Danas sam čitao jedan članak na poznatom hrvatskom poslovnom portalu, te mi je za oko zapela jedna od rečenica autorice koja glasi otprilike ovako: “Sada će nam doći na naplatu sve ono vrijeme u kojem nismo stavljali fokus na ljudske potencijale (engl. human resources – HR) i primijenjenu poslovnu psihologiju.” Bili smo šefovi, a ne lideri. A kao šefovi, nismo vodili ljude i postepeno ih razvijali ulažući u njih, već smo mikromenadžerirali i “gasili požare”. I naravno da je naše poslovanje koronavirus dočekalo totalno nespremno. Nismo pripremili teren.

Kao organizacijski psiholog, ne mogu se ne složiti s tvrdnjom autorice tog članka. Ali ću se odmah i ispričati što sam krenuo s negativom. Prošlost ne možemo vratiti, možemo samo plakati nad prolivenim mlijekom. Međutim, što više plačemo, to više gubimo vremena koje smo mogli uložiti u puno produktivnije stvari. Nećemo tonuti u depresiju i kukati (koliko god bi to bilo opravdano u ovom trenutku), već hajdemo vidjeti što se može napraviti. To uvijek govorim svim svojim klijentima koji mi dođu na coaching ili psihološko savjetovanje, pa ću i sada.

Crne misli o zatvaranju firme i financijskoj propasti svakome su poduzetniku ovih dana barem jednom prošle kroz glavu. I neminovno je da ćemo zbog nadolazeće ekonomske krize trebati raditi promjene u dosadašnjem načinu poslovanja. Kao psiholog i coach neću vam davati savjete o tome što biste trebali raditi sa svojim firmom (ipak, to vi najbolje znate), ali vam mogu postaviti nekoliko korisnih pitanja za razmišljanje.

Poslovni konzultanti koji su i puno iskusniji od mene reći će da bilo kojoj transformaciji našeg poslovanja uvijek treba prethoditi osobna transformacija nas samih. Bez toga neće ići. Neki od vas će se možda po prvi put u životu upitati ova pitanja koja slijede u nastavku. Neki će odmahnuti rukom i smatrati ih smiješnima ili glupima, što je također u redu. Izbor ostavljam na vama.

 

Je li vrijeme za brutalno rezanje troškova?

Ovo je misao koja će nam doći među prvima – jer ipak nam slijedi period recesije. Nisam ekonomist, ali sam kroz vođenje vlastite firme itekako zavolio brojeve, jer su oni vrlo transparentni. Koliki su vam prosječni mjesečni troškovi? Koliki će vam biti nadolazeći troškovi? A priljevi? Kolika će biti razlika između te dvije komponente? Mogu li negdje uštedjeti? Mogu li “preživjeti” bez nečega? Trebam li (i mogu li) i dalje trošiti onako kako sam i do sada? Imam li ušteđevinu? Ako da, koliku? I koliko od toga mogu izdvojiti da privremeno “spasim” svoje poslovanje i zaposlenike?

Ponukan još jednim člankom koji sam pročitao ovih dana, osvrnut ću se na dilemu koju možda neki od vas sada imaju – biste li u ovo vrijeme trebali ulagati u (digitalni) marketing? Neki od vas to mogu sada vidjeti kao bespotrebni trošak. Neki će smatrati da im to ne treba. Međutim, marketing bi u ovoj situaciji možda mogao biti najvažniji potez koji ćete povući. A i ovaj članak bi vas mogao razuvjeriti.

 

Je li vrijeme da promijenim percepciju svojih klijenata?

Što je moj kupac ili klijent do sada trebao, a što treba sada, u ovim novonastalim okolnostima? Kakvi su ga problemi mučili prije pandemije, a koji ga sada more? I kako mu mogu dati rješenje tih problema?

Na koji način mogu modificirati proizvode i/ili usluge koje sada nudim da više odgovaraju trenutnoj situaciji? Trebam li se usmjeriti na drugu ciljanu skupinu kupaca? Tko je uopće moj idealan kupac? Koji je bio dosadašnji profil moje buyer persone, a koji je sada?

 

Je li vrijeme za transformaciju poslovanja?

Mogu li proširiti asortiman proizvoda/usluga? Imam li opciju udružiti se s nekim da mi bude lakše? Ili asortiman treba ostati isti, a ja samo trebam prilagoditi marketinške aktivnosti?

Je li možda vrijeme za internacionalizaciju poslovanja? Samo zato što ste do sada radili na hrvatskom području ne znači da sada možda nije vrijeme da cijeli svoj web prevedete na engleski i kontaktirate neke tvrtke izvan granice.

Mogu li uz firmu imati još neki izvor prihoda? Poznata engleska uzrečica kaže “Don’t put all eggs in one basket” – i skroz je na mjestu. Možda će vam se otvaranje nove tvrtke u ovo doba činiti suludim – i to je sasvim razumljivo. Međutim, ne možemo pobjeći od činjenice da su neke tvrtke nastale upravo za vrijeme i neposredno nakon 2008., u doba posljednje gospodarske krize. Među najpoznatijima su Uber i Airbnb.

  

Je li vrijeme za prebacivanje u drugi biznis?

Odnosno, je li vrijeme za totalnu transformaciju poslovanja? Je li pametno da napravim transfer u neku drugu industriju koja će sada biti profitabilnija? Ponekad je najbolje rješenje (privremeno) zatvoriti postojeći biznisa i prebaciti se u neki drugi, često sasvim deseti biznis. Međutim, tu se zna javiti jedna prepreka kod poduzetnika. Naime, ako više godina imamo uhodani biznis, doslovno se počnemo poistovjećivati s njim. Naša tvrtka uvijek je produžetak nas. I onda samu ideju o zatvaranju i počinjanju ispočetka naš mozak automatski “odbacuje”. Ne želi to prihvatiti. Pa nismo valjda sve te godine lomili kosti da bismo zbog nekog koronavirusa stavili ključ u bravu?

Da, tu je malo i pitanje našeg ega. De facto imamo osjećaj da se odričemo vlastitog djeteta – a kome bi to bilo lako? Iznimka su serijski poduzetnici kojima je “šetanje” od biznisa do biznisa normalna stvar.

Međutim, postoji i jedna dobra stvar u svemu ovome: ako smo pažljivo gradili naš osobni brend, klijentima zaista isporučivali kvalitetnu uslugu i za sebe izgradili određenu reputaciju na tržištu, onda taj transfer ne bi trebao biti toliko bolan. I na situacijama kao što su ove najbolje se vidi ubiranje plodova osobnog brendiranja.

 

Je li vrijeme da preispitam sebe?

Tko sam ja? Zbog čega sam krenuo/la u poduzetništvo? Zbog čega sam pokrenuo/la baš ovu firmu? Zbog čega radim to što radim?

A što još znam raditi? Koji su još moji talenti, sposobnosti i vještine koje posjedujem? U čemu sam još dobar/a? Bih li nešto od toga mogao/la iskoristiti kao budući biznis ili barem kao nadogradnju postojećega? Uzmite malo vremena da biste razmislili o odgovorima i na ova pitanja.

 

Je li ipak vrijeme za zatvaranje firme?

I to je jedna od opcija – u nekim situacijama najbolja za koju se možemo odlučiti. Razmislite malo o tome trebate li gasiti baš cijelu firmu. Možda možete “srezati” samo dio poslovanja. Za što god se odlučili, komunikacija prema djelatnicima mogla bi biti jedan od najvećih izazova. S njima treba samo otvoreno i iskreno, a ovaj članak vam može dati dodatnu pomoć i savjete.

 

I zaključno…

Dvije stvari bih izdvojio za kraj. Kada vas ulovi panika i “prežvakavanje” crnih misli, zastanite i vratite se u sadašnji trenutak. Nakon toga si postavite pitanje što zaista, ali zaista možete napraviti u datom trenutku. I napravite taj postupak koliko god je puta potrebno. Općenito u životu mislimo da dosta toga ne možemo, sve dok ne shvatimo da – ipak možemo, čak i u ovoj gadnoj situaciji. Ovaj članak će vam osvijestiti što sve možemo i u doba pandemije koronavirusa.

Također, važno je maknuti se od tolike količine negativnih vijesti, posebice neprovjerenih. Maknuti se i od negativnih komentara na društvenim mrežama. Nemojmo se “kačiti” na zrnca mudrosti koja prosipa rođak naše šogorice, već vjerujmo isključivo stručnjacima. A i oni ne znaju što je točno za činiti i kako će se razvijati situacija – kako ćemo onda mi? Hajdemo se, stoga, vratiti u zonu našeg utjecaja – makar taj povratak radili i sto puta na dan.

Kolumna za Poslovni FM radio

 

 

Prvi saznajte kada objavimo nešto novo – prijavite se na naš newsletter!

         
     

Za pretplatu molimo potvrdite da niste robot:

Image designed by Freepik

Kako prodavati u vrijeme koronavirusa?

Pandemija koronavirusa preko noći nam je okrenula život naglavačke. Svakodnevicu koju smo do prije dva mjeseca poznavali kao da je vjetar otpuhao u zaborav. Osim što su nam životi uvelike

Od webinara do webinara – zbog čega neki ni sada ne staju s luđačkim tempom?

Prije par tjedana razgovarao sam s kolegicom oko termina za webinar koji bismo uskoro trebali održati za jednog klijenta. Predložio sam joj konkretan datum i upitao je odgovara li joj.

Kako rukovoditi milenijalcima?

Predviđa se da će kroz sljedećih deset godina milenijalci sačinjavati preko 75% radno aktivne populacije. Kakav je vaš stav o tome? Gotovo pa i nema kompanije koja se u posljednje

Kako “sačuvati živce” i preživjeti izolaciju?

Već smo mjesec dana u lockdownu zbog pandemije koronavirusa, i njegove popratne pojave lagano su zabrinjavajuće. Gotovo pa nema dana kada na društvenim mrežama ne vidim barem jedan od sljedećih

Što nam je činiti u doba pandemije koronavirusa ako smo obrtnici ili vlasnici malih poduzeća?

Danas sam čitao jedan članak na poznatom hrvatskom poslovnom portalu, te mi je za oko zapela jedna od rečenica autorice koja glasi otprilike ovako: "Sada će nam doći na naplatu

Kako rukovoditi djelatnicima u vrijeme COVID-19 krize?

Pandemija koronavirusa svima je "utjerala strah u kosti". A to posebice mogu osjećati oni koji se u kompanijama nalaze na rukovodećim pozicijama. U ova ekstremno stresna i neizvjesna vremena, odgovornost

Kako se nositi sa stresom u vrijeme kolektivne panike i neizvjesnosti?

Pandemija koronavirusa doslovno nas je "išamarala" i preko noći promijenila naše živote iz korijena. Od "nekog tamo virusa iz Kine sličnog gripi" do de facto koraka pred uvođenje potpune karantene

15 savjeta kako učinkovito raditi od kuće

Pandemija virusa COVID-19 većinu je hrvatskih (pa i svjetskih) kompanija prisilila na drastičnu promjenu načina obavljanja posla. Rad od kuće, oblik poslovanja oko kojeg su se do jučer "lomila koplja",

Zbog čega se (ne) plašimo koronavirusa?

Pričam nekidan s jednom kolegicom o ovoj novonastaloj situaciji koja nas je sve iznenadno zatekla. Kaže da je ovi dani podsjećaju na proljeće 1986., kada se dogodila eksplozija u Černobilu.

Romantična veza na radnom mjestu – da ili ne?

Na ljubav gotovo pa nitko nije imun - ma koliko mi tvrdili suprotno. Amorova strelica može nas pogoditi u bilo kojem trenutku, i to je ono što, u krajnju ruku,

Kako zapošljavati u FMCG sektoru?

Prije nekoliko mjeseci vodio sam zanimljiv razgovor s jednim kolegom, inače menadžerom iz FMCG branše, odgovornim za zapošljavanje djelatnika u svojoj kompaniji. "Koga tražiš?" - upitao sam ga "Pa radnika."

Uspješno isplanirajte nadolazeću godinu u nekoliko koraka!

Adventsko ozračje već je odavno prisutno među nama. Siguran sam da vas je barem djelomično zahvatilo to blagdansko ludilo koje kao da se pojavi preko noći čim se prve lampice

Interna komunikacija u tvrtki – jesmo li spremni preuzeti odgovornost?

Prije nego uopće "zaronimo" u ovu temu, zamolit ću vas da mi odgovorite na sljedeće pitanje: koji je najveći izazov s kojim se vaši kolege ili zaposlenici trenutno suočavaju? Slobodno

Kako prodati novi proizvod ili uslugu

Inovacije i širenje asortimana ključan su proces razvoja gotovo pa bilo koje kompanije. Obično nam ideje za to širenje padnu na pamet nakon uvida nastalih analizom tržišta, konkurencije, ili naših

13 znakova burnouta, i 13 načina kako ga spriječiti

Burnout (ili sindrom "izgaranja") jedna je od najvećih pošasti modernog doba. To je stanje fizičke, psihološke, mentalne i emocionalne iscrpljenosti uzrokovane izloženosti dugotrajnom i pretjeranom stresu. Burnout nije samo floskula,

Kako raditi u timu, a istovremeno “biti svoj”

"Be yourself - everybody else is already taken" kaže poznata uzrečica Oscara Wildea. Stalno slušamo o tome da trebamo "biti svoji" i autentični u svemu što radimo, međutim je li

Kako uspješno promijeniti posao?

Razmišljate o promjeni posla? Dobrodošli u klub! Bilo da vam je misao o karijernom zaokretu samo "prostrujala" glavom ili da aktivno razmišljate o vašem sljedećem poslovnom pothvatu, promjena posla često

Kako privući, zaposliti i zadržati kvalitetne zaposlenike?

Jeste li se ikada zapitali tko su ključni zaposlenici vaše kompanije? Po čemu to znate? Jesu li to voditelji vaših ključnih odjela? Možda specijalisti koji znaju obavljati poslove koje nijedan

Kako se kontrolirati kada nam na poslu “pukne film”?

Emocije su sastavni dio života svakog čovjeka. Da nema njih, naša svakodnevica zasigurno ne bi bila uzbudljiva i zanimljiva kao što jest. Upravo su emocije odgovorne za svaki dobar osjećaj

Zbog čega žene ostaju u vezi sa zlostavljačima?

Kako biste definirali zlostavljanje u romantičnim odnosima? Jesu li to situacije kada jedan partner fizički nasrne na drugoga? Ili možda one u kojima oni međusobno izmijene par "teških" riječi? Ili

Što napraviti kada kupac uđe u vašu trgovinu?

Njih dnevno uđe na desetke, stotine, ponekad i tisuće. Neki samo razgledavaju, neki odlučno znaju po što su došli, dok je nekima potrebno više informacija da donesu odluku o kupnji.

Zbog čega imamo problema sa zapošljavanjem?

Nedvojbena je činjenica da su se pravila na današnjem tržištu rada itekako promijenila. Prije je poslodavcima bilo dovoljno objaviti oglas za posao, te bi oni dobili broj prijava dovoljno velik

Žena je ženi vuk – mit ili stvarnost?

Koliko god, s jedne strane, pokazivale solidarnosti i podrške jedna prema drugoj zbog toga što su pripadnice nježnijeg spola, toliko žene prema drugim ženama mogu pokazivati i patološke količine ljubomore

Zbog čega varamo svoje partnere?

Što je uopće prevara? Zapravo ju je jako teško definirati. Čin prevare, koliko god po nekima kristalno jasno definiran i apsolutno neprihvatljiv oblik ponašanja, ipak nije toliko jednostavan kao 1

Kako preživjeti post-blagdansku depresiju?

Adventsko vrijeme polako, ali sigurno ostavljamo iza nas, te se lagano oporavljamo od sveprisutnog blagdanskog ludila kojem smo bili svjedoci posljednjih nekoliko tjedana. Ta silna količina hrane koju smo pojeli,

Do uspješnih novogodišnjih odluka u 5 jednostavnih koraka!

Lagano nam se bliži kraj godine, vrijeme osvrta na događaje i postignuća koja smo ostvarili u proteklih 365 dana. To je ujedno i vrijeme kada razmišljamo i o planovima za

“Gladni” ste feedbacka? A jeste li ga spremni “pojesti” kada Vam je serviran?

Povratna informacija o radnom učinku - termin koji na papiru zvuči vrlo profesionalno i otmjeno, dok u stvarnosti često izaziva "buru" emocija, te je uzrokom nemalog broja konflikata na radnom

Život ste dali firmi u kojoj radite, a ona Vas je odbacila kao staru krpu?

Scenarij kao pa iz bajke: radite posao kojem ste izuzetno predani i oko kojeg ste zavidno angažirani, Vaša proaktivnost na radnom mjestu može biti izvrstan primjer svim Vašim kolegama, te

Je li nam stvarno potrebno toliko coacheva na tržištu?

Coaching - termin koji danas izvire iz gotovo pa svake web-stranice i društvene platforme koja se bavi nekim oblikom osobnog razvoja. S coachevima se susrećemo svakodnevno, bilo uživo ili online

Je li vrijeme za odlazak u privatno poduzetništvo?

Godišnji odmori su završili, te svi lagano krećemo s novom "sezonom" - pred Vama su nadolazeći poslovi koje ste ugovorili, novi izazovi koji Vas čekaju, kao i zanimljivi projekti koje

Kako preživjeti povratak s godišnjeg?

Povratak s godišnjeg odmora je uvijek težak. Bez obzira gdje smo bili, što smo radili, ili koliko smo slobodnog vremena imali, prvi radni dan nakon ljetnog uživanja svima nam dođe

Kako uistinu maksimalno iskoristiti godišnji odmor?

Lagano nam se približava period godišnjih odmora - vrijeme kada se odmaramo od naporne godine, i punimo baterije za nadolazeće poslovne izazove. Međutim, svakome se od nas barem jednom dogodilo

10 načina kako se nositi sa šefom koji Vas maltretira

Ah, ti naši šefovi! Ponekad nam zadaju toliku glavobolju da jednostavno ne znamo kako da se ponašamo prema njima, a da oni budu zadovoljni. Šefovi nas mogu "maltretirati" na bezbroj

Kako je svjetsko nogometno prvenstvo utjecalo na naše ponašanje?

Događaji koji su se u proteklih nekoliko dana dogodili u lijepoj našoj samo su još jedan od pokazatelja koliki potencijali, snaga i mogućnosti leže u svima nama. Bili smo predmet

Zbog čega su visoko inteligentni ljudi često NESRETNI?

Zvuči paradoksalno, zar ne? Nekako je općeprihvaćeni stav da visoko inteligentnim ljudima sve ide od ruke - uspješni su u školi, pronalaze dobre poslove, razvijaju se na svom profesionalnom planu,

Danas ti se smiju, sutra ti žele biti najbolji prijatelji

Mark Twain je jednom davno rekao da je čovjek s novom idejom luđak sve dok ta ideja ne uspije. Sve to zvuči divno i krasno, međutim, nije nam dao odgovor

Stalno ste zauzeti? Od čega ZAPRAVO bježite?

Svi mi poznamo barem jednu osobu za koju možemo reći da je uistinu stalno zauzeta. Kad se nađete s njom na kavi, pitat će Vas kako ste, ne dižući pogled

Evo kako Vas perfekcionizam lagano UBIJA

Smatrate li se perfekcionistom? Nema ničeg lošeg u tome da želite biti najbolji u onome što radite - osim kada Vas ta želja toliko frustrira da Vam praktički uzrokuje propast.

Aktivno slušanje u 5 jednostavnih koraka!

Svi u teoriji znamo koliko je aktivno slušanje važno u svakodnevnoj komunikaciji. Međutim, samo su rijetki koji u praksi kvalitetno posvećuju vrijeme svojim sugovornicima, kako bi u potpunosti razumjeli ono

EN Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

test txt

Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

Objavili ste oglas za posao, prikupili sve prijave, odradili početnu selekciju kandidata, proveli intervjue s onim najzanimljivijima, ali izgleda da nitko od njih ne odgovara zahtjevima Vašeg radnog mjesta? Ovakav

Treba li Vam employer branding?

Neupitna je činjenica da je u današnje vrijeme gotovo pa svaka organizacija konstantno u potrazi za kvalitetnim zaposlenicima. Naime, nemoguće je ostvariti poslovni rast bez kvalitetnog kadra. Sam proces zapošljavanja

Je li vrijeme da napokon date otkaz?

Svatko je od nas barem jednom u životu imao loš dan na poslu. Štoviše, sigurno Vam je poznat i osjećaj kada Vam jednostavno cijeli tjedan ne ide onako kako ste

Kako biti uistinu nezaboravan lider?

U našoj se svakodnevici konstantno susrećemo s različitim vođama - od pojedinaca koji upravljaju svojim timovima, do ljudi koji svojim rukovoditeljskim sposobnostima uspješno vode čitave kompanije. Međutim, jesu li ti

7 tajni najuspješnijih komunikatora

Koliko ste uspješni u Vašoj svakodnevnoj komunikaciji? Često mislimo kako imamo izvrsne vještine govorenja i suradnje s drugima. Međutim, situacija u praksi pokazuje upravo suprotno. Pitate se zbog čega? Koliko

5 najčešćih grešaka u upravljanju konfliktom

Što čini ljude uspješnima u poslu? Rezultati brojnih istraživanja pokazuju da je jedna od najvažnijih komponenti za uspjeh upravo kvalitetno upravljanje konfliktima na radnom mjestu. Konflikti svima nama predstavljaju neugodna

6 navika najkreativnijih ljudi

Neuroznanost još uvijek nije uspjela dati jednostavno objašnjenje zbog čega su neki pojedinci kreativniji od drugih, te kako uopće kreativnost nastaje. Ona je puno više povezana s desnom, emocionalnom polovicom

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *