Predviđa se da će kroz sljedećih deset godina milenijalci sačinjavati preko 75% radno aktivne populacije. Kakav je vaš stav o tome? Gotovo pa i nema kompanije koja se u posljednje vrijeme nije susrela s tim izazovom – rukovođenjem “famoznim” milenijalcima. One tvrtke koje misle da ih se taj fenomen ne dotiče lako bi se mogle naći u velikoj zabludi.

Generalizirati o ljudima je gotovo pa uvijek pogrešno, međutim neupitna je činjenica da milenijalci (dakle, pojedinci rođeni između 1980. i 1996. godine) poslovni svijet zaista vide na drugačiji način – barem za razliku od svojih starijih kolega. Drugačije se odnose prema autoritetu, i neke druge stvari su im važne na radnom mjestu. Ali to nije nužno ništa loše. To samo znači da treba malčice prilagoditi svoj pristup da bismo iz njih izvukli maksimum, i u krajnjoj liniji imali radni tim koji je zaista funkcionalan.

Nažalost, velik broj menadžera i dalje ima negativnu percepciju i dosta ograničavajućih uvjerenja kada se priča o milenijalcima. Misle da su razmaženi, lijeni, i da žele “kruha bez motike”. Međutim, kada bi im se barem malo približili i popričali s njima, a pogotovo kada bi imali priliku surađivati s njima na dnevnoj bazi, vidjeli bi da su milenijalci u pravilu ambiciozne osobe koje vole raditi, a poslovanju zaista mogu puno doprinijeti svojim originalnim idejama koje u nekim poduzećima nažalost često budu ignorirane – pa neće valjda neki “malac” nešto predlagati?

Što je potrebno milenijalcima da bi uspješno funkcionirali na radnom mjestu? Komponenti je puno, od kojih ću nabrojati pet najvažnijih.

 

1. Okruženje koje potiče učenje i napredovanje

Ima li vaša kompanija L&D (engl. learning and development) odjel? Milenijalci su odrasli u on demand razdoblju – svakodnevici u kojoj je sve dostupno unutar nekoliko poteza ili klikova mišem. Brzo se vide rezultati rada, a još brže dobiva neka vrsta ugode odrađenim poslom. Zbog toga milenijalci imaju puno izraženiju želju za napredovanjem nego neke druge generacije. Da, istina, među njima ćete pronaći i neke koji će već nakon tri mjeseca htjeti menadžerski ugovor. Međutim, samo zato što netko ima objektivno malo godina (barem po nečijim standardima) ne znači da ne bi bio dobar menadžer, da nije spreman preuzeti odgovornost koja dolazi s tom pozicijom, ili da nema rukovoditeljskog potencijala u sebi.

Na menadžerima je da prepoznaju potrebe milenijalaca i stvore okruženje koje će im omogućiti razvoj njihovih vještina. U protivnom im posao može brzo postati dosadan, nakon čega će vrlo vjerojatno otići iz kompanije. Da, statistika je tu neumoljiva: istraživanja pokazuju da milenijalci posao mijenjaju u prosjeku svake dvije godine. Oni žele raznolikost, baš kao da su na švedskom stolu karijera: kao da žele isprobati različite poslove i funkcioniranje u različitim radnim okolinama, da bi vidjeli što im najviše odgovara i u kojem smjeru bi bilo najidealnije dalje graditi svoju karijeru.

Oni trebaju osjetiti da su prihvaćeni i da se njihov trud i rad uvažava – to je suština svega.

 

2. Work-life balance

Milenijalci ravnotežu između privatnog i poslovnog cijene više nego ijedna druga generacija, unatoč tome što čitavi poslovni svijet više-manje ide prema kulturi prekovremenog rada, te je slučajeva burnouta danas više no ikad prije. Milenijalcima posao jest važan, međutim nije im jedina stvar u životu – oni žele fleksibilno radno vrijeme, imaju puno hobija, te se žele razvijati u više različitih smjerova.

Sami žele kreirati svoje radno vrijeme i dinamiku svog posla, zbog čega im je fleksibilnost rada općenito vrlo važna. Ako osjete da su robovi sustava koji će im zamjerati što su umjesto u 9 sati s radom krenuli u 9:05, mala je vjerojatnost da će u takvom sustavu i ostati.

 

3. Novac kao ne-primarni izvor motivacije

Ne kažem da milenijalcima novac nije važan. Na kraju krajeva, on nam svima pomaže da pokrijemo troškove i da od njega (više-manje) normalno živimo. Ali milenijalci, za razliku možda od nekih svojih starijih kolega, nisu toliko motivirani novcem. Njima je važnije da na radnom mjestu imaju zadovoljene neke druge stvari, jer će upravo one imati puno intenzivniji utjecaj na njihovu motivaciju nego što su financijski benefiti. A to su posao koji za sobom nosi osjećaj smisla, kreativni i dinamični projekti, te stimulativna okolina koja omogućuje brz profesionalni rast i napredak. I naravno, redovit feedback.

Povratne informacije potrebne su im više no ijednoj drugoj generaciji. Rukovoditelji koji nisu spremni na aktivno i redovito davanje feedbacka svojim djelatnicima mogli bi se naći “u neobranom grožđu” ako u skoroj budućnosti u svom timu budu zapošljavali milenijalce. Oni su prva generacija koja u poslovnom svijetu proaktivno traži feedback. Njima su te informacije vrlo vrijedne – ponekad im je dovoljan jedan uvid da se u njihovim glavama dogodi “klik” – nakon čega napredak može biti neizbježan!

 

4. Nadređeni kao mentori, a ne kao (strogi) šefovi

Kao i svima, tako je i milenijalcima potrebna neka figura koja će im predstavljati autoritet. Međutim, odnositi se prema njima onako “klasično šefovski” kao što se često radilo sve do nedavno, te im delegirati radne zadatke očekujući da će ih oni bespogovorno izvršiti – može se pokazati kontraproduktivnim. Milenijalci u pravilu nemaju problem s autoritetom, ali samo ako postoji konkretan razlog i pokriće za tu poziciju.

Njima je potreban mentoring, a ne strogo, jednosmjerno delegiranje posla. To znači da treba aktivno raditi s njima, ponekad im čak omogućavati i da pogriješe, jer će iz toga puno naučiti. Najbolja bi bila kombinacija davanja konkretnih, stručnih savjeta, a opet s druge strane puštanja da neke poslove odrade sami, po svom nahođenju. I da, točan balans između toga dvoje ponekad nije jednostavno postići.

 

5. Organizacijska kultura

Znate li što je organizacijska kultura? U najkraćim crtama, ona odgovara na pitanje tko smo mi kao firma, zbog čega radimo tako kako radimo, i po čemu smo posebni na tržištu. Kultura je spoj svega onoga što neku tvrtku čini jedinstvenom, baš takvom kakva ona jest. Najčešće su to vrijednosti koje ona propagira, običaji i rituali koje njeguje, te nepisana pravila (ponašanja) za koja se očekuje da budu usvojena od svih zaposlenika. Milenijalcima je organizacijska kultura jako važna. Oni žele imati osjećaj da pripadaju kolektivu koji radi za neki viši cilj, pomaže društvu, te daje jedinstven doprinos okolini.

Na organizacijskoj kulturi treba konstantno raditi. Najgore je ako smo nekonzistentni, odnosno kada se na van prezentiramo na jedan način, a situacija iznutra je totalno drugačija. Ako milenijalci osjete da se njihov vlastiti sustav vrijednosti ne poklapa s vrijednostima koje njeguje kompanija u koju su došli raditi, vrlo brzo postaju razočarani i mogu je čak i napustiti – unatoč svim beneficijama radnog mjesta na kojem se nalaze. Zapravo im je važnije da kompanija vjeruje u iste (ili barem slične) stvari i ima iste ciljeve kao i oni, nego što će dobiti tisuću ili dvije kuna veću plaću.

 

Milenijalci su danas ljudi od kojih neki već imaju menadžerskog iskustva, vode druge ljude, ili imaju svoje firme koje uspješno razvijaju. To nisu djeca niti mladci koji su “friško” izašli s fakulteta te nemaju dana radnog staža. Naprotiv, neki od njih su “odgulili” i više od deset godina radnog iskustva, što nije malo. Vrijeme je da ih počnemo gledati drugim očima.

Pozdrav od milenijalca!

Kolumna za InStore magazin

 

 

Prvi saznajte kada objavimo nešto novo – prijavite se na naš newsletter!

         
     

Za pretplatu molimo potvrdite da niste robot:

Image designed by Freepik

Mlad ili iskusan djelatnik – kako izabrati kada nema vremena za uhodavanje u posao?

Prije godinu dana razgovarao sam s jednom poznanicom, vlasnicom knjigovodstvenog servisa. Požalila mi se na povećan opseg posla koji ju je zadesio posljednjih dana. Kada sam je upitao zbog čega

Post-korona: kako se vratiti u “normalno” poslovanje puno neizvjesnosti?

Odradili smo sve - bili smo u izolaciji, brojali smo zaražene sa Stožerom civilne zaštite, pohađali smo webinare, kupovali online - i sada je vrijeme za povratak u normalno. Novo

Kako prodavati u vrijeme koronavirusa?

Pandemija koronavirusa preko noći nam je okrenula život naglavačke. Svakodnevicu koju smo do prije dva mjeseca poznavali kao da je vjetar otpuhao u zaborav. Osim što su nam životi uvelike

Od webinara do webinara – zbog čega neki ni sada ne staju s luđačkim tempom?

Prije par tjedana razgovarao sam s kolegicom oko termina za webinar koji bismo uskoro trebali održati za jednog klijenta. Predložio sam joj konkretan datum i upitao je odgovara li joj.

Kako rukovoditi milenijalcima?

Predviđa se da će kroz sljedećih deset godina milenijalci sačinjavati preko 75% radno aktivne populacije. Kakav je vaš stav o tome? Gotovo pa i nema kompanije koja se u posljednje

Kako “sačuvati živce” i preživjeti izolaciju?

Već smo mjesec dana u lockdownu zbog pandemije koronavirusa, i njegove popratne pojave lagano su zabrinjavajuće. Gotovo pa nema dana kada na društvenim mrežama ne vidim barem jedan od sljedećih

Što nam je činiti u doba pandemije koronavirusa ako smo obrtnici ili vlasnici malih poduzeća?

Danas sam čitao jedan članak na poznatom hrvatskom poslovnom portalu, te mi je za oko zapela jedna od rečenica autorice koja glasi otprilike ovako: "Sada će nam doći na naplatu

Kako rukovoditi djelatnicima u vrijeme COVID-19 krize?

Pandemija koronavirusa svima je "utjerala strah u kosti". A to posebice mogu osjećati oni koji se u kompanijama nalaze na rukovodećim pozicijama. U ova ekstremno stresna i neizvjesna vremena, odgovornost

Kako se nositi sa stresom u vrijeme kolektivne panike i neizvjesnosti?

Pandemija koronavirusa doslovno nas je "išamarala" i preko noći promijenila naše živote iz korijena. Od "nekog tamo virusa iz Kine sličnog gripi" do de facto koraka pred uvođenje potpune karantene

15 savjeta kako učinkovito raditi od kuće

Pandemija virusa COVID-19 većinu je hrvatskih (pa i svjetskih) kompanija prisilila na drastičnu promjenu načina obavljanja posla. Rad od kuće, oblik poslovanja oko kojeg su se do jučer "lomila koplja",

Zbog čega se (ne) plašimo koronavirusa?

Pričam nekidan s jednom kolegicom o ovoj novonastaloj situaciji koja nas je sve iznenadno zatekla. Kaže da je ovi dani podsjećaju na proljeće 1986., kada se dogodila eksplozija u Černobilu.

Romantična veza na radnom mjestu – da ili ne?

Na ljubav gotovo pa nitko nije imun - ma koliko mi tvrdili suprotno. Amorova strelica može nas pogoditi u bilo kojem trenutku, i to je ono što, u krajnju ruku,

Kako zapošljavati u FMCG sektoru?

Prije nekoliko mjeseci vodio sam zanimljiv razgovor s jednim kolegom, inače menadžerom iz FMCG branše, odgovornim za zapošljavanje djelatnika u svojoj kompaniji. "Koga tražiš?" - upitao sam ga "Pa radnika."

Uspješno isplanirajte nadolazeću godinu u nekoliko koraka!

Adventsko ozračje već je odavno prisutno među nama. Siguran sam da vas je barem djelomično zahvatilo to blagdansko ludilo koje kao da se pojavi preko noći čim se prve lampice

Interna komunikacija u tvrtki – jesmo li spremni preuzeti odgovornost?

Prije nego uopće "zaronimo" u ovu temu, zamolit ću vas da mi odgovorite na sljedeće pitanje: koji je najveći izazov s kojim se vaši kolege ili zaposlenici trenutno suočavaju? Slobodno

Kako prodati novi proizvod ili uslugu

Inovacije i širenje asortimana ključan su proces razvoja gotovo pa bilo koje kompanije. Obično nam ideje za to širenje padnu na pamet nakon uvida nastalih analizom tržišta, konkurencije, ili naših

13 znakova burnouta, i 13 načina kako ga spriječiti

Burnout (ili sindrom "izgaranja") jedna je od najvećih pošasti modernog doba. To je stanje fizičke, psihološke, mentalne i emocionalne iscrpljenosti uzrokovane izloženosti dugotrajnom i pretjeranom stresu. Burnout nije samo floskula,

Kako raditi u timu, a istovremeno “biti svoj”

"Be yourself - everybody else is already taken" kaže poznata uzrečica Oscara Wildea. Stalno slušamo o tome da trebamo "biti svoji" i autentični u svemu što radimo, međutim je li

Kako uspješno promijeniti posao?

Razmišljate o promjeni posla? Dobrodošli u klub! Bilo da vam je misao o karijernom zaokretu samo "prostrujala" glavom ili da aktivno razmišljate o vašem sljedećem poslovnom pothvatu, promjena posla često

Kako privući, zaposliti i zadržati kvalitetne zaposlenike?

Jeste li se ikada zapitali tko su ključni zaposlenici vaše kompanije? Po čemu to znate? Jesu li to voditelji vaših ključnih odjela? Možda specijalisti koji znaju obavljati poslove koje nijedan

Kako se kontrolirati kada nam na poslu “pukne film”?

Emocije su sastavni dio života svakog čovjeka. Da nema njih, naša svakodnevica zasigurno ne bi bila uzbudljiva i zanimljiva kao što jest. Upravo su emocije odgovorne za svaki dobar osjećaj

Zbog čega žene ostaju u vezi sa zlostavljačima?

Kako biste definirali zlostavljanje u romantičnim odnosima? Jesu li to situacije kada jedan partner fizički nasrne na drugoga? Ili možda one u kojima oni međusobno izmijene par "teških" riječi? Ili

Što napraviti kada kupac uđe u vašu trgovinu?

Njih dnevno uđe na desetke, stotine, ponekad i tisuće. Neki samo razgledavaju, neki odlučno znaju po što su došli, dok je nekima potrebno više informacija da donesu odluku o kupnji.

Zbog čega imamo problema sa zapošljavanjem?

Nedvojbena je činjenica da su se pravila na današnjem tržištu rada itekako promijenila. Prije je poslodavcima bilo dovoljno objaviti oglas za posao, te bi oni dobili broj prijava dovoljno velik

Žena je ženi vuk – mit ili stvarnost?

Koliko god, s jedne strane, pokazivale solidarnosti i podrške jedna prema drugoj zbog toga što su pripadnice nježnijeg spola, toliko žene prema drugim ženama mogu pokazivati i patološke količine ljubomore

Zbog čega varamo svoje partnere?

Što je uopće prevara? Zapravo ju je jako teško definirati. Čin prevare, koliko god po nekima kristalno jasno definiran i apsolutno neprihvatljiv oblik ponašanja, ipak nije toliko jednostavan kao 1

Kako preživjeti post-blagdansku depresiju?

Adventsko vrijeme polako, ali sigurno ostavljamo iza nas, te se lagano oporavljamo od sveprisutnog blagdanskog ludila kojem smo bili svjedoci posljednjih nekoliko tjedana. Ta silna količina hrane koju smo pojeli,

Do uspješnih novogodišnjih odluka u 5 jednostavnih koraka!

Lagano nam se bliži kraj godine, vrijeme osvrta na događaje i postignuća koja smo ostvarili u proteklih 365 dana. To je ujedno i vrijeme kada razmišljamo i o planovima za

“Gladni” ste feedbacka? A jeste li ga spremni “pojesti” kada Vam je serviran?

Povratna informacija o radnom učinku - termin koji na papiru zvuči vrlo profesionalno i otmjeno, dok u stvarnosti često izaziva "buru" emocija, te je uzrokom nemalog broja konflikata na radnom

Život ste dali firmi u kojoj radite, a ona Vas je odbacila kao staru krpu?

Scenarij kao pa iz bajke: radite posao kojem ste izuzetno predani i oko kojeg ste zavidno angažirani, Vaša proaktivnost na radnom mjestu može biti izvrstan primjer svim Vašim kolegama, te

Je li nam stvarno potrebno toliko coacheva na tržištu?

Coaching - termin koji danas izvire iz gotovo pa svake web-stranice i društvene platforme koja se bavi nekim oblikom osobnog razvoja. S coachevima se susrećemo svakodnevno, bilo uživo ili online

Je li vrijeme za odlazak u privatno poduzetništvo?

Godišnji odmori su završili, te svi lagano krećemo s novom "sezonom" - pred Vama su nadolazeći poslovi koje ste ugovorili, novi izazovi koji Vas čekaju, kao i zanimljivi projekti koje

Kako preživjeti povratak s godišnjeg?

Povratak s godišnjeg odmora je uvijek težak. Bez obzira gdje smo bili, što smo radili, ili koliko smo slobodnog vremena imali, prvi radni dan nakon ljetnog uživanja svima nam dođe

Kako uistinu maksimalno iskoristiti godišnji odmor?

Lagano nam se približava period godišnjih odmora - vrijeme kada se odmaramo od naporne godine, i punimo baterije za nadolazeće poslovne izazove. Međutim, svakome se od nas barem jednom dogodilo

10 načina kako se nositi sa šefom koji Vas maltretira

Ah, ti naši šefovi! Ponekad nam zadaju toliku glavobolju da jednostavno ne znamo kako da se ponašamo prema njima, a da oni budu zadovoljni. Šefovi nas mogu "maltretirati" na bezbroj

Kako je svjetsko nogometno prvenstvo utjecalo na naše ponašanje?

Događaji koji su se u proteklih nekoliko dana dogodili u lijepoj našoj samo su još jedan od pokazatelja koliki potencijali, snaga i mogućnosti leže u svima nama. Bili smo predmet

Zbog čega su visoko inteligentni ljudi često NESRETNI?

Zvuči paradoksalno, zar ne? Nekako je općeprihvaćeni stav da visoko inteligentnim ljudima sve ide od ruke - uspješni su u školi, pronalaze dobre poslove, razvijaju se na svom profesionalnom planu,

Danas ti se smiju, sutra ti žele biti najbolji prijatelji

Mark Twain je jednom davno rekao da je čovjek s novom idejom luđak sve dok ta ideja ne uspije. Sve to zvuči divno i krasno, međutim, nije nam dao odgovor

Stalno ste zauzeti? Od čega ZAPRAVO bježite?

Svi mi poznamo barem jednu osobu za koju možemo reći da je uistinu stalno zauzeta. Kad se nađete s njom na kavi, pitat će Vas kako ste, ne dižući pogled

Evo kako Vas perfekcionizam lagano UBIJA

Smatrate li se perfekcionistom? Nema ničeg lošeg u tome da želite biti najbolji u onome što radite - osim kada Vas ta želja toliko frustrira da Vam praktički uzrokuje propast.

Aktivno slušanje u 5 jednostavnih koraka!

Svi u teoriji znamo koliko je aktivno slušanje važno u svakodnevnoj komunikaciji. Međutim, samo su rijetki koji u praksi kvalitetno posvećuju vrijeme svojim sugovornicima, kako bi u potpunosti razumjeli ono

EN Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

test txt

Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

Objavili ste oglas za posao, prikupili sve prijave, odradili početnu selekciju kandidata, proveli intervjue s onim najzanimljivijima, ali izgleda da nitko od njih ne odgovara zahtjevima Vašeg radnog mjesta? Ovakav

Treba li Vam employer branding?

Neupitna je činjenica da je u današnje vrijeme gotovo pa svaka organizacija konstantno u potrazi za kvalitetnim zaposlenicima. Naime, nemoguće je ostvariti poslovni rast bez kvalitetnog kadra. Sam proces zapošljavanja

Je li vrijeme da napokon date otkaz?

Svatko je od nas barem jednom u životu imao loš dan na poslu. Štoviše, sigurno Vam je poznat i osjećaj kada Vam jednostavno cijeli tjedan ne ide onako kako ste

Kako biti uistinu nezaboravan lider?

U našoj se svakodnevici konstantno susrećemo s različitim vođama - od pojedinaca koji upravljaju svojim timovima, do ljudi koji svojim rukovoditeljskim sposobnostima uspješno vode čitave kompanije. Međutim, jesu li ti

7 tajni najuspješnijih komunikatora

Koliko ste uspješni u Vašoj svakodnevnoj komunikaciji? Često mislimo kako imamo izvrsne vještine govorenja i suradnje s drugima. Međutim, situacija u praksi pokazuje upravo suprotno. Pitate se zbog čega? Koliko

5 najčešćih grešaka u upravljanju konfliktom

Što čini ljude uspješnima u poslu? Rezultati brojnih istraživanja pokazuju da je jedna od najvažnijih komponenti za uspjeh upravo kvalitetno upravljanje konfliktima na radnom mjestu. Konflikti svima nama predstavljaju neugodna

6 navika najkreativnijih ljudi

Neuroznanost još uvijek nije uspjela dati jednostavno objašnjenje zbog čega su neki pojedinci kreativniji od drugih, te kako uopće kreativnost nastaje. Ona je puno više povezana s desnom, emocionalnom polovicom