posla? Kako se sada trebaju obavljati radni zadaci? Na koji je način posao organiziran? Kako se vrši koordinacija među djelatnicima? Mnogo je sada prilika za javljanje nesporazuma.
Ako vaši djelatnici rade od doma, već je to dovoljna promjena radne rutine koja zahtjeva dodatne upute i koordinaciju. Ako su i dalje na svojim radnim mjestima, recite im što je sada drugačije – počevši od higijenskih protokola.
5. Prisutnost
Ljudi se trebaju osjećati sigurno – kako u životu, tako i na svojim radnim mjestima. I ta je sigurnost jedna od univerzalnih ljudskih potreba. Rukovoditelji svojom komunikacijom i pristupom prema djelatnicima uvelike kreiraju taj osjećaj. Empatija i suosjećanje dva su glavna sastojka koja vam tu mogu biti od velike pomoći. A i humor nije za baciti. 😉
Budite tu za svoje djelatnike, i odvojite malo vremena za njih. Ni njima, kao ni vama, nije lako. Pitajte ih kako se osjećaju, o čemu razmišljaju i što ih brine. Pa makar imali vrlo malo komunikacijskih ili psiholoških vještina, sama vaša spremnost na to da im postavite par pitanja i saslušate što imaju za reći učinit će puno. A kad pandemija koronavirusa prođe i stvari se vrate na staro, vaši zaposlenici sjetit će upravo toga kako ste se odnosili prema njima u doba neizvjesnosti. Jer oni voditelji koji se skrivaju kada su najpotrebniji – ni nisu pravi lideri.
6. Delegiranje
U ovom kaotičnom periodu vrlo je lako “skliznuti” u mikromenadžment, jer se želimo pobrinuti da svaki aspekt poslovanja i dalje funkcionira kako treba. Nedostatak delegiranja posebice može biti koban ako ste u velikoj kompaniji. Sada je možda najvažnije vrijeme da se okružite vašim najvjernijim suradnicima i njima delegirate, a oni će se pobrinuti za ostalo. Prisjetite se da ste (čak i u ovom periodu) samo ljudsko biće s ograničenom pažnjom, vremenom i resursima – ne možete i ne morate sve raditi sami.
7. Upravljanje sobom
Na kraju dana odvojite malo vremena samo za sebe. Kao i datoteke u vašem laptopu, “sortirajte” vaše misli i emocije. Napravite reviziju dana, te se pripremite za sutrašnji. Što je danas bilo dobro odrađeno? Na što sutra treba dodatno pripaziti? Psiholozi upozoravaju da je u ovom periodu izolacije vrlo lako pokleknuti duhom, makar smo i dalje u kontaktu s desecima ljudi. Upravo zbog toga jako je važno pronaći neku svrhu u svakom danu (ma koliko je ispočetka ne vidjeli) i strukturirati planirane aktivnosti za taj dan.
Vaša smo asistencija u vođenju djelatnika u ovom teškom razdoblju. Javite nam se.
Prvi saznajte kada objavimo nešto novo – prijavite se na naš newsletter!
[contact-form-7 404 "Not Found"]
Image designed by Freepik
Sandro
4. lipnja 2021.
Još je 60-ih godina prošlog stoljeća Albert Mehrabian otkrio da se pri interpretaciji tuđih komunikacijskih poruka puno više „oslanjamo“ na geste, facijalne ekspresije i ton glasa našeg sugovornika nego na…
Saznajte više
Sandro
4. lipnja 2021.
Nesigurnost uzrokovana novim načinima rada jedan su od glavnih uzroka stresa i neizvjesnosti – a stres i neizvjesnost stvaraju okolinu u kojoj se razmnožavaju anksioznost, ljutnja, potištenost, problemi sa spavanjem…
Saznajte više
Sandro
31. svibnja 2021.
Prije godinu dana čitao sam priču o jednom američkom studentu koji se borio se s depresijom. Naime, jadničak je bio pod pritiskom da treba imati najbolju ocjenu na jednom kolegiju…
Saznajte više
Sandro
31. svibnja 2021.
Točno se sjećam travnja 2020., kada je pandemija koronavirusa bila u punom jeku, kada su ulice gradova bile prazne uslijed prvog lockdowna, te kada su internetske stupce počeli popunjavati sadržaji…
Saznajte više
Sandro
31. svibnja 2021.
Ciljevi igraju veliku ulogu u našem osobnom i profesionalnom uspjehu. Ako malo bolje pogledamo uspješne ljude oko nas, vidjet ćemo da većina njih ima jasno postavljene ciljeve – bilo da…
Saznajte više
Sandro
31. svibnja 2021.
Kada biste malom djetetu od šest godina trebali objasniti što je to osobni razvoj, što biste mu rekli? Siguran sam da ćete barem kratko zastati nad ovim pitanjem. Osobni razvoj…
Saznajte više
Sandro
31. svibnja 2021.
Kritiku gotovo pa nikad nije lako čuti. Čak ni kada nam je izrečena u najboljoj namjeri, nije baš ugodno biti suočen s vlastitim propustima i onime što smo pogrešno napravili.…
Saznajte više
Sandro
25. ožujka 2021.
Poštuju li mladi autoritet na svojim radnim mjestima? Jedno od pitanja koje rijetko koga ostavi ravnodušnim, te gotovo pa uvijek za sobom povuče zanimljivu raspravu. Mnogi će dati negativan odgovor…
Saznajte više
Sandro
16. prosinca 2020.
Sada već gotovo pa sa stopostotnom sigurnošću možemo reći da se izgubila jasna granica između privatnog i poslovnog. Koncept rada od 8 do 4 za rijetke je kompanije pravilo koje…
Saznajte više
Sandro
4. studenoga 2020.
Favoriziranje ekstroverata je trend koji je dugo vremena bio zastupljen u poslovnom svijetu. Za njih se smatralo da su društveno dominantniji i da brže ostvaruju utjecaj nad drugima. Uspješnije prodaju…
Saznajte više
Sandro
4. studenoga 2020.
Rad od kuće za većinu je tvrtki postao novo normalno. Nešto što se do prije nekoliko mjeseci možda činilo kao znanstvena fantastika danas nam je svakodnevica. Za IT kompanije to…
Saznajte više
Sandro
7. rujna 2020.
Prije godinu dana razgovarao sam s jednom poznanicom, vlasnicom knjigovodstvenog servisa. Požalila mi se na povećan opseg posla koji ju je zadesio posljednjih dana. Kada sam je upitao zbog čega…
Saznajte više
Sandro
24. lipnja 2020.
Odradili smo sve - bili smo u izolaciji, brojali smo zaražene sa Stožerom civilne zaštite, pohađali smo webinare, kupovali online - i sada je vrijeme za povratak u normalno. Novo…
Saznajte više
Sandro
23. svibnja 2020.
Pandemija koronavirusa preko noći nam je okrenula život naglavačke. Svakodnevicu koju smo do prije dva mjeseca poznavali kao da je vjetar otpuhao u zaborav. Osim što su nam životi uvelike…
Saznajte više
Sandro
24. travnja 2020.
Prije par tjedana razgovarao sam s kolegicom oko termina za webinar koji bismo uskoro trebali održati za jednog klijenta. Predložio sam joj konkretan datum i upitao je odgovara li joj.…
Saznajte više
Sandro
21. travnja 2020.
Predviđa se da će kroz sljedećih deset godina milenijalci sačinjavati preko 75% radno aktivne populacije. Kakav je vaš stav o tome? Gotovo pa i nema kompanije koja se u posljednje…
Saznajte više
Sandro
18. travnja 2020.
Već smo mjesec dana u lockdownu zbog pandemije koronavirusa, i njegove popratne pojave lagano su zabrinjavajuće. Gotovo pa nema dana kada na društvenim mrežama ne vidim barem jedan od sljedećih…
Saznajte više
Sandro
30. ožujka 2020.
Danas sam čitao jedan članak na poznatom hrvatskom poslovnom portalu, te mi je za oko zapela jedna od rečenica autorice koja glasi otprilike ovako: "Sada će nam doći na naplatu…
Saznajte više
Sandro
23. ožujka 2020.
Pandemija koronavirusa doslovno nas je "išamarala" i preko noći promijenila naše živote iz korijena. Od "nekog tamo virusa iz Kine sličnog gripi" do de facto koraka pred uvođenje potpune karantene…
Saznajte više
Sandro
20. ožujka 2020.
Pandemija virusa COVID-19 većinu je hrvatskih (pa i svjetskih) kompanija prisilila na drastičnu promjenu načina obavljanja posla. Rad od kuće, oblik poslovanja oko kojeg su se do jučer "lomila koplja",…
Saznajte više
Sandro
18. ožujka 2020.
Pričam nekidan s jednom kolegicom o ovoj novonastaloj situaciji koja nas je sve iznenadno zatekla. Kaže da je ovi dani podsjećaju na proljeće 1986., kada se dogodila eksplozija u Černobilu.…
Saznajte više
Sandro
5. veljače 2020.
Na ljubav gotovo pa nitko nije imun - ma koliko mi tvrdili suprotno. Amorova strelica može nas pogoditi u bilo kojem trenutku, i to je ono što, u krajnju ruku,…
Saznajte više
Sandro
13. siječnja 2020.
Prije nekoliko mjeseci vodio sam zanimljiv razgovor s jednim kolegom, inače menadžerom iz FMCG branše, odgovornim za zapošljavanje djelatnika u svojoj kompaniji. "Koga tražiš?" - upitao sam ga "Pa radnika."…
Saznajte više
Sandro
30. prosinca 2019.
Adventsko ozračje već je odavno prisutno među nama. Siguran sam da vas je barem djelomično zahvatilo to blagdansko ludilo koje kao da se pojavi preko noći čim se prve lampice…
Saznajte više
Sandro
23. prosinca 2019.
Prije nego uopće "zaronimo" u ovu temu, zamolit ću vas da mi odgovorite na sljedeće pitanje: koji je najveći izazov s kojim se vaši kolege ili zaposlenici trenutno suočavaju? Slobodno…
Saznajte više
Sandro
18. studenoga 2019.
Inovacije i širenje asortimana ključan su proces razvoja gotovo pa bilo koje kompanije. Obično nam ideje za to širenje padnu na pamet nakon uvida nastalih analizom tržišta, konkurencije, ili naših…
Saznajte više
Sandro
29. rujna 2019.
Burnout (ili sindrom "izgaranja") jedna je od najvećih pošasti modernog doba. To je stanje fizičke, psihološke, mentalne i emocionalne iscrpljenosti uzrokovane izloženosti dugotrajnom i pretjeranom stresu. Burnout nije samo floskula,…
Saznajte više
Sandro
24. kolovoza 2019.
"Be yourself - everybody else is already taken" kaže poznata uzrečica Oscara Wildea. Stalno slušamo o tome da trebamo "biti svoji" i autentični u svemu što radimo, međutim je li…
Saznajte više
Sandro
26. srpnja 2019.
Razmišljate o promjeni posla? Dobrodošli u klub! Bilo da vam je misao o karijernom zaokretu samo "prostrujala" glavom ili da aktivno razmišljate o vašem sljedećem poslovnom pothvatu, promjena posla često…
Saznajte više
Sandro
18. srpnja 2019.
Jeste li se ikada zapitali tko su ključni zaposlenici vaše kompanije? Po čemu to znate? Jesu li to voditelji vaših ključnih odjela? Možda specijalisti koji znaju obavljati poslove koje nijedan…
Saznajte više
Sandro
27. lipnja 2019.
Emocije su sastavni dio života svakog čovjeka. Da nema njih, naša svakodnevica zasigurno ne bi bila uzbudljiva i zanimljiva kao što jest. Upravo su emocije odgovorne za svaki dobar osjećaj…
Saznajte više
Sandro
11. lipnja 2019.
Kako biste definirali zlostavljanje u romantičnim odnosima? Jesu li to situacije kada jedan partner fizički nasrne na drugoga? Ili možda one u kojima oni međusobno izmijene par "teških" riječi? Ili…
Saznajte više
Sandro
1. lipnja 2019.
Njih dnevno uđe na desetke, stotine, ponekad i tisuće. Neki samo razgledavaju, neki odlučno znaju po što su došli, dok je nekima potrebno više informacija da donesu odluku o kupnji.…
Saznajte više
Sandro
1. lipnja 2019.
Nedvojbena je činjenica da su se pravila na današnjem tržištu rada itekako promijenila. Prije je poslodavcima bilo dovoljno objaviti oglas za posao, te bi oni dobili broj prijava dovoljno velik…
Saznajte više
Sandro
16. travnja 2019.
Koliko god, s jedne strane, pokazivale solidarnosti i podrške jedna prema drugoj zbog toga što su pripadnice nježnijeg spola, toliko žene prema drugim ženama mogu pokazivati i patološke količine ljubomore…
Saznajte više
Sandro
26. ožujka 2019.
Što je uopće prevara? Zapravo ju je jako teško definirati. Čin prevare, koliko god po nekima kristalno jasno definiran i apsolutno neprihvatljiv oblik ponašanja, ipak nije toliko jednostavan kao 1…
Saznajte više
Sandro
7. siječnja 2019.
Adventsko vrijeme polako, ali sigurno ostavljamo iza nas, te se lagano oporavljamo od sveprisutnog blagdanskog ludila kojem smo bili svjedoci posljednjih nekoliko tjedana. Ta silna količina hrane koju smo pojeli,…
Saznajte više
Sandro
28. prosinca 2018.
Lagano nam se bliži kraj godine, vrijeme osvrta na događaje i postignuća koja smo ostvarili u proteklih 365 dana. To je ujedno i vrijeme kada razmišljamo i o planovima za…
Saznajte više
Sandro
10. listopada 2018.
Povratna informacija o radnom učinku - termin koji na papiru zvuči vrlo profesionalno i otmjeno, dok u stvarnosti često izaziva "buru" emocija, te je uzrokom nemalog broja konflikata na radnom…
Saznajte više
Sandro
1. listopada 2018.
Scenarij kao pa iz bajke: radite posao kojem ste izuzetno predani i oko kojeg ste zavidno angažirani, Vaša proaktivnost na radnom mjestu može biti izvrstan primjer svim Vašim kolegama, te…
Saznajte više
Sandro
21. rujna 2018.
Coaching - termin koji danas izvire iz gotovo pa svake web-stranice i društvene platforme koja se bavi nekim oblikom osobnog razvoja. S coachevima se susrećemo svakodnevno, bilo uživo ili online…
Saznajte više
Sandro
6. rujna 2018.
Godišnji odmori su završili, te svi lagano krećemo s novom "sezonom" - pred Vama su nadolazeći poslovi koje ste ugovorili, novi izazovi koji Vas čekaju, kao i zanimljivi projekti koje…
Saznajte više
Sandro
21. kolovoza 2018.
Povratak s godišnjeg odmora je uvijek težak. Bez obzira gdje smo bili, što smo radili, ili koliko smo slobodnog vremena imali, prvi radni dan nakon ljetnog uživanja svima nam dođe…
Saznajte više
Sandro
2. kolovoza 2018.
Lagano nam se približava period godišnjih odmora - vrijeme kada se odmaramo od naporne godine, i punimo baterije za nadolazeće poslovne izazove. Međutim, svakome se od nas barem jednom dogodilo…
Saznajte više
Sandro
27. srpnja 2018.
Ah, ti naši šefovi! Ponekad nam zadaju toliku glavobolju da jednostavno ne znamo kako da se ponašamo prema njima, a da oni budu zadovoljni. Šefovi nas mogu "maltretirati" na bezbroj…
Saznajte više
Sandro
17. srpnja 2018.
Događaji koji su se u proteklih nekoliko dana dogodili u lijepoj našoj samo su još jedan od pokazatelja koliki potencijali, snaga i mogućnosti leže u svima nama. Bili smo predmet…
Saznajte više
Sandro
10. srpnja 2018.
Zvuči paradoksalno, zar ne? Nekako je općeprihvaćeni stav da visoko inteligentnim ljudima sve ide od ruke - uspješni su u školi, pronalaze dobre poslove, razvijaju se na svom profesionalnom planu,…
Saznajte više
Sandro
4. srpnja 2018.
Mark Twain je jednom davno rekao da je čovjek s novom idejom luđak sve dok ta ideja ne uspije. Sve to zvuči divno i krasno, međutim, nije nam dao odgovor…
Saznajte više
Sandro
26. lipnja 2018.
Svi mi poznamo barem jednu osobu za koju možemo reći da je uistinu stalno zauzeta. Kad se nađete s njom na kavi, pitat će Vas kako ste, ne dižući pogled…
Saznajte više
Sandro
18. lipnja 2018.
Smatrate li se perfekcionistom? Nema ničeg lošeg u tome da želite biti najbolji u onome što radite - osim kada Vas ta želja toliko frustrira da Vam praktički uzrokuje propast.…
Saznajte više
Sandro
13. lipnja 2018.
Svi u teoriji znamo koliko je aktivno slušanje važno u svakodnevnoj komunikaciji. Međutim, samo su rijetki koji u praksi kvalitetno posvećuju vrijeme svojim sugovornicima, kako bi u potpunosti razumjeli ono…
Saznajte više
Sandro
1. lipnja 2018.
Objavili ste oglas za posao, prikupili sve prijave, odradili početnu selekciju kandidata, proveli intervjue s onim najzanimljivijima, ali izgleda da nitko od njih ne odgovara zahtjevima Vašeg radnog mjesta? Ovakav…
Saznajte više
Sandro
30. travnja 2018.
Neupitna je činjenica da je u današnje vrijeme gotovo pa svaka organizacija konstantno u potrazi za kvalitetnim zaposlenicima. Naime, nemoguće je ostvariti poslovni rast bez kvalitetnog kadra. Sam proces zapošljavanja…
Saznajte više
Sandro
19. ožujka 2018.
Svatko je od nas barem jednom u životu imao loš dan na poslu. Štoviše, sigurno Vam je poznat i osjećaj kada Vam jednostavno cijeli tjedan ne ide onako kako ste…
Saznajte više
Sandro
26. veljače 2018.
U našoj se svakodnevici konstantno susrećemo s različitim vođama - od pojedinaca koji upravljaju svojim timovima, do ljudi koji svojim rukovoditeljskim sposobnostima uspješno vode čitave kompanije. Međutim, jesu li ti…
Saznajte više
Sandro
26. veljače 2018.
Koliko ste uspješni u Vašoj svakodnevnoj komunikaciji? Često mislimo kako imamo izvrsne vještine govorenja i suradnje s drugima. Međutim, situacija u praksi pokazuje upravo suprotno. Pitate se zbog čega? Koliko…
Saznajte više
Sandro
26. veljače 2018.
Što čini ljude uspješnima u poslu? Rezultati brojnih istraživanja pokazuju da je jedna od najvažnijih komponenti za uspjeh upravo kvalitetno upravljanje konfliktima na radnom mjestu. Konflikti svima nama predstavljaju neugodna…
Saznajte više
Sandro
26. veljače 2018.
Neuroznanost još uvijek nije uspjela dati jednostavno objašnjenje zbog čega su neki pojedinci kreativniji od drugih, te kako uopće kreativnost nastaje. Ona je puno više povezana s desnom, emocionalnom polovicom…
Saznajte više
2 Comments
Comments are closed.