Što znači biti dobar coach?

Coaching je posebna vrsta vođenog razgovora uz pomoć kojeg Vašim djelatnicima pomažete kreirati njihovu bolju poslovnu budućnost. Trenutno predstavlja jednu od najpoznatijih i najtraženijih usluga iz područja osobnog rasta i razvoja. Redovitim coachanjem Vaših djelatnika pomažete im ostvariti njihove pune potencijale, te ih usput i bolje upoznajete. Uz pomoć coachinga također možete i predvidjeti buduće poslovne izazove prije nego se oni razviju u velike probleme.

Često ljudi coaching vide isključivo kao alat za “popravljanje”, međutim on je puno više od toga. Naime, za razliku od ostalih oblika savjetodavnog rada, coaching nije usmjeren na ono negativno, već mu je primarni fokus bolja i uspješnija budućnost. Može biti vrlo učinkovit način na koji ćete istražiti ciljeve i ambicije članova Vašeg tima, te ćete ih uz pomoć coachinga potaknuti na pozitivnu promjenu unutar Vaše organizacije.

 

Što trebate činiti?

Da bi coaching bio uspješan, Vi kao coach trebate poštovati šest “zlatnih” pravila coachinga.

 

“Coaching je zasnovan na povjerenju i povjerljivosti.”

Činjenica jest da će Vaši coaching susreti biti uspješni samo ukoliko Vaši djelatnici mogu biti u potpunosti iskreni s Vama, te im je ugodno razgovarati o svim aspektima svog osobnog i profesionalnog života. Djelatnici Vam moraju vjerovati kako bi bili spremni s Vama podijeliti svoje osobne informacije. Upravo zbog toga važno je izgraditi povjerenje s njima, jer ih ono motivira na preuzimanje rizika, odnosno pomaže im da probaju nešto novo i drugačije. Povjerenje je sačinjeno od četiri komponente: kredibilitet, pouzdanost, intimnost i briga za drugoga.

U coachingu je također važno da imate takta, je Vam on omogućuje da budete iskreni, uspostavite otvoreni i kvalitetni odnos s djelatnikom, te da adekvatno reagirate na njegove emocije. Zbog toga biste trebali biti osjetljivi prema tome kako se Vaš djelatnik osjeća, pažljivo birajući riječi koje mu upućujete, te pazeći da pritom ne reagirate neprimjeno na ono što Vam on govori.

 

“Rješenja izazova leže u osobi koju coachate.”

Brojni pristupi coachingu stavljaju drugu osobu u sjedište samog coaching procesa. Drugim riječima, Vi ste osoba koja Vašem djelatniku treba pomoći da dobije rješenja za svoje probleme, dajući mu potrebne alate za to. Najefektivniji način za to jest postavljanjem pitanja koja će mu pomoći da kvalitetno postavi svoje ciljeve i uspješno ih ostvari.

Uvijek je važno da seansu počnete s otvorenim pitanjima, te da aktivno slušate svog djelatnika. Obratite pažnju ne samo na ono što Vam govori, već i kako Vam govori. Kakav mu je govor tijela? Jesu li njegove riječi obojane nekakvim emocijama? Svakako se preporuča da mu pomognete da se opusti, te da mu pokažete razumijevanje sumiranjem i parafraziranjem onoga što Vam je rekao.

 

“Ne postoji fiksni razvojni plan, postoji samo zajednički cilj.”

Kako bi Vaš coaching bio učinkovit, potrebno je voditi opušteni razgovor s Vašim djelatnikom, bez osuđivanja. Izbjegavajte slijediti nekakav obrazac, ali ipak nastojte osigurati da Vaši coaching susreti budu jasni i usmjereni na cilj. Potrebno je uložiti veliki trud kako biste ostvarili kvalitetan odnos s Vašim djelatnikom, jer ćete na taj način smanjiti njegov strah i pomoći mu da se opusti.

Ukoliko vodite razgovor bez jasno određenog cilja, on najvjerojatnije neće pomoći Vašem djelatniku, koliko god se na prvu činio ugodnim. Potrebno je da Vaši djelatnici točno znaju gdje se nalaze u coaching procesu, te koji su im sljedeći koraci.

 

“U coachingu se uzima obzir osoba kao cjelina.”

Coachingom najčešće obuhvaćate profesionalne izazove Vaših djelatnika, aspekte njihovog posla za koja su potrebna poboljšanja, vještine koje trebaju razviti, te radna postignuća koja žele ostvariti. Međutim, trebate osvijestiti da su Vaši djelatnici puno više od “ljudskih resursa”, te svakoga od njih trebate doživjeti kao jedinstveni entitet, sa svojim iskustvima, obrascima ponašanja i sustavom vrijednosti.

Kako biste ostvarili povjerenje i zaista kvalitetan odnos s Vašim djelatnicima, ponekad pomaže da s njima podijelite neki privatni aspekt Vašeg života. Također, emocionalna inteligencija je vrlo važna vještina koju trebate razviti kao coach – to je sposobnost razumijevanja kako Vaših vlastitih, tako i tuđih emocija. Emocionalno inteligentne osobe znaju što osjećaju i kako te emocije utječu na druge ljude.

 

“Coach i djelatnik su jednaki partneri.”

Zbog toga je tijekom coachinga susreta potrebno eliminirati bilo kakve razlike u hijerarhiji između Vas i Vašeg djelatnika. On je taj koji definira izazov s kojim se suočava, dok ste Vi osoba koja je odgovorna da mu pomogne riješiti ga. Sve druge radne uloge tijekom coachinga nestaju.

 

“Coaching je usmjeren na budućnost.”

Ponekad ćete tijekom coachinga trebati analizirati neki aspekt prošlosti Vašeg djelatnika. Međutim, sam ishod coachinga uvijek treba biti usmjeren ka budućnosti, definiran specifičnim koracima i akcijskim planom. Između coaching susreta potrebno je Vašem djelatniku zadavati “domaće zadaće”, kako biste ga potaknuli da i među seansama radi na ostvarivanju svojih ciljeva.

Potrebno je s vremena na vrijeme provjeriti koliko je pojedini djelatnik zadovoljan Vašim coachingom, odnosno koliko njime pokrivate aspekte koje on želi. Pomozite mu postaviti ciljeve kako bi on definirao svoje buduće korake, te ga motivirajte da zaista i ustraje u njihovom ostvarivanju.

 

 

Pomoći ćemo Vam da uistinu postanete kvalitetan coach. Obratite nam se već danas.

 

 

Provjerite svoju uspješnost i u drugim područjima: