Odradili smo sve – bili smo u izolaciji, brojali smo zaražene sa Stožerom civilne zaštite, pohađali smo webinare, kupovali online – i sada je vrijeme za povratak u normalno. Novo normalno, kako su nas pripremali. Kafići i frizeraji izgleda da su se odavno vratili u stari radni ritam, pa očigledno moramo i mi.

Naslov bloga spominje poslovanje puno neizvjesnosti koja je pred nama. Neizvjesnost je jedno poprilično neugodno stanje koje uvelike može ometati način na koji živimo i radimo. Mi ljudi općenito imamo potrebu živjeti na jedan više-manje planiran, sustavan i metodičan način. Volimo znati koje obveze imamo u danu i što će nam se događati u bliskoj budućnosti, kako bismo mogli kreirati kratkoročne, ali i dugoročne planove. To nam daje osjećaj sigurnosti i mira. A neizvjesnost ovog post-korona razdoblja taj osjećaj sigurnosti i mira uzima kao kamatar novce – brzo i vrlo neugodno.

Ruku na srce, ako smo voditelji poduzeća, sam naš poduzetnički put već je bio dovoljno neizvjestan. Naravno, sada je ta neizvjesnost puno intenzivnija, što na nas (a i na ostale pojedince koji nisu poduzetnici) stavlja dodatnu količinu stresa. Na sreću, naše psihološke i mentalne sposobnosti toliko su velike da nam omogućuju prilagodbu čak i ekstremnim uvjetima. U šali volim reći da gotovo pa nema okruženja u koje ne možemo “baciti” čovjeka a da se on prije ili kasnije ne snađe. Imamo sposobnost preživjeti i puno gore stvari od koronavirusa. Ta sposobnost evolucijski je ugrađena u naš DNK.

Je li se zaista sve promijenilo? Da, nova svakodnevica je pred nama, međutim jesu li se naši životi baš 100% promijenili? Nisu. Ako malo bolje razmislimo, dosta toga ostalo je isto. I dalje imamo neke stare navike, i neke stvari obavljamo kako smo to radili i prije pandemije. Ista stvar je i u našim poduzećima – najvjerojatnije i dalje imamo većinu procesa i procedura koji su ostali više-manje nepromijenjeni. Ako pričamo o change managementu iz psihološke perspektive, promjenu nam može biti lakše “prožvakati” ako se fokusiramo upravo na to – ono što je ostalo isto. I naravno, ne možemo reći da promjene nastale uslijed pandemije nisu donijele i nešto dobro. Ako išta, shvatili smo koliko vremena ponekad možemo uštedjeti ako sastanke uživo zamijenimo Zoomom.

Vratit ću se na trenutak na tu famoznu propagandnu poruku koja je popunila medijske stupce posljednjih mjeseci – novo normalno. Zvuči kao klišej na prvu, međutim ako je pobliže istražimo vidjet ćemo da u tome zaista ima istine. Trebali su zapravo reći “novo neizvjesno normalno”. Znate onaj osjećaj kada vam je ljeti hladno dok ulazite u more, međutim čim napravite par zaveslaja temperatura kao da postane idealna? Ili navečer, kada odete na spavanje i ugasite sva svjetla, pa nakon dvadesetak minuta ustanete do toaleta i primijetite da puno bolje vidite u mraku? Vaše tijelo se naviknulo. A ta sposobnost prilagodbe nije samo vezana samo za naše tjelesno, već i za naše psihološko.

Što to znači, da se možemo “naviknuti” na neizvjesnu svakodnevicu? Upravo tako! Možda zvuči suludo ili nerealno, ali je istinito. Jer kako se naše tijelo navikava na temperaturu mora, tako se i naša psihološka otpornost navikava na različite stresore. Postajemo jači, izdržljiviji i sposobniji. S vremenom će postati jednostavnije upravljati tom neizvjesnošću. I to će za sobom donijeti određene benefite: brže ćemo se oporavljati od neuspjeha, manje ćemo se prepuštati razočaranjima i ostalim neugodnim emocijama, te ćemo “podesiti” naš mozak na stalno traženje boljih i bržih načina obavljanja nekih aktivnosti.

Naravno, to ne znači da zaista trebamo živjeti “k’o da sutra ne postoji” i više nikada ne planirati. Naprotiv, lijepo je planirati jer nas to motivira i ispunjava. Međutim, sada ćemo malo više biti, što bi Amerikanci rekli, “on the lookout”. Dvaput ćemo preispitati neke poslovne odluke, možda ćemo promijeniti naše kupovne navike, te ćemo razmisliti isplati li nam se zaista upuštati u poslovnu suradnju s nekim.

Kristalnu kuglu nemamo, niti ćemo je ikada imati. Ali, biste li je zaista htjeli imati? Želite li da vam zaista netko kaže kako će se odviti ostatak vašeg života do najsitnijih detalja? Budite iskreni prema sebi i odgovorite na to pitanje. Kada smo u kinu, naš doživljaj gledanja filma puno je kvalitetniji kada je njegov sadržaj uzbudljiv, a kraj neizvjestan – totalno drugačije nego kada od prve minute znamo kako će film završiti.

U redu, a što onda želimo? Da nam netko kaže da će sve biti u redu? Ne treba vam netko drugi da vam to kaže – recite to sami sebi. Moja mentorica na fakultetu, inače jedna od najboljih kliničkih psihologinja, mi je gostujući u emisiji rekla sljedeće: “Sve ono o čemu smo brinuli u životu – nije se dogodilo.” Nismo ostavili uključeno glačalo kad smo izlazili iz stana, nisu nas kolege poprijeko gledali dok smo držali prezentaciju, i nije se našem prijatelju ništa strašno dogodilo samo zato jer nije odgovorio na poruku dulje od četiri sata. A brinuli smo oko toga.

Polako – idemo iz dana u dan. Fokusirajmo se na ono što možemo danas napraviti. Neka nam postavljanje dnevnih ciljeva pređe u naviku. Jer upravo ti mali dnevni uspjesi kumulativno će rezultirati većom psihološkom otpornošću za ono što nam budućnost nosi.

Kolumna za Poslovni FM radio

 

 

Prvi saznajte kada objavimo nešto novo – prijavite se na naš newsletter!

         
     

Za pretplatu molimo potvrdite da niste robot:

Image designed by Freepik

Ekstroverti vs. introverti – tko zapravo pobjeđuje u poslovnom svijetu?

Favoriziranje ekstroverata je trend koji je dugo vremena bio zastupljen u poslovnom svijetu. Za njih se smatralo da su društveno dominantniji i da brže ostvaruju utjecaj nad drugima. Uspješnije prodaju

Rad od kuće – osvrt na nove poslovne trendove i psihološke posljedice koje su njima rezultirale

Rad od kuće za većinu je tvrtki postao novo normalno. Nešto što se do prije nekoliko mjeseci možda činilo kao znanstvena fantastika danas nam je svakodnevica. Za IT kompanije to

Mlad ili iskusan djelatnik – kako izabrati kada nema vremena za uhodavanje u posao?

Prije godinu dana razgovarao sam s jednom poznanicom, vlasnicom knjigovodstvenog servisa. Požalila mi se na povećan opseg posla koji ju je zadesio posljednjih dana. Kada sam je upitao zbog čega

Post-korona: kako se vratiti u “normalno” poslovanje puno neizvjesnosti?

Odradili smo sve - bili smo u izolaciji, brojali smo zaražene sa Stožerom civilne zaštite, pohađali smo webinare, kupovali online - i sada je vrijeme za povratak u normalno. Novo

Kako prodavati u vrijeme koronavirusa?

Pandemija koronavirusa preko noći nam je okrenula život naglavačke. Svakodnevicu koju smo do prije dva mjeseca poznavali kao da je vjetar otpuhao u zaborav. Osim što su nam životi uvelike

Od webinara do webinara – zbog čega neki ni sada ne staju s luđačkim tempom?

Prije par tjedana razgovarao sam s kolegicom oko termina za webinar koji bismo uskoro trebali održati za jednog klijenta. Predložio sam joj konkretan datum i upitao je odgovara li joj.

Kako rukovoditi milenijalcima?

Predviđa se da će kroz sljedećih deset godina milenijalci sačinjavati preko 75% radno aktivne populacije. Kakav je vaš stav o tome? Gotovo pa i nema kompanije koja se u posljednje

Kako “sačuvati živce” i preživjeti izolaciju?

Već smo mjesec dana u lockdownu zbog pandemije koronavirusa, i njegove popratne pojave lagano su zabrinjavajuće. Gotovo pa nema dana kada na društvenim mrežama ne vidim barem jedan od sljedećih

Što nam je činiti u doba pandemije koronavirusa ako smo obrtnici ili vlasnici malih poduzeća?

Danas sam čitao jedan članak na poznatom hrvatskom poslovnom portalu, te mi je za oko zapela jedna od rečenica autorice koja glasi otprilike ovako: "Sada će nam doći na naplatu

Kako rukovoditi djelatnicima u vrijeme COVID-19 krize?

Pandemija koronavirusa svima je "utjerala strah u kosti". A to posebice mogu osjećati oni koji se u kompanijama nalaze na rukovodećim pozicijama. U ova ekstremno stresna i neizvjesna vremena, odgovornost

Kako se nositi sa stresom u vrijeme kolektivne panike i neizvjesnosti?

Pandemija koronavirusa doslovno nas je "išamarala" i preko noći promijenila naše živote iz korijena. Od "nekog tamo virusa iz Kine sličnog gripi" do de facto koraka pred uvođenje potpune karantene

15 savjeta kako učinkovito raditi od kuće

Pandemija virusa COVID-19 većinu je hrvatskih (pa i svjetskih) kompanija prisilila na drastičnu promjenu načina obavljanja posla. Rad od kuće, oblik poslovanja oko kojeg su se do jučer "lomila koplja",

Zbog čega se (ne) plašimo koronavirusa?

Pričam nekidan s jednom kolegicom o ovoj novonastaloj situaciji koja nas je sve iznenadno zatekla. Kaže da je ovi dani podsjećaju na proljeće 1986., kada se dogodila eksplozija u Černobilu.

Romantična veza na radnom mjestu – da ili ne?

Na ljubav gotovo pa nitko nije imun - ma koliko mi tvrdili suprotno. Amorova strelica može nas pogoditi u bilo kojem trenutku, i to je ono što, u krajnju ruku,

Kako zapošljavati u FMCG sektoru?

Prije nekoliko mjeseci vodio sam zanimljiv razgovor s jednim kolegom, inače menadžerom iz FMCG branše, odgovornim za zapošljavanje djelatnika u svojoj kompaniji. "Koga tražiš?" - upitao sam ga "Pa radnika."

Uspješno isplanirajte nadolazeću godinu u nekoliko koraka!

Adventsko ozračje već je odavno prisutno među nama. Siguran sam da vas je barem djelomično zahvatilo to blagdansko ludilo koje kao da se pojavi preko noći čim se prve lampice

Interna komunikacija u tvrtki – jesmo li spremni preuzeti odgovornost?

Prije nego uopće "zaronimo" u ovu temu, zamolit ću vas da mi odgovorite na sljedeće pitanje: koji je najveći izazov s kojim se vaši kolege ili zaposlenici trenutno suočavaju? Slobodno

Kako prodati novi proizvod ili uslugu

Inovacije i širenje asortimana ključan su proces razvoja gotovo pa bilo koje kompanije. Obično nam ideje za to širenje padnu na pamet nakon uvida nastalih analizom tržišta, konkurencije, ili naših

13 znakova burnouta, i 13 načina kako ga spriječiti

Burnout (ili sindrom "izgaranja") jedna je od najvećih pošasti modernog doba. To je stanje fizičke, psihološke, mentalne i emocionalne iscrpljenosti uzrokovane izloženosti dugotrajnom i pretjeranom stresu. Burnout nije samo floskula,

Kako raditi u timu, a istovremeno “biti svoj”

"Be yourself - everybody else is already taken" kaže poznata uzrečica Oscara Wildea. Stalno slušamo o tome da trebamo "biti svoji" i autentični u svemu što radimo, međutim je li

Kako uspješno promijeniti posao?

Razmišljate o promjeni posla? Dobrodošli u klub! Bilo da vam je misao o karijernom zaokretu samo "prostrujala" glavom ili da aktivno razmišljate o vašem sljedećem poslovnom pothvatu, promjena posla često

Kako privući, zaposliti i zadržati kvalitetne zaposlenike?

Jeste li se ikada zapitali tko su ključni zaposlenici vaše kompanije? Po čemu to znate? Jesu li to voditelji vaših ključnih odjela? Možda specijalisti koji znaju obavljati poslove koje nijedan

Kako se kontrolirati kada nam na poslu “pukne film”?

Emocije su sastavni dio života svakog čovjeka. Da nema njih, naša svakodnevica zasigurno ne bi bila uzbudljiva i zanimljiva kao što jest. Upravo su emocije odgovorne za svaki dobar osjećaj

Zbog čega žene ostaju u vezi sa zlostavljačima?

Kako biste definirali zlostavljanje u romantičnim odnosima? Jesu li to situacije kada jedan partner fizički nasrne na drugoga? Ili možda one u kojima oni međusobno izmijene par "teških" riječi? Ili

Što napraviti kada kupac uđe u vašu trgovinu?

Njih dnevno uđe na desetke, stotine, ponekad i tisuće. Neki samo razgledavaju, neki odlučno znaju po što su došli, dok je nekima potrebno više informacija da donesu odluku o kupnji.

Zbog čega imamo problema sa zapošljavanjem?

Nedvojbena je činjenica da su se pravila na današnjem tržištu rada itekako promijenila. Prije je poslodavcima bilo dovoljno objaviti oglas za posao, te bi oni dobili broj prijava dovoljno velik

Žena je ženi vuk – mit ili stvarnost?

Koliko god, s jedne strane, pokazivale solidarnosti i podrške jedna prema drugoj zbog toga što su pripadnice nježnijeg spola, toliko žene prema drugim ženama mogu pokazivati i patološke količine ljubomore

Zbog čega varamo svoje partnere?

Što je uopće prevara? Zapravo ju je jako teško definirati. Čin prevare, koliko god po nekima kristalno jasno definiran i apsolutno neprihvatljiv oblik ponašanja, ipak nije toliko jednostavan kao 1

Kako preživjeti post-blagdansku depresiju?

Adventsko vrijeme polako, ali sigurno ostavljamo iza nas, te se lagano oporavljamo od sveprisutnog blagdanskog ludila kojem smo bili svjedoci posljednjih nekoliko tjedana. Ta silna količina hrane koju smo pojeli,

Do uspješnih novogodišnjih odluka u 5 jednostavnih koraka!

Lagano nam se bliži kraj godine, vrijeme osvrta na događaje i postignuća koja smo ostvarili u proteklih 365 dana. To je ujedno i vrijeme kada razmišljamo i o planovima za

“Gladni” ste feedbacka? A jeste li ga spremni “pojesti” kada Vam je serviran?

Povratna informacija o radnom učinku - termin koji na papiru zvuči vrlo profesionalno i otmjeno, dok u stvarnosti često izaziva "buru" emocija, te je uzrokom nemalog broja konflikata na radnom

Život ste dali firmi u kojoj radite, a ona Vas je odbacila kao staru krpu?

Scenarij kao pa iz bajke: radite posao kojem ste izuzetno predani i oko kojeg ste zavidno angažirani, Vaša proaktivnost na radnom mjestu može biti izvrstan primjer svim Vašim kolegama, te

Je li nam stvarno potrebno toliko coacheva na tržištu?

Coaching - termin koji danas izvire iz gotovo pa svake web-stranice i društvene platforme koja se bavi nekim oblikom osobnog razvoja. S coachevima se susrećemo svakodnevno, bilo uživo ili online

Je li vrijeme za odlazak u privatno poduzetništvo?

Godišnji odmori su završili, te svi lagano krećemo s novom "sezonom" - pred Vama su nadolazeći poslovi koje ste ugovorili, novi izazovi koji Vas čekaju, kao i zanimljivi projekti koje

Kako preživjeti povratak s godišnjeg?

Povratak s godišnjeg odmora je uvijek težak. Bez obzira gdje smo bili, što smo radili, ili koliko smo slobodnog vremena imali, prvi radni dan nakon ljetnog uživanja svima nam dođe

Kako uistinu maksimalno iskoristiti godišnji odmor?

Lagano nam se približava period godišnjih odmora - vrijeme kada se odmaramo od naporne godine, i punimo baterije za nadolazeće poslovne izazove. Međutim, svakome se od nas barem jednom dogodilo

10 načina kako se nositi sa šefom koji Vas maltretira

Ah, ti naši šefovi! Ponekad nam zadaju toliku glavobolju da jednostavno ne znamo kako da se ponašamo prema njima, a da oni budu zadovoljni. Šefovi nas mogu "maltretirati" na bezbroj

Kako je svjetsko nogometno prvenstvo utjecalo na naše ponašanje?

Događaji koji su se u proteklih nekoliko dana dogodili u lijepoj našoj samo su još jedan od pokazatelja koliki potencijali, snaga i mogućnosti leže u svima nama. Bili smo predmet

Zbog čega su visoko inteligentni ljudi često NESRETNI?

Zvuči paradoksalno, zar ne? Nekako je općeprihvaćeni stav da visoko inteligentnim ljudima sve ide od ruke - uspješni su u školi, pronalaze dobre poslove, razvijaju se na svom profesionalnom planu,

Danas ti se smiju, sutra ti žele biti najbolji prijatelji

Mark Twain je jednom davno rekao da je čovjek s novom idejom luđak sve dok ta ideja ne uspije. Sve to zvuči divno i krasno, međutim, nije nam dao odgovor

Stalno ste zauzeti? Od čega ZAPRAVO bježite?

Svi mi poznamo barem jednu osobu za koju možemo reći da je uistinu stalno zauzeta. Kad se nađete s njom na kavi, pitat će Vas kako ste, ne dižući pogled

Evo kako Vas perfekcionizam lagano UBIJA

Smatrate li se perfekcionistom? Nema ničeg lošeg u tome da želite biti najbolji u onome što radite - osim kada Vas ta želja toliko frustrira da Vam praktički uzrokuje propast.

Aktivno slušanje u 5 jednostavnih koraka!

Svi u teoriji znamo koliko je aktivno slušanje važno u svakodnevnoj komunikaciji. Međutim, samo su rijetki koji u praksi kvalitetno posvećuju vrijeme svojim sugovornicima, kako bi u potpunosti razumjeli ono

EN Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

test txt

Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

Objavili ste oglas za posao, prikupili sve prijave, odradili početnu selekciju kandidata, proveli intervjue s onim najzanimljivijima, ali izgleda da nitko od njih ne odgovara zahtjevima Vašeg radnog mjesta? Ovakav

Treba li Vam employer branding?

Neupitna je činjenica da je u današnje vrijeme gotovo pa svaka organizacija konstantno u potrazi za kvalitetnim zaposlenicima. Naime, nemoguće je ostvariti poslovni rast bez kvalitetnog kadra. Sam proces zapošljavanja

Je li vrijeme da napokon date otkaz?

Svatko je od nas barem jednom u životu imao loš dan na poslu. Štoviše, sigurno Vam je poznat i osjećaj kada Vam jednostavno cijeli tjedan ne ide onako kako ste

Kako biti uistinu nezaboravan lider?

U našoj se svakodnevici konstantno susrećemo s različitim vođama - od pojedinaca koji upravljaju svojim timovima, do ljudi koji svojim rukovoditeljskim sposobnostima uspješno vode čitave kompanije. Međutim, jesu li ti

7 tajni najuspješnijih komunikatora

Koliko ste uspješni u Vašoj svakodnevnoj komunikaciji? Često mislimo kako imamo izvrsne vještine govorenja i suradnje s drugima. Međutim, situacija u praksi pokazuje upravo suprotno. Pitate se zbog čega? Koliko

5 najčešćih grešaka u upravljanju konfliktom

Što čini ljude uspješnima u poslu? Rezultati brojnih istraživanja pokazuju da je jedna od najvažnijih komponenti za uspjeh upravo kvalitetno upravljanje konfliktima na radnom mjestu. Konflikti svima nama predstavljaju neugodna