Prije godinu dana razgovarao sam s jednom poznanicom, vlasnicom knjigovodstvenog servisa. Požalila mi se na povećan opseg posla koji ju je zadesio posljednjih dana. Kada sam je upitao zbog čega ne zaposli još jednu osobu, bespomoćno mi je odgovorila: “Ne mogu si priuštiti nekoga s iskustvom, a dok nekom mladom objasnim kako se nešto radi – prije to obavim sama.” Ruku na srce, ne mogu reći da nije u pravu. Međutim, je li situacija zaista tako bespomoćna?

Mlad ili iskusan djelatnik – dilema je to s kojom se susreo gotovo pa svaki menadžer ili vlasnik kompanije koji je u nekom trenutku razmišljao o širenju poslovanja. Nažalost, nema ispravnog ili manje ispravnog rješenja te dileme – obje opcije imaju svojih prednosti i nedostataka. Nemati vremena za onboarding novih djelatnika (pogotovo mladih i onih s manje radnog iskustva) scenarij je koji je postao naša svakodnevica. Menadžeri i direktori nemaju vremena ni obavljati svoj posao ili razmišljati o akviziciji novih klijenata, a kamoli ga trošiti na rad s novim djelatnicima.

Koliko ste vi puta nekome rekli da nemate vremena za nešto? Radeći s ljudima naučio sam jednu stvar: nemati vremena zapravo znači da nam nešto nije prioritet. Ako nemate vremena za kavu s prijateljem, to najčešće znači da vam nije važno da baš danas popijete kavu s njim. Ako nemate vremena za otići u kupnju namirnica, to najčešće znači da vam je sasvim u redu današnje potrebe za hranom zadovoljiti dostavom, odlaskom u restoran ili na neki drugi način. Ako pak nemate vremena za onboarding, to može značiti nešto od sljedećeg:

  • Ne smatrate da je važan, jer vjerujete da djelatnici najbolje uče kada su “bačeni u vatru”
  • Mišljenja ste da bi netko drugi unutar vaše kompanije trebao preuzeti odgovornost onboardinga na sebe
  • Htjeli biste se baviti onboardingom, ali ne znate kako mu pristupiti i koje aktivnosti uključiti u njega, a da budu najbolji katalizator profesionalnog razvoja novih djelatnika
  • Mislite da “još uvijek niste dovoljno velika firma” da razmišljate o tome
  • Suštinski ni ne znate što je pravi onboarding – mislite da novi djelatnici najbolje uče ako vas prate u stopu i samo gledaju što vi radite

Možemo sada nabrajanje nastaviti u nedogled. Nebrojeno sam puta vidio uzrečicu da su ljudi najvažniji resurs kompanije. Zvuči kao klišej, ali zapravo je istina. Ulaganje u prave ljude na pravi način investicija je koja zahtijeva vrijeme, energiju i živce – ali se kasnije višestruko isplati. Baš kao što se poduzetnik prvih nekoliko godina “ubija” od posla da bi kasnije ubirao plodove svog rada i živio (barem malo) lakše. S druge strane, otvoreno izbjegavanje aktivnog rada s ljudima najčešće može rezultirati nedovoljnom produktivnošću i općenito razvijanjem jedne loše atmosfere. Probajte rad s vašim djelatnicima unaprijed unijeti u raspored i tretirati kao i svaku drugu obvezu u kalendaru. Biste li otkazali sastanak s važnim poslovnim partnerom samo zato “jer vam se ne da”?

A što ako je za vas ipak iskusan djelatnik? Nema problema – važno je samo odabrati osobu koja će biti “najbolji fit”. I onda tu često dolazimo do problema – što zapravo znači “najbolji fit”? Svaki poslodavac će dati drugačiji odgovor na to pitanje – i to je u redu. Najčešće tražimo nekoga tko će biti odan našoj kompaniji, tko će se dobro uklopiti u postojeći tim, te će imati potrebna znanja, vještine i sposobnosti da kvalitetno obavlja posao. Raspravu možemo nastaviti dalje i reći da tražimo nekoga tko ima sličan sustav vrijednosti kao i mi, isti (ili pak dijametralno suprotan!) pristup poslu od nas, ili nekoga tko će u timu preuzimati određene uloge. Ljudi su ekstremno složena bića; s jedne strane slični, a opet toliko različiti. I često iz nečijeg životopisa ili kratkog razgovora s nekim ne možemo donijeti zaključak o svim tim psihološkim obilježjima. A opet, ta su psihološka obilježja toliko važna za taj naš “najbolji fit”. I tu nam onda pomaže psihologijska procjena.

Trošak pogrešno zaposlenog djelatnika može ići i do njegove dvije godišnje bruto 2 plaće – podatak je koji je već općepoznat. A vjerojatnost pojave tog scenarija možemo uvelike smanjiti psihologijskom procjenom. Kao psihologa čini me sretnim kada vidim da postoje kompanije koje uključuju psihologijsko testiranje u svako svoje zapošljavanje. Psiholog nije trošak niti netko tko “samo procjenjuje luđake”. Naprotiv, on je stručnjak koji vam zaista, ali zaista može pomoći u pronalasku i odabiru kompetentnih kadrova.

Kada ste zadnji put objavljivali oglas za posao? Gotovo pa u svakom oglasu možemo vidjeti da se traži kandidat s toliko i toliko godina radnog iskustva, koji ima te i te certifikate, ili je završio tu i tu školu. Nažalost, često u svojoj poslovnoj praksi vidim da poslodavci gotovo pa postaju robovi tih kriterija. Ako tražimo nekoga s minimalno pet godina radnog iskustva, zbog čega često u startu odbacujemo nekoga tko ima četiri? Znači li pet godina radnog iskustva automatski da će neka osoba moći obavljati posao, a četiri ne? Je li moguće da netko s četiri godine radnog iskustva zapravo bude sposobniji od onoga tko ima pet? Hajdemo revidirati te kriterije koje smo toliko ambiciozno uključili u naš oglas.

Za kraj, htio bih se osvrnuti na još jednu komponentu: kako privući nekoga tko bi bio “najbolji fit” za našu tvrtku? Employer branding daje odgovor na to pitanje. To je pojam koji se odnosi na specifične marketinško-komunikacijske aktivnosti neke kompanije, uz pomoć kojih se ona tržištu i ciljanoj skupini prikazuje u određenom svjetlu, te kojima nastoji privući, zaposliti i zadržati te osobe koje bi bile “najbolji fit” za nju. To je pojam koji u današnje doba sve više dobiva na važnosti. Međutim, to nije nešto što ćete napraviti preko noći. Potreban je aktivan rad na razvoju naše employer branding strategije da bi se vidjeli prvi rezultati – nešto što opet od nas zahtjeva vrijeme i energiju, te nas vraća na početak naše priče.

Jesam li dao odgovor na pitanje s početka? Ili sam samo zakomplicirao stvari? 😊

Kolumna za Poslovni FM radio

 

 

Prvi saznajte kada objavimo nešto novo – prijavite se na naš newsletter!

         
     

Za pretplatu molimo potvrdite da niste robot:

Image designed by Freepik

Ekstroverti vs. introverti – tko zapravo pobjeđuje u poslovnom svijetu?

Favoriziranje ekstroverata je trend koji je dugo vremena bio zastupljen u poslovnom svijetu. Za njih se smatralo da su društveno dominantniji i da brže ostvaruju utjecaj nad drugima. Uspješnije prodaju

Rad od kuće – osvrt na nove poslovne trendove i psihološke posljedice koje su njima rezultirale

Rad od kuće za većinu je tvrtki postao novo normalno. Nešto što se do prije nekoliko mjeseci možda činilo kao znanstvena fantastika danas nam je svakodnevica. Za IT kompanije to

Mlad ili iskusan djelatnik – kako izabrati kada nema vremena za uhodavanje u posao?

Prije godinu dana razgovarao sam s jednom poznanicom, vlasnicom knjigovodstvenog servisa. Požalila mi se na povećan opseg posla koji ju je zadesio posljednjih dana. Kada sam je upitao zbog čega

Post-korona: kako se vratiti u “normalno” poslovanje puno neizvjesnosti?

Odradili smo sve - bili smo u izolaciji, brojali smo zaražene sa Stožerom civilne zaštite, pohađali smo webinare, kupovali online - i sada je vrijeme za povratak u normalno. Novo

Kako prodavati u vrijeme koronavirusa?

Pandemija koronavirusa preko noći nam je okrenula život naglavačke. Svakodnevicu koju smo do prije dva mjeseca poznavali kao da je vjetar otpuhao u zaborav. Osim što su nam životi uvelike

Od webinara do webinara – zbog čega neki ni sada ne staju s luđačkim tempom?

Prije par tjedana razgovarao sam s kolegicom oko termina za webinar koji bismo uskoro trebali održati za jednog klijenta. Predložio sam joj konkretan datum i upitao je odgovara li joj.

Kako rukovoditi milenijalcima?

Predviđa se da će kroz sljedećih deset godina milenijalci sačinjavati preko 75% radno aktivne populacije. Kakav je vaš stav o tome? Gotovo pa i nema kompanije koja se u posljednje

Kako “sačuvati živce” i preživjeti izolaciju?

Već smo mjesec dana u lockdownu zbog pandemije koronavirusa, i njegove popratne pojave lagano su zabrinjavajuće. Gotovo pa nema dana kada na društvenim mrežama ne vidim barem jedan od sljedećih

Što nam je činiti u doba pandemije koronavirusa ako smo obrtnici ili vlasnici malih poduzeća?

Danas sam čitao jedan članak na poznatom hrvatskom poslovnom portalu, te mi je za oko zapela jedna od rečenica autorice koja glasi otprilike ovako: "Sada će nam doći na naplatu

Kako rukovoditi djelatnicima u vrijeme COVID-19 krize?

Pandemija koronavirusa svima je "utjerala strah u kosti". A to posebice mogu osjećati oni koji se u kompanijama nalaze na rukovodećim pozicijama. U ova ekstremno stresna i neizvjesna vremena, odgovornost

Kako se nositi sa stresom u vrijeme kolektivne panike i neizvjesnosti?

Pandemija koronavirusa doslovno nas je "išamarala" i preko noći promijenila naše živote iz korijena. Od "nekog tamo virusa iz Kine sličnog gripi" do de facto koraka pred uvođenje potpune karantene

15 savjeta kako učinkovito raditi od kuće

Pandemija virusa COVID-19 većinu je hrvatskih (pa i svjetskih) kompanija prisilila na drastičnu promjenu načina obavljanja posla. Rad od kuće, oblik poslovanja oko kojeg su se do jučer "lomila koplja",

Zbog čega se (ne) plašimo koronavirusa?

Pričam nekidan s jednom kolegicom o ovoj novonastaloj situaciji koja nas je sve iznenadno zatekla. Kaže da je ovi dani podsjećaju na proljeće 1986., kada se dogodila eksplozija u Černobilu.

Romantična veza na radnom mjestu – da ili ne?

Na ljubav gotovo pa nitko nije imun - ma koliko mi tvrdili suprotno. Amorova strelica može nas pogoditi u bilo kojem trenutku, i to je ono što, u krajnju ruku,

Kako zapošljavati u FMCG sektoru?

Prije nekoliko mjeseci vodio sam zanimljiv razgovor s jednim kolegom, inače menadžerom iz FMCG branše, odgovornim za zapošljavanje djelatnika u svojoj kompaniji. "Koga tražiš?" - upitao sam ga "Pa radnika."

Uspješno isplanirajte nadolazeću godinu u nekoliko koraka!

Adventsko ozračje već je odavno prisutno među nama. Siguran sam da vas je barem djelomično zahvatilo to blagdansko ludilo koje kao da se pojavi preko noći čim se prve lampice

Interna komunikacija u tvrtki – jesmo li spremni preuzeti odgovornost?

Prije nego uopće "zaronimo" u ovu temu, zamolit ću vas da mi odgovorite na sljedeće pitanje: koji je najveći izazov s kojim se vaši kolege ili zaposlenici trenutno suočavaju? Slobodno

Kako prodati novi proizvod ili uslugu

Inovacije i širenje asortimana ključan su proces razvoja gotovo pa bilo koje kompanije. Obično nam ideje za to širenje padnu na pamet nakon uvida nastalih analizom tržišta, konkurencije, ili naših

13 znakova burnouta, i 13 načina kako ga spriječiti

Burnout (ili sindrom "izgaranja") jedna je od najvećih pošasti modernog doba. To je stanje fizičke, psihološke, mentalne i emocionalne iscrpljenosti uzrokovane izloženosti dugotrajnom i pretjeranom stresu. Burnout nije samo floskula,

Kako raditi u timu, a istovremeno “biti svoj”

"Be yourself - everybody else is already taken" kaže poznata uzrečica Oscara Wildea. Stalno slušamo o tome da trebamo "biti svoji" i autentični u svemu što radimo, međutim je li

Kako uspješno promijeniti posao?

Razmišljate o promjeni posla? Dobrodošli u klub! Bilo da vam je misao o karijernom zaokretu samo "prostrujala" glavom ili da aktivno razmišljate o vašem sljedećem poslovnom pothvatu, promjena posla često

Kako privući, zaposliti i zadržati kvalitetne zaposlenike?

Jeste li se ikada zapitali tko su ključni zaposlenici vaše kompanije? Po čemu to znate? Jesu li to voditelji vaših ključnih odjela? Možda specijalisti koji znaju obavljati poslove koje nijedan

Kako se kontrolirati kada nam na poslu “pukne film”?

Emocije su sastavni dio života svakog čovjeka. Da nema njih, naša svakodnevica zasigurno ne bi bila uzbudljiva i zanimljiva kao što jest. Upravo su emocije odgovorne za svaki dobar osjećaj

Zbog čega žene ostaju u vezi sa zlostavljačima?

Kako biste definirali zlostavljanje u romantičnim odnosima? Jesu li to situacije kada jedan partner fizički nasrne na drugoga? Ili možda one u kojima oni međusobno izmijene par "teških" riječi? Ili

Što napraviti kada kupac uđe u vašu trgovinu?

Njih dnevno uđe na desetke, stotine, ponekad i tisuće. Neki samo razgledavaju, neki odlučno znaju po što su došli, dok je nekima potrebno više informacija da donesu odluku o kupnji.

Zbog čega imamo problema sa zapošljavanjem?

Nedvojbena je činjenica da su se pravila na današnjem tržištu rada itekako promijenila. Prije je poslodavcima bilo dovoljno objaviti oglas za posao, te bi oni dobili broj prijava dovoljno velik

Žena je ženi vuk – mit ili stvarnost?

Koliko god, s jedne strane, pokazivale solidarnosti i podrške jedna prema drugoj zbog toga što su pripadnice nježnijeg spola, toliko žene prema drugim ženama mogu pokazivati i patološke količine ljubomore

Zbog čega varamo svoje partnere?

Što je uopće prevara? Zapravo ju je jako teško definirati. Čin prevare, koliko god po nekima kristalno jasno definiran i apsolutno neprihvatljiv oblik ponašanja, ipak nije toliko jednostavan kao 1

Kako preživjeti post-blagdansku depresiju?

Adventsko vrijeme polako, ali sigurno ostavljamo iza nas, te se lagano oporavljamo od sveprisutnog blagdanskog ludila kojem smo bili svjedoci posljednjih nekoliko tjedana. Ta silna količina hrane koju smo pojeli,

Do uspješnih novogodišnjih odluka u 5 jednostavnih koraka!

Lagano nam se bliži kraj godine, vrijeme osvrta na događaje i postignuća koja smo ostvarili u proteklih 365 dana. To je ujedno i vrijeme kada razmišljamo i o planovima za

“Gladni” ste feedbacka? A jeste li ga spremni “pojesti” kada Vam je serviran?

Povratna informacija o radnom učinku - termin koji na papiru zvuči vrlo profesionalno i otmjeno, dok u stvarnosti često izaziva "buru" emocija, te je uzrokom nemalog broja konflikata na radnom

Život ste dali firmi u kojoj radite, a ona Vas je odbacila kao staru krpu?

Scenarij kao pa iz bajke: radite posao kojem ste izuzetno predani i oko kojeg ste zavidno angažirani, Vaša proaktivnost na radnom mjestu može biti izvrstan primjer svim Vašim kolegama, te

Je li nam stvarno potrebno toliko coacheva na tržištu?

Coaching - termin koji danas izvire iz gotovo pa svake web-stranice i društvene platforme koja se bavi nekim oblikom osobnog razvoja. S coachevima se susrećemo svakodnevno, bilo uživo ili online

Je li vrijeme za odlazak u privatno poduzetništvo?

Godišnji odmori su završili, te svi lagano krećemo s novom "sezonom" - pred Vama su nadolazeći poslovi koje ste ugovorili, novi izazovi koji Vas čekaju, kao i zanimljivi projekti koje

Kako preživjeti povratak s godišnjeg?

Povratak s godišnjeg odmora je uvijek težak. Bez obzira gdje smo bili, što smo radili, ili koliko smo slobodnog vremena imali, prvi radni dan nakon ljetnog uživanja svima nam dođe

Kako uistinu maksimalno iskoristiti godišnji odmor?

Lagano nam se približava period godišnjih odmora - vrijeme kada se odmaramo od naporne godine, i punimo baterije za nadolazeće poslovne izazove. Međutim, svakome se od nas barem jednom dogodilo

10 načina kako se nositi sa šefom koji Vas maltretira

Ah, ti naši šefovi! Ponekad nam zadaju toliku glavobolju da jednostavno ne znamo kako da se ponašamo prema njima, a da oni budu zadovoljni. Šefovi nas mogu "maltretirati" na bezbroj

Kako je svjetsko nogometno prvenstvo utjecalo na naše ponašanje?

Događaji koji su se u proteklih nekoliko dana dogodili u lijepoj našoj samo su još jedan od pokazatelja koliki potencijali, snaga i mogućnosti leže u svima nama. Bili smo predmet

Zbog čega su visoko inteligentni ljudi često NESRETNI?

Zvuči paradoksalno, zar ne? Nekako je općeprihvaćeni stav da visoko inteligentnim ljudima sve ide od ruke - uspješni su u školi, pronalaze dobre poslove, razvijaju se na svom profesionalnom planu,

Danas ti se smiju, sutra ti žele biti najbolji prijatelji

Mark Twain je jednom davno rekao da je čovjek s novom idejom luđak sve dok ta ideja ne uspije. Sve to zvuči divno i krasno, međutim, nije nam dao odgovor

Stalno ste zauzeti? Od čega ZAPRAVO bježite?

Svi mi poznamo barem jednu osobu za koju možemo reći da je uistinu stalno zauzeta. Kad se nađete s njom na kavi, pitat će Vas kako ste, ne dižući pogled

Evo kako Vas perfekcionizam lagano UBIJA

Smatrate li se perfekcionistom? Nema ničeg lošeg u tome da želite biti najbolji u onome što radite - osim kada Vas ta želja toliko frustrira da Vam praktički uzrokuje propast.

Aktivno slušanje u 5 jednostavnih koraka!

Svi u teoriji znamo koliko je aktivno slušanje važno u svakodnevnoj komunikaciji. Međutim, samo su rijetki koji u praksi kvalitetno posvećuju vrijeme svojim sugovornicima, kako bi u potpunosti razumjeli ono

EN Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

test txt

Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

Objavili ste oglas za posao, prikupili sve prijave, odradili početnu selekciju kandidata, proveli intervjue s onim najzanimljivijima, ali izgleda da nitko od njih ne odgovara zahtjevima Vašeg radnog mjesta? Ovakav

Treba li Vam employer branding?

Neupitna je činjenica da je u današnje vrijeme gotovo pa svaka organizacija konstantno u potrazi za kvalitetnim zaposlenicima. Naime, nemoguće je ostvariti poslovni rast bez kvalitetnog kadra. Sam proces zapošljavanja

Je li vrijeme da napokon date otkaz?

Svatko je od nas barem jednom u životu imao loš dan na poslu. Štoviše, sigurno Vam je poznat i osjećaj kada Vam jednostavno cijeli tjedan ne ide onako kako ste

Kako biti uistinu nezaboravan lider?

U našoj se svakodnevici konstantno susrećemo s različitim vođama - od pojedinaca koji upravljaju svojim timovima, do ljudi koji svojim rukovoditeljskim sposobnostima uspješno vode čitave kompanije. Međutim, jesu li ti

7 tajni najuspješnijih komunikatora

Koliko ste uspješni u Vašoj svakodnevnoj komunikaciji? Često mislimo kako imamo izvrsne vještine govorenja i suradnje s drugima. Međutim, situacija u praksi pokazuje upravo suprotno. Pitate se zbog čega? Koliko

5 najčešćih grešaka u upravljanju konfliktom

Što čini ljude uspješnima u poslu? Rezultati brojnih istraživanja pokazuju da je jedna od najvažnijih komponenti za uspjeh upravo kvalitetno upravljanje konfliktima na radnom mjestu. Konflikti svima nama predstavljaju neugodna