Točno se sjećam travnja 2020., kada je pandemija koronavirusa bila u punom jeku, kada su ulice gradova bile prazne uslijed prvog lockdowna, te kada su internetske stupce počeli popunjavati sadržaji o kriznom menadžmentu i brizi za zaposlenike. Koliko god je taj period svima nama bio izazovan, toliko mi je de facto bilo drago što se više no ikad počeo stavljati naglasak na zaposlenike i njihovu psihološku dobrobit. Odnosno, izgleda da su kompanije koje su brinule o navedenim aspektima lakše prebrodile to razdoblje od onih tvrtki u kojima je primarni cilj bila zarada, bez ikakvog fokusa na međuljudske odnose.
Zaposlenici su ponekad poput biljaka – prekrasnih biljaka koje može biti užitak gledati kako rastu i cvatu. Međutim, da bi se to dogodilo, trebamo ih staviti u posebnu vrstu zemlje, redovito zalijevati, okopavati, podrezivati kad počnu rasti i kontinuirano brinuti o njima, da bi jednog dana izrasli u te prekrasne cvjetove.
„Ljudski potencijali“, „razvoj ljudskih potencijala“, „direktor ljudskih potencijala“ i sl. Što to uopće znači? Krenimo od službene definicije. Potencijal se ukratko može definirati kao nečija sposobnost da se razvije, nešto postigne ili da ostvari uspjeh. Neki preferiraju izraz „ljudski resursi“. Ja osobno nisam ljubitelj tog izraza, jer je resurs nešto što se troši i mijenja kada bude potrošeno. Naravno da smo svi mi zamjenjivi i ne možemo cijeli život raditi isti posao jednakom kvalitetom, ali puno je „ugodnije“ postaviti se u perspektivu potencijala – nečega što „stavite“ u radnu okolinu i razvijate, a ono vas ugodno iznenadi svojim razvojem i konačnom formom.
Kako onda razviti svoje djelatnike? Budući da sam psiholog po zanimanju, uvijek me jednako oduševi spoznaja o tome koliko smo svi mi različiti, i koliko je važan taj individualizirani pristup ljudima. Sadržaja o temi ovog bloga možemo producirati na tone, međutim izdvojio bih sedam komponenti na koje ne bi bilo loše staviti fokus kada pričamo o razvijanju zaposlenika. I ako dosad nismo puno napravili po pitanju toga – evo odlične početne točke.
-
Dati povjerenje
Možda i najizazovnija komponenta dobrog leadershipa – dati povjerenje svojim zaposlenicima. Dosta voditelja (pogotovo onih koji vode mala privatna poduzeća) se muči s davanjem povjerenja. Što ako mi zaposlenici ne odrade posao dovoljno kvalitetno? Što ako naprave štetu? Što ako osramote firmu ispred klijenata? Naravno da su to sve mogući scenariji. Međutim, živeći konstantno u tom strahu nećemo daleko dogurati.
Povjerenje (odnosno, nedostatak istog) najčešće ima dva uzroka. Prvi su ranija života iskustva, u kojima smo se možda višestruko opekli u odnosu s drugima, koji su to naše povjerenje izigrali. Drugi su najčešće visoki radni standardi koje imamo, zbog čega često smatramo da nitko ne može odraditi posao onako kvalitetno kao i mi. Povjerenje jednostavno treba – dati. Da, naravno da može biti izigrano, ali može i polučiti itekako veliki uspjeh.
-
Upoznati svoje ljude
Tko su vaši zaposlenici? Što ih pokreće? Što ih motivira? Što im je važno da imaju na radnom mjestu, a da bi bili zadovoljni? Odgovore na ova pitanja možemo dobiti jedino ako izdvojimo slobodne sate za komunikaciju s njima. Ali to zahtjeva vrijeme – a vremena u ovom ludom svijetu naravno da nemamo! Zapravo, imamo. Uvijek imamo vremena za sve ono što nam je uistinu važno.
-
Dati im značajne nagrade
Ovdje ne pričam samo o visokoj plaći i ostalim novčanim beneficijama. Odavno je završilo razdoblje u kojem se smatralo da je novac najsnažniji motivator za rad. Zapravo, on je pao tamo negdje na peto ili šesto mjesto. Zaposlenicima je puno važnije dati pohvalu, slobodan dan, fleksibilnije uvjete rada, priznanje za njihov rad ili trud, omogućiti im edukaciju ili dodatno usavršavanje, ili im samo zadovoljiti potrebu za međusobnim druženjem i dijeljenjem informacija.
-
Komunicirati
Za većinu izazova u kompanijama odgovorna je komunikacija – odnosno, nedostatak iste. Neka jasno kao dan bude tko, s kim, kada, u kojem obimu, koliko često, na koji način, u kojem formatu, kojim stilom, i o kojoj temi treba razgovarati unutar tima ili organizacije. O izazovima treba komunicirati. O problemima treba komunicirati. O lošim (i o dobrim!) temama treba komunicirati. Jedino kroz komunikaciju možemo riješiti prepreke pred nama.
-
Biti pozitivan primjer
Svi koji imaju djecu vrlo vjerojatno mogu točno reći koje obrasce ponašanja su njihova djeca „pokupila“ od njih – što dobra, a što ona loša. Ista stvar se događa i sa zaposlenicima. Htjeli vi to ili ne, te bili vi svjesni toga ili ne, zaposlenici uvijek „promatraju“ svoje šefove te se ugledaju na njihova ponašanja. Teško će biti uspostaviti kvalitetnu atmosferu voditelju koji od svojih podređenih zahtijeva da dolaze na vrijeme na posao, a on sam kasni svakoga dana.
Jer na kraju dana, najvažnije jest da budete autentični. Ljudi vrlo brzo „nanjuše“ kada je nešto „fejk“ ili neautentično – i onda se zapravo postižu rezultati suprotni očekivanima. Budite iskreno strastveni oko onoga što radite. Jer ta strast će za vama „povući“ najlojalnije zaposlenike.
-
Omogućiti im da se razvijaju
Jedna od temeljnih potreba nas kao živih bića jest da rastemo i razvijamo se – i to od malih nogu. Prirodna tendencija našeg mozga je da stalno teži nečem boljem i ugodnijem. Zbog toga su pravo bogatstvo kompanije koje svojim zaposlenicima omogućuju taj razvoj – bilo na profesionalnoj, karijernoj, stručnoj, socijalnoj ili emocionalnoj osnovi. Vrlo mali broj ljudi može uistinu biti sretan radeći apsolutno identičnu stvar cijeli svoj život bez ikakvog napretka. A i oni koji to kažu vjerojatno nikad nisu iskusili kako to izgleda kada im netko pruži priliku za razvoj.
-
Imati viziju
Za kraj, valja spomenuti koncept poslovanja čiji je termin danas već postao „izlizan“, a opet ima toliko snažnu psihološku moć. Vizija poslovanju daje svrhu i smisao. Kao neka nevidljiva sila jača od nas samih koja nas gura prema naprijed – čak i u ovim neizvjesnim vremenima pandemije. Znate ono kad kažemo da „nešto poslu ili životu daje smisao“ – to je vizija. Što vašem poslu i životu daje smisao? Jer ako je vaša tvrtka brod koji se sprema na daleko putovanje, neka zdrava vizija bude glavni selekcijski kriterij prema kojem ćete birati svoju posadu.
Hoće li CHRO postati obvezna pozicija u tvrtkama? Ja se kao psiholog toplo nadam da hoće. Da će se važnost brige za ljude barem približiti važnosti brige oko zarade, ciljeva i KPI-jeva. Ali polako, korak po korak. Još je dug put pred nama.
Kolumna za Poslovni FM radio
Prvi saznajte kada objavimo nešto novo – prijavite se na naš newsletter!
[contact-form-7 404 "Not Found"]
Image designed by Freepik
Sandro
4. lipnja 2021.
Još je 60-ih godina prošlog stoljeća Albert Mehrabian otkrio da se pri interpretaciji tuđih komunikacijskih poruka puno više „oslanjamo“ na geste, facijalne ekspresije i ton glasa našeg sugovornika nego na…
Saznajte više
Sandro
4. lipnja 2021.
Nesigurnost uzrokovana novim načinima rada jedan su od glavnih uzroka stresa i neizvjesnosti – a stres i neizvjesnost stvaraju okolinu u kojoj se razmnožavaju anksioznost, ljutnja, potištenost, problemi sa spavanjem…
Saznajte više
Sandro
31. svibnja 2021.
Prije godinu dana čitao sam priču o jednom američkom studentu koji se borio se s depresijom. Naime, jadničak je bio pod pritiskom da treba imati najbolju ocjenu na jednom kolegiju…
Saznajte više
Sandro
31. svibnja 2021.
Ciljevi igraju veliku ulogu u našem osobnom i profesionalnom uspjehu. Ako malo bolje pogledamo uspješne ljude oko nas, vidjet ćemo da većina njih ima jasno postavljene ciljeve – bilo da…
Saznajte više
Sandro
31. svibnja 2021.
Kada biste malom djetetu od šest godina trebali objasniti što je to osobni razvoj, što biste mu rekli? Siguran sam da ćete barem kratko zastati nad ovim pitanjem. Osobni razvoj…
Saznajte više
Sandro
31. svibnja 2021.
Kritiku gotovo pa nikad nije lako čuti. Čak ni kada nam je izrečena u najboljoj namjeri, nije baš ugodno biti suočen s vlastitim propustima i onime što smo pogrešno napravili.…
Saznajte više
Sandro
25. ožujka 2021.
Poštuju li mladi autoritet na svojim radnim mjestima? Jedno od pitanja koje rijetko koga ostavi ravnodušnim, te gotovo pa uvijek za sobom povuče zanimljivu raspravu. Mnogi će dati negativan odgovor…
Saznajte više
Sandro
16. prosinca 2020.
Sada već gotovo pa sa stopostotnom sigurnošću možemo reći da se izgubila jasna granica između privatnog i poslovnog. Koncept rada od 8 do 4 za rijetke je kompanije pravilo koje…
Saznajte više
Sandro
4. studenoga 2020.
Favoriziranje ekstroverata je trend koji je dugo vremena bio zastupljen u poslovnom svijetu. Za njih se smatralo da su društveno dominantniji i da brže ostvaruju utjecaj nad drugima. Uspješnije prodaju…
Saznajte više
Sandro
4. studenoga 2020.
Rad od kuće za većinu je tvrtki postao novo normalno. Nešto što se do prije nekoliko mjeseci možda činilo kao znanstvena fantastika danas nam je svakodnevica. Za IT kompanije to…
Saznajte više
Sandro
7. rujna 2020.
Prije godinu dana razgovarao sam s jednom poznanicom, vlasnicom knjigovodstvenog servisa. Požalila mi se na povećan opseg posla koji ju je zadesio posljednjih dana. Kada sam je upitao zbog čega…
Saznajte više
Sandro
24. lipnja 2020.
Odradili smo sve - bili smo u izolaciji, brojali smo zaražene sa Stožerom civilne zaštite, pohađali smo webinare, kupovali online - i sada je vrijeme za povratak u normalno. Novo…
Saznajte više
Sandro
23. svibnja 2020.
Pandemija koronavirusa preko noći nam je okrenula život naglavačke. Svakodnevicu koju smo do prije dva mjeseca poznavali kao da je vjetar otpuhao u zaborav. Osim što su nam životi uvelike…
Saznajte više
Sandro
24. travnja 2020.
Prije par tjedana razgovarao sam s kolegicom oko termina za webinar koji bismo uskoro trebali održati za jednog klijenta. Predložio sam joj konkretan datum i upitao je odgovara li joj.…
Saznajte više
Sandro
21. travnja 2020.
Predviđa se da će kroz sljedećih deset godina milenijalci sačinjavati preko 75% radno aktivne populacije. Kakav je vaš stav o tome? Gotovo pa i nema kompanije koja se u posljednje…
Saznajte više
Sandro
18. travnja 2020.
Već smo mjesec dana u lockdownu zbog pandemije koronavirusa, i njegove popratne pojave lagano su zabrinjavajuće. Gotovo pa nema dana kada na društvenim mrežama ne vidim barem jedan od sljedećih…
Saznajte više
Sandro
30. ožujka 2020.
Danas sam čitao jedan članak na poznatom hrvatskom poslovnom portalu, te mi je za oko zapela jedna od rečenica autorice koja glasi otprilike ovako: "Sada će nam doći na naplatu…
Saznajte više
Sandro
27. ožujka 2020.
Pandemija koronavirusa svima je "utjerala strah u kosti". A to posebice mogu osjećati oni koji se u kompanijama nalaze na rukovodećim pozicijama. U ova ekstremno stresna i neizvjesna vremena, odgovornost…
Saznajte više
Sandro
23. ožujka 2020.
Pandemija koronavirusa doslovno nas je "išamarala" i preko noći promijenila naše živote iz korijena. Od "nekog tamo virusa iz Kine sličnog gripi" do de facto koraka pred uvođenje potpune karantene…
Saznajte više
Sandro
20. ožujka 2020.
Pandemija virusa COVID-19 većinu je hrvatskih (pa i svjetskih) kompanija prisilila na drastičnu promjenu načina obavljanja posla. Rad od kuće, oblik poslovanja oko kojeg su se do jučer "lomila koplja",…
Saznajte više
Sandro
18. ožujka 2020.
Pričam nekidan s jednom kolegicom o ovoj novonastaloj situaciji koja nas je sve iznenadno zatekla. Kaže da je ovi dani podsjećaju na proljeće 1986., kada se dogodila eksplozija u Černobilu.…
Saznajte više
Sandro
5. veljače 2020.
Na ljubav gotovo pa nitko nije imun - ma koliko mi tvrdili suprotno. Amorova strelica može nas pogoditi u bilo kojem trenutku, i to je ono što, u krajnju ruku,…
Saznajte više
Sandro
13. siječnja 2020.
Prije nekoliko mjeseci vodio sam zanimljiv razgovor s jednim kolegom, inače menadžerom iz FMCG branše, odgovornim za zapošljavanje djelatnika u svojoj kompaniji. "Koga tražiš?" - upitao sam ga "Pa radnika."…
Saznajte više
Sandro
30. prosinca 2019.
Adventsko ozračje već je odavno prisutno među nama. Siguran sam da vas je barem djelomično zahvatilo to blagdansko ludilo koje kao da se pojavi preko noći čim se prve lampice…
Saznajte više
Sandro
23. prosinca 2019.
Prije nego uopće "zaronimo" u ovu temu, zamolit ću vas da mi odgovorite na sljedeće pitanje: koji je najveći izazov s kojim se vaši kolege ili zaposlenici trenutno suočavaju? Slobodno…
Saznajte više
Sandro
18. studenoga 2019.
Inovacije i širenje asortimana ključan su proces razvoja gotovo pa bilo koje kompanije. Obično nam ideje za to širenje padnu na pamet nakon uvida nastalih analizom tržišta, konkurencije, ili naših…
Saznajte više
Sandro
29. rujna 2019.
Burnout (ili sindrom "izgaranja") jedna je od najvećih pošasti modernog doba. To je stanje fizičke, psihološke, mentalne i emocionalne iscrpljenosti uzrokovane izloženosti dugotrajnom i pretjeranom stresu. Burnout nije samo floskula,…
Saznajte više
Sandro
24. kolovoza 2019.
"Be yourself - everybody else is already taken" kaže poznata uzrečica Oscara Wildea. Stalno slušamo o tome da trebamo "biti svoji" i autentični u svemu što radimo, međutim je li…
Saznajte više
Sandro
26. srpnja 2019.
Razmišljate o promjeni posla? Dobrodošli u klub! Bilo da vam je misao o karijernom zaokretu samo "prostrujala" glavom ili da aktivno razmišljate o vašem sljedećem poslovnom pothvatu, promjena posla često…
Saznajte više
Sandro
18. srpnja 2019.
Jeste li se ikada zapitali tko su ključni zaposlenici vaše kompanije? Po čemu to znate? Jesu li to voditelji vaših ključnih odjela? Možda specijalisti koji znaju obavljati poslove koje nijedan…
Saznajte više
Sandro
27. lipnja 2019.
Emocije su sastavni dio života svakog čovjeka. Da nema njih, naša svakodnevica zasigurno ne bi bila uzbudljiva i zanimljiva kao što jest. Upravo su emocije odgovorne za svaki dobar osjećaj…
Saznajte više
Sandro
1. lipnja 2019.
Njih dnevno uđe na desetke, stotine, ponekad i tisuće. Neki samo razgledavaju, neki odlučno znaju po što su došli, dok je nekima potrebno više informacija da donesu odluku o kupnji.…
Saznajte više
Sandro
1. lipnja 2019.
Nedvojbena je činjenica da su se pravila na današnjem tržištu rada itekako promijenila. Prije je poslodavcima bilo dovoljno objaviti oglas za posao, te bi oni dobili broj prijava dovoljno velik…
Saznajte više
Sandro
7. siječnja 2019.
Adventsko vrijeme polako, ali sigurno ostavljamo iza nas, te se lagano oporavljamo od sveprisutnog blagdanskog ludila kojem smo bili svjedoci posljednjih nekoliko tjedana. Ta silna količina hrane koju smo pojeli,…
Saznajte više
Sandro
28. prosinca 2018.
Lagano nam se bliži kraj godine, vrijeme osvrta na događaje i postignuća koja smo ostvarili u proteklih 365 dana. To je ujedno i vrijeme kada razmišljamo i o planovima za…
Saznajte više
Sandro
10. listopada 2018.
Povratna informacija o radnom učinku - termin koji na papiru zvuči vrlo profesionalno i otmjeno, dok u stvarnosti često izaziva "buru" emocija, te je uzrokom nemalog broja konflikata na radnom…
Saznajte više
Sandro
1. listopada 2018.
Scenarij kao pa iz bajke: radite posao kojem ste izuzetno predani i oko kojeg ste zavidno angažirani, Vaša proaktivnost na radnom mjestu može biti izvrstan primjer svim Vašim kolegama, te…
Saznajte više
Sandro
21. rujna 2018.
Coaching - termin koji danas izvire iz gotovo pa svake web-stranice i društvene platforme koja se bavi nekim oblikom osobnog razvoja. S coachevima se susrećemo svakodnevno, bilo uživo ili online…
Saznajte više
Sandro
6. rujna 2018.
Godišnji odmori su završili, te svi lagano krećemo s novom "sezonom" - pred Vama su nadolazeći poslovi koje ste ugovorili, novi izazovi koji Vas čekaju, kao i zanimljivi projekti koje…
Saznajte više
Sandro
21. kolovoza 2018.
Povratak s godišnjeg odmora je uvijek težak. Bez obzira gdje smo bili, što smo radili, ili koliko smo slobodnog vremena imali, prvi radni dan nakon ljetnog uživanja svima nam dođe…
Saznajte više
Sandro
2. kolovoza 2018.
Lagano nam se približava period godišnjih odmora - vrijeme kada se odmaramo od naporne godine, i punimo baterije za nadolazeće poslovne izazove. Međutim, svakome se od nas barem jednom dogodilo…
Saznajte više
Sandro
17. srpnja 2018.
Događaji koji su se u proteklih nekoliko dana dogodili u lijepoj našoj samo su još jedan od pokazatelja koliki potencijali, snaga i mogućnosti leže u svima nama. Bili smo predmet…
Saznajte više
Sandro
10. srpnja 2018.
Zvuči paradoksalno, zar ne? Nekako je općeprihvaćeni stav da visoko inteligentnim ljudima sve ide od ruke - uspješni su u školi, pronalaze dobre poslove, razvijaju se na svom profesionalnom planu,…
Saznajte više
Sandro
4. srpnja 2018.
Mark Twain je jednom davno rekao da je čovjek s novom idejom luđak sve dok ta ideja ne uspije. Sve to zvuči divno i krasno, međutim, nije nam dao odgovor…
Saznajte više
Sandro
26. lipnja 2018.
Svi mi poznamo barem jednu osobu za koju možemo reći da je uistinu stalno zauzeta. Kad se nađete s njom na kavi, pitat će Vas kako ste, ne dižući pogled…
Saznajte više
Sandro
18. lipnja 2018.
Smatrate li se perfekcionistom? Nema ničeg lošeg u tome da želite biti najbolji u onome što radite - osim kada Vas ta želja toliko frustrira da Vam praktički uzrokuje propast.…
Saznajte više
Sandro
13. lipnja 2018.
Svi u teoriji znamo koliko je aktivno
slušanje važno u svakodnevnoj komunikaciji. Međutim, samo su rijetki koji u praksi kvalitetno posvećuju vrijeme svojim sugovornicima, kako bi u potpunosti razumjeli ono…
Saznajte više
Sandro
1. lipnja 2018.
Objavili ste oglas za posao, prikupili sve prijave, odradili početnu selekciju kandidata, proveli intervjue s onim najzanimljivijima, ali izgleda da nitko od njih ne odgovara zahtjevima Vašeg radnog mjesta? Ovakav…
Saznajte više
Sandro
30. travnja 2018.
Neupitna je činjenica da je u današnje vrijeme gotovo pa svaka organizacija konstantno u potrazi za kvalitetnim zaposlenicima. Naime, nemoguće je ostvariti poslovni rast bez kvalitetnog kadra. Sam proces zapošljavanja…
Saznajte više
Sandro
19. ožujka 2018.
Svatko je od nas barem jednom u životu imao loš dan na poslu. Štoviše, sigurno Vam je poznat i osjećaj kada Vam jednostavno cijeli tjedan ne ide onako kako ste…
Saznajte više
Sandro
26. veljače 2018.
U našoj se svakodnevici konstantno susrećemo s različitim vođama - od pojedinaca koji upravljaju svojim timovima, do ljudi koji svojim rukovoditeljskim sposobnostima uspješno vode čitave kompanije. Međutim, jesu li ti…
Saznajte više
Sandro
26. veljače 2018.
Koliko ste uspješni u Vašoj svakodnevnoj komunikaciji? Često mislimo kako imamo izvrsne vještine govorenja i suradnje s drugima. Međutim, situacija u praksi pokazuje upravo suprotno. Pitate se zbog čega? Koliko…
Saznajte više
Sandro
26. veljače 2018.
Što čini ljude uspješnima u poslu? Rezultati brojnih istraživanja pokazuju da je jedna od najvažnijih komponenti za uspjeh upravo kvalitetno upravljanje konfliktima na radnom mjestu. Konflikti svima nama predstavljaju neugodna…
Saznajte više
Sandro
26. veljače 2018.
Neuroznanost još uvijek nije uspjela dati jednostavno objašnjenje zbog čega su neki pojedinci kreativniji od drugih, te kako uopće kreativnost nastaje. Ona je puno više povezana s desnom, emocionalnom polovicom…
Saznajte više