Za početak, otkuda psiholog u poduzetničkim vodama?
Da, to je nesvakidašnja pojava. ? Mali je broj psihologa koji su se otisnuli u poduzetničke vode, a pogotovo onih koji su (poput mene) to napravili prije tridesete. Ja sam nekako oduvijek znao da ću završiti u ovim vodama, međutim uslijed nekih drugih okolnosti (što privatnih, što poslovnih) to se dogodilo prije nego sam očekivao. I iskreno da vam kažem, to je bila najbolja odluka u mome životu. Poduzetnik ili jeste ili niste, i to jednostavno znate i osjećate iznutra.
Kada ljudima kažete “poduzetnik”, oni najčešće imaju predodžbu neke osobe koja se bavi nečim, ali to nešto najčešće ne bude na prvu odmah psihologija. Zbog toga je pojam “psihologa poduzetnika” pomalo nesvakidašnji, ali za mene odličan način da se istaknem od konkurencije!
Kako ste se odlučili na poduzetnički pothvat, danas kada se vratite u prošlost, što je bila glavna prekretnica?
Bilo je to u ljeto 2016., godinu i pol prije službenog otvaranja tvrtke. Misao o poduzetništvu mi se “motala” glavom tad već neko vrijeme. U tom sam trenutku bio u potrazi za poslom, te sam se nastojao “ugurati” u neku firmu da skupim još malo radnog iskustva. Mislio sam da je to korak koji trebam napraviti prije nego se nekad kasnije “bacim” u poduzetništvo. Međutim, potraga za poslom i nije baš urodila plodom, ali zato je urodila nečim drugim – mojim vlastitim “poslom”.
Dani su prolazili, a ja sam polako počeo stavljati misli na papir, razmišljajući o tome što bih konkretno radio te na koji način, odnosno kakve usluge ponuditi tržištu. U međuvremenu sam dobio dvije ponude za posao koje sam odbio, jer sam se odlučio u potpunosti posvetiti svojoj ludoj poduzetničkoj ideji – i evo sve do današnjeg dana pokazalo se itekako dobrom odlukom!
Koji su Vam bili početni izvori financiranja, odnosno temeljni kapital za osnivanje tvrtke?
S obzirom da sam odmah po otvaranju tvrtke unajmio i ured s dvije prostorije (koji je trebalo u cijelosti opremiti), početna ulaganja kod mene bila su nešto veća. Za izvore financiranja kombinirao sam vlastitu ušteđevinu te poticaje za samozapošljavanje od HZZ-a.
Što stoji iza imena Mind Lab i kakav tim ljudi radi u tvrtki?
Riječ “mind” odnosi se na ljudski um, temeljni pojam ljudskog ponašanja i funkcioniranja te psihologije općenito, naše primarne struke. S druge strane, “lab” se odnosi na laboratorij, odnosno mjesto u kojem se trudom, upornošću, te kvalitetnim i provjerenim metodama dolazi do vrhunskih rezultata, koji pomažu u stvaranju bolje svakodnevice. Odlučili smo se za skraćenu verziju riječi jer je modernija, te puno bolje pristaje našem mladenačkom duhu. ?
Naš tim sačinjen je od psihologa i ekonomista. Moji kolege psiholozi poznaju ljudsku prirodu, te načine i obrasce ljudskog ponašanja i funkcioniranja. Imaju jako puno psiholoških znanja i alata kojima mogu pomoći ljudima u suočavanju s njihovim izazovima. Ovi drugospomenuti su ljudi “iz biznisa”, koji imaju dosta iskustva radeći s različitim profilima ljudi iz različitih branši, zbog čega smo svi zajedno odlična kombinacija! Evo uskoro će nam se priključiti još jedna kolegica ekonomistica!
Ljudi psihologe rijetko ili nikada ne zamišljaju kao poduzetnike, a o primijenjenoj poslovnoj psihologiji ne znamo puno. Što ona obuhvaća?
Primijenjena poslovna psihologija se, ukratko rečeno, bavi ljudima u njihovim radnim sredinama, te im pomaže da se nose s različitim vrstama problema i poteškoća na koje tamo nailaze. S obzirom na moderni način poslovanja, njih ima mali milijun. A psihologija ima veliku količinu znanja koja pojedincima i timovima u tome može pomoći. Ona prvenstveno obuhvaća uslugu procjene nečijih radnih i psiholoških potencijala, edukacije iz područja kao što su komunikacija, leadership, prodaja, pregovaranje, upravljanje stresom, ostvarivanje utjecaja, motivacija itd., konzaltinga vezanog oko bilo kojeg područja funkcioniranja kompanije, uspostavljanja nove poslovne strategije, prezentacije tržištu, sistematizacije postojećih radnih procesa i procedura, te općenito unaprjeđenja radnog okruženja i organizacijske klime.
Ovako na prvu možda zvuči nejasno i apstraktno, zbog čega je dio naše usluge uvijek i jedna vrsta edukacije – tržištu (pa i našim klijentima) je potrebno objasniti što točno radimo, kako im možemo pomoći, te što će konkretno dobiti ukoliko se odluče na suradnju s nama. Ali zbog toga i volim svoj posao!
Koji je poslovni model Vaše tvrtke i o čemu ovisi cijena usluge?
Vrlo iskreno, radim i najviše volim raditi s ljudima s kojima odmah “kliknem” na prvu. Najdraže mi je raditi s pojedincima koji su svjesni da ih neka komponenta njihovog posla ili osobnog života muči, te su spremni raditi na tome, i uložiti svoje vrijeme i trud (pa i novac). Karakterno, ja sam vrlo otvoren, komunikativan i ležeran – kod mene vrijedi ono “what you see is what you get”. I stoga mi nema draže stvari nego kad tu otvorenost i opuštenost dobijem nazad od svojih klijenata.
Cijena usluga pažljivo je definirana sukladno ponudi na tržištu, našim kompetencijama i razini stručnosti. Naravno da ne postoji unificirani cjenik za svih (kao, primjerice, u kafiću), jer su naši klijenti vrlo različiti, te su stoga i različiti izazovi s kojima se susreću. Ponekad im je potrebno savjetovanje, ponekad edukacija, a ponekad samo neka vrsta procjene i evaluacije. S nekima surađujemo jednokratno, a s drugima od samog nastanka Mind Laba. Sve su to faktori koji igraju ulogu u formiranju cijene neke naše usluge. Međutim, meni su odnosi s klijentima i kolegama puno važniji od jednokratne zarade, i takav sustav vrijednosti nastojim održavati u poslovanju tvrtke.
Kod pristupa Vašoj web stranici jasno je kako usluga Mind Lab tvrtke obuhvaća tri kategorije, a jedna od njih je i ona za organizacijsku izvrsnost. Za koji problem ili cilj Vas najčešće angažiraju u toj kategoriji i tko su Vam klijenti? Je li riječ o odjelima ili cijelim poduzećima?
Znate onu “sto ljudi – sto ćudi”? E pa toliko je praktički i problema za koje nas angažiraju. ? Šalim se… Iako je svaki naš klijent priča za sebe, tvrtke nas najčešće angažiraju kada im je potreban kvalitetni kadar, kada njihovim menadžerima nedostaje vještina rukovođenja, u situacijama kada su loši ili nekvalitetni međuljudski odnosi, kada su njihovim djelatnicima potrebna nova znanja kako bi još bolje obavljali svoj posao, kada im je potreban individualni coaching ili savjetovanje, ili jednostavno kada imaju osjećaj da su “zapeli u blatu” te im je potreban mali vjetar u leđa.
Surađujemo s brojnim tvrtkama koje su različite po veličini, vrsti djelatnosti i unutarnjem ustrojstvu. Radimo i s cijelim kompanijama, a ponekad i samo s timovima – sve ovisi o prirodi usluge koju im pružamo. Ja sam zaista jako sretan što sam u relativno kratkom vremenu imao priliku upoznati različita radna okruženja i raznovrsnu paletu profila stručnjaka, što je itekako obogatilo moje radno iskustvo. Najljepše je kad ljudima pomažeš radeći ono što voliš, a pritom se i ti usavršavaš!
Nudite i usluge u području osobne izvrsnosti, što obuhvaćaju i je li riječ o savjetovanjima 1 na 1 ili održavate i grupne radionice? Za koje područje ste u toj kategoriji najčešće traženi?
Obuhvaćaju i jedno i drugo, te još više od toga. ? Fizičke osobe nam se obraćaju kada im je potrebno individualno savjetovanje, coaching ili psihoterapija. Najčešće im je potrebna pomoć u pronalasku novog posla ili općenito u karijernom razvoju, u upravljanju emocijama i stresom, kada žele uspostaviti kvalitetnije odnosa sa svojim bližnjima ili kada imaju poteškoća s motivacijom, kada žele usvojiti nove radne navike, biti produktivniji, ili se riješiti nekih psihičkih poteškoća i smetnji u svom životu. Ponavljam opet – svaki klijent je priča za sebe, te bih sada mogao nabrajati u nedogled.
Osim rada 1 na 1 ljudi nas angažiraju i za uslugu profesionalne orijentacije. Grupne radionice smo privremeno “stavili sa strane”, jer nismo naišli na preveliki odaziv tržišta održavajući usluge u takvom formatu, te smo se zbog toga više posvetili in-house treninzima za firme.
U vrijeme kada zaposlenik bira poslodavca. Sve češće nego poslodavac zaposlenika, ustaljeno pitanje postaje kako privući i zadržati najbolje. Koji bi bio Vaš savjet?
Kratko i jasno: zapošljavanje ne raditi u trenutku potrebe za novim kadrom, već ga učiniti planskim i inkorporirati u poslovnu strategiju. Svakako preporučam aktivno raditi na brendu kompanije, uključiti digitalne kanale u proces recruitmenta, detaljno definirati ciljanu skupinu koja se “head hunta”, redovito evaluirati i revidirati proces zapošljavanja i njegove KPI-jeve, te angažirati psihologa koji svojim alatima i znanjima može pomoći u procjeni i pronalasku ljudi koji su “najbolji fit” za neku kompaniju.
Možete li nam otkriti nešto o daljnjim planovima?
Privodimo kraju digitalnu platformu na kojoj radimo još od prošle godine. Ona će našim klijentima omogućiti olakšano psihologijsko testiranje, u terminu i s lokacije koja njima odgovara, a nama će automatizirati brojne naše interne procese. Klijenti će odsad puno brže dobivati puno detaljnije izvještaje, bilo da im je potrebna procjena u svrhu zapošljavanja, razvojna procjena potencijala njihovih postojećih djelatnika, ili općenito evaluacija organizacijske klime. Ta će platforma njima ujedno služiti i za e-learning, gdje će oni sami birati područja primijenjene psihologije iz kojih se žele usavršavati, znanja koja žele dobiti, vještine koje žele razvijati, a sve to u tempu koji odgovara njihovim željama i potrebama – što će biti odlična nadopuna našim edukacijama “uživo”.
Naravno, osim razvoja platforme plan nam je i dalje raditi ovo što radimo sada – razvijati vlastiti brend, pomagati pojedincima i kompanijama, te malim, ali sigurnim koracima činiti ovaj svijet barem malčice boljim mjestom. ?
Originalni članak pročitajte OVDJE.
Pročitajte i ostale intervjue: