Krenimo od početka, kako si od preuzimanja diplome krenuo do poticaja za samozapošljavanje i otvaranja tvrtke. Što te dočekalo u procesu kao mladog diplomiranog psihologa, gdje su bile prepreke, a gdje je išlo kao „po špagi“?

Oduvijek sam znao da želim imati vlastitu tvrtku koja će se baviti primijenjenom psihologijom, međutim nisam mislio da će to biti – ovako brzo. ? Imao sam priliku steći zapravo dosta radnog iskustva te uistinu “izbrusiti” svoj zanat odmah po završetku fakulteta. Nakon toga sam se zaposlio u jednoj poznatoj korporaciji, međutim već sljedeći dan sam uvidio da to nije za mene, te sam isti dan dao otkaz. Ubrzo nakon toga rođen je Mind Lab, a ja sam se u svojoj 27. godini našao na poziciji direktora, te sam s veseljem prigrlio sve obveze i odgovornosti koje idu u paketu s tom ulogom.

Budući da živimo u Hrvatskoj, najveća prepreka suštinski mi je bila (te je ponekad i dan danas) borba s tuđim ograničavajućim uvjerenjima. Nije rijetkost da te ljudi iz okoline zbog tvojih mladih godina automatski procijene manje kompetentnim ili nedovoljno sposobnim isporučiteljem usluge, a da te prethodno nisu malo bolje upoznali, popili s tobom kavu, i vidjeli što je to što ti uopće možeš napraviti za njih. Na sreću, osoba sam kojoj takav ljudski “mindset” ne utječe na samopouzdanje, već se sve svoje vrijeme fokusiram na one klijente i poslovne suradnike koji uživaju radeći sa mnom, te me uistinu vide kao stručnjaka koji može dati kvalitetan doprinos svojoj okolini. E upravo s njima sve ide “po špagi”. ?

 

Malo o tvrtki i poslovanju: koje usluge Mind Lab pokriva i kako ste razvijali trenutnu ponudu, kome je namijenjena i što nastoji riješiti odnosno pospješiti? Dobili ste nedavno i potporu od EU? Tko čini vaš tim i za koji dio usluga su zaduženi?

Mind Lab svojim djelovanjem nastoji pomoći pojedincima i organizacijama ostvariti njihove pune potencijale. Što to zapravo znači? Kako imam dosta kontakata u raznim tvrtkama, organizacijama različitima po svojoj veličini i vrsti djelatnosti kojom se bave, iz prve ruke sam dobio uvid u to koji su najčešći problemi koji muče zaposlenike u današnjem tržištu. S druge strane, psihologija (ne samo kao struka, već i kao znanost) zaista nudi pregršt metoda, tehnika i alata koje čovjeku mogu ne samo olakšati svakodnevicu, već i povećati kvalitetu njegova života. Tako da se Mind Lab odlučio svojim klijentima ponuditi usluge procjene, savjetovanja, edukacije i razvoja. Međutim, kako nam je jedna od temeljnih vrijednosti individualnost, suštinski svaku uslugu prilagođavamo konkretnom klijentu, nakon što smo dobro upoznali njegovu situaciju (za što ponekad treba puno vremena), te nakon što se dogodio onaj “klik” – bez njega nema dobre suradnje!

Što se tiče potpore od EU, htio bih prvo napomenuti da smo jako ponosni što smo dobili naša prva financijska sredstva iz fondova Europske unije, a nismo ni proslavili prvi rođendan! Upravo će nam ta sredstva pomoći da u sljedećih šest mjeseci razvijemo niz digitalnih i softverskih rješenja iz područja primijenjene psihologije, koja će pojedincima i organizacijama pomoći u suočavanju s njihovim kako poslovnim, tako i privatnim izazovima. Voljeli mi tehnologiju ili ne, neupitna je činjenica da je digitalna budućnost već pred vratima, te oni koji joj se ne prilagode lako bi se mogli naći u problemima. Kako je Jack Welch rekao – “promijeni se prije nego moraš”. U razvoju samog projekta pomaže nam tim informatičara, koji će uložiti puno vremena i truda da ta rješenja budu jednostavna za korištenje i “user-friendly”. S druge strane, moji kolege, zajedno s mojom malenkosti, radit će na tome da ta ista rješenja svojim sadržajem zaista budu od pomoći našim budućim korisnicima.

 

Koliko na hrvatskoj sceni ima prostora za širenje poslovanja u okviru konzultacija na temelju primijenjene psihologije? Gdje i kada si ti vidio priliku da bi mogao iskoristiti taj dio na tržišnoj sceni?

Osobno sam mišljenja da na hrvatskoj sceni ima velikog prostora za daljnji razvoj ovakvih usluga. Kako sam po struci psiholog, itekako sam svjestan na koje sve načine moja struka može pomoći prosječnom čovjeku. Tržište je žedno toga, međutim najveći kamen spoticanja u isporuci takve vrste usluga jest nedovoljna osviještenost o njima. Nažalost, danas još uvijek postoji veliki broj pojedinaca koji ne vide korisnost primijenjene psihologije, nisu upućeni u dobrobiti koje im ona može donijeti za njihovu svakodnevicu, zbog čega takvu vrstu usluga isključivo vide kao trošak. Nedostaje im vode u organizmu, a ni ne znaju da su žedni! Ono što propuštaju uvidjeti jest da takve usluge, unatoč tome što predstavljaju privremeni trošak, za njih dugoročno nose zadovoljstvo i dobrobit, koji posljedično budu popraćeni i zaradom.

Tako da moj posao u jednu ruku obuhvaća i širenje svijesti pojedinaca te edukaciju okoline o tome kako im sve psihologija može pomoći. Štoviše, ponekad mi više vremena ode na to nego na samo obavljanje usluge! ? Da se razumijemo, to nije nimalo lagan posao, jer od vas iziskuje kontinuirani rad i angažman na informiranju tržišta. Upravo zbog toga Mind Lab kao tvrtka stalno nastoji davati znanje kroz pisanje blogova, snimanje videozapisa, te kroz izlaganja na različitim konferencijama i stručnim skupovima. Ali to je sasvim u redu – ipak je moja glavna motivacija u poslu nesebično pomaganje ljudima. A ako je potrebno da budem “frontman” u širenju svijesti čovječanstva, drage volje ću se odazvati tom pozivu. ?

 

Najčešće prepreke (koje poznaješ i koje si susreo kod klijenata) u nastupu, pregovaranju te općenito poslovnoj komunikaciji?

Nažalost, danas više ne postoji nijedno radno mjesto na kojem se ne radi s ljudima, a rad s ljudima uvijek predstavlja potencijalno minsko polje. Zbog toga se moji klijenti najčešće susreću s izazovima kao što su, primjerice, nepoznavanje kvalitetnih vještina komunikacije (koja s vremenom postane uzrok loših odnosa i neproduktivne atmosfere u timu, kao i padu kvalitete poslovnih rezultata), nedovoljna usmjerenost menadžera i voditelja timova na razvoj vlastitih liderskih vještina, loše ili neadekvatne prezentacijske vještine, te strah od javnog nastupa (zbog kojih propada stotine poslovnih prijedloga i prodajnih prezentacija), kao i nedovoljna razina emocionalne inteligencije i upravljanja vlastitim emocijama i mislima (što je, primjerice, za pregovaračkim stolom razlog gubitaka višemilijunskih projekata).

Zapravo bih rekao da je najveći problem nedovoljna širina ljudske svijesti i nevoljkost za daljnjim radom na sebi. Nema gore stvari od osobe koja misli da je “popila svu pamet svijeta”, te da posjeduje sve informacije koje joj trebaju da uspješno posluje, i da zbog toga ne treba dalje raditi na svom usavršavanju. Nažalost, kada se takve osobe domognu rukovoditeljskih pozicija, problemi se počnu eksponencijalno povećavati. Odmah po otvaranju firme sam donio odluku da ti ljudi nisu moji klijenti.

 

Na čemu tvrtke i djelatnici trebaju posebno raditi kada su u pitanju ljudski potencijali?

Čovjek je vrlo složeni organizam, te na njegovo ponašanje utječe vrlo veliki broj faktora. A sad zamislite kad se na jednom mjestu nađe više desetaka ili stotina takvih organizama! Upravo zbog toga svaka tvrtka je posebna i jedinstvena, te se suočava sa sebi svojstvenim problemima (odnosno, kako se to danas kaže, izazovima ?). Međutim, ono što svojim klijentima uvijek govorim jest da je upravljanje ljudskim procesima (odnosno organizacijski razvoj općenito) jedan dugotrajan proces. Nažalost (ili na sreću), kada radite s ljudima nema čarobnih formula, instant metoda i rješenja “preko noći” – poanta (a i ljepota) upravo je u tom procesu.

Što se tiče konkretnih potreba koje današnje organizacije imaju, one se razlikuju od tvrtke do tvrtke, ovisno o tome koje ciljevi žele ostvariti. Od poteškoća u pronalasku djelatnika, nemotiviranosti i neangažiranosti među članovima timova, nedostatka mekih vještina, potrebe za razvojem rukovoditeljskih vještina – mogao bih nabrajati do preksutra. Međutim, neovisno o problematici s kojom se tvrtka suočava, rekao bih da su dvije stvari najvažnije. Prva je svjesnost o tome da pred nama leži neki izazov, dok je druga spremnost da uložimo vrijeme i trud kako bismo ga riješili. Upravo to predstavlja vrlo dobar početni korak na putovanju ka boljem sutra. Možda će zvučati kao floskula, ali to je zaista jedno lijepo putovanje koje vam za sobom može donijeti iznenađujuće rezultate!

 

Mnogi teško prihvaćaju da im trebaju konzultacije „mekane“ naravi, kako razbiti predrasude i omogućiti ljudima da razumiju benefite mekih vještina?  

Da, to zaista može predstavljati veliki problem u suradnji i u samoj prodaji takve vrste usluga. Svakako je jako važno (potencijalnim) klijentima kontinuirano osvještavati konkretne benefite koje će dobiti ukoliko ulože ne samo u razvoj mekih vještina svojih djelatnika, već i u razvoj vlastitog poslovanja općenito. Recite im što konkretno dobivaju takvom vrstom usluge, te kako se to odražava na njihov svakodnevni posao.

Međutim, ako ni to ne upali, onda im sve to recite brojevima. Većina direktora i voditelja svoje poslovanje promatra kroz prizmu omjera zarade i troškova (što je sasvim razumljivo!). Štoviše, čak sam i ja, psiholog koji poslovanje gleda kroz prizmu ljudi, stvari počeo gledati numerički otkad sam otvorio vlastitu tvrtku. ? Na sreću, danas postoji veliki broj istraživanja iz područja upravljanja ljudskim potencijalima koji jasno navode koliki su potencijalni troškovi za tvrtku ukoliko njihovi rukovoditelji ne ulože u kontinuirano usavršavanje svojih djelatnika. Primjerice, trošak krivo zaposlene osobe u tvrtkama penje se i do dvije godišnje bruto 2 plaće tog djelatnika. Samo im servirajte takve brojke – i odmah će promijeniti priču. ?

 

Uskoro slijede i neke nove radionice, jedna od njih je i „Pregovori s dobavljačima“, koja će između ostaloga naučiti polaznike i o tipovima pregovaranja odnosno tipu pregovarača. Zašto je to važno?

Poslovno pregovaranje jedan je od temelja suvremenog poslovanja. Gotovo pa nema osobe koja nekada nešto nije trebala ispregovarati – bilo sa svojim poslovnim partnerom, klijentom, šefom, ili barem svojim supružnikom. ? Najnovija statistika jednoglasno pokazuje da samo 5% ljudi posjeduje adekvatne pregovaračke vještine, dok nedostatak istih tvrtke dovodi do gubitaka u milijunima dolara, a same pregovarače do “burnouta”. Zaista vam ne mogu dovoljno ukazati na važnost posjedovanja kvalitetnih strategija i taktika poslovnog pregovaranja, vještina upravljanja konfliktima za pregovaračkim stolom, neutraliziranja prigovora od strane druge osobe, pa tako i na samu sposobnost analize tipa (odnosno vrste) pregovarača kojem pripada osoba preko puta nas.

Radionicu držim s Davorkom Biondić Vince, koja ima 30 godina iskustva u pregovaranju te je uspješno zaključila preko 10.000 poslovnih pregovora u svojoj karijeri! Koje su tajne najuspješnijih pregovarača, te kojim alatima i tehnikama možemo ostvariti “win-win” situaciju u pregovorima – dođite na radionicu i saznajte! ?

 

Tebi najzanimljiviji dio primijenjene psihologije i usluga koje nudite?

Zaista se ne mogu odlučiti za konkretnu uslugu – kad radiš s ljudima i voliš to što radiš, onda uživaš u tome neovisno o obliku suradnje s njima. Najviše volim kada kroz vrijeme postepeno otkrivam skrivene potencijale i talente svojih klijenata, kada im pomognem sagledati alternativne opcije, te im dati nove uvide u njihovu sadašnju situaciju (za koju oni često smatraju da postoji samo jedno rješenje). Kao da se ispred vas nalazi poklon koji postepeno i pažljivo razmotavate, sloj po sloj, ne znajući koja ćete iznenađenja unutra na kraju pronaći. Nema ničeg ljepšeg nego kad u očima svog klijenta vidite onaj “aha-efekt” i kad znate da su mu se “kockice u glavi upravo posložile”. Zadovoljstvo i popratni osjećaj ispunjenja je neopisiv!

 

U što namjeravate uložiti potporu i koji su planovi za 2019.?

Potporu ćemo konkretno uložiti u razvoj online sučelja za testiranje, bilo da se radi o testiranju kandidata koji se nalaze u selekcijskom postupku neke organizacije, ili o procjeni poslovanja neke tvrtke kroz niz strukturiranih upitnika i alata. S time ćemo, s jedne strane, samim klijentima i kandidatima olakšati proces psihologijske procjene, dok ćemo sebi uštedjeti vrijeme potrebno za administraciju i interpretiranje rezultata. Rezultat toga će biti da ćemo klijentima puno brže moći isporučiti izvještaje o samim procjenama.

Također, razvijamo i jednu “e-learning” platformu koju ćemo s vremenom nadopunjavati različitim interaktivnim sadržajem iz područja mekih vještina, primijenjene psihologije i općenito osobnog usavršavanja. Naši klijenti ponekad nemaju vremena odvojiti cijeli dan ili pola svog radnog dana za edukaciju, te smo stoga došli na ideju da im omogućimo učenje u terminu i količini koja odgovara upravo njihovim obvezama i potrebama. Smatramo da će ova platforma predstavljati odličnu nadopunu edukacija “uživo” koje već sada nudimo. I naravno, uvest ćemo i opciju online kupnje (odnosno, webshopa), kako bi vam sve naše usluge bile dostupne jednim klikom! ?

Što se tiče daljnjih poslovnih planova, ja sam veliki vizionar. Lagao bih vas kada bih rekao da mi se svakodnevno po glavi ne motaju ideje za razna psihoterapijska sučelja, mobilne aplikacije i slično. Ali, o tom potom – budućnost je pred nama! ?

 

 

Originalni članak pročitajte OVDJE.

Image designed by Freepik

 

Pročitajte i ostale intervjue: