Svi u teoriji znamo koliko je aktivno slušanje važno u svakodnevnoj komunikaciji. Međutim, samo su rijetki koji u praksi kvalitetno posvećuju vrijeme svojim sugovornicima, kako bi u potpunosti razumjeli ono što im oni žele reći. Stoga ni ne iznenađuje činjenica da često imamo smanjeni interes za komuniciranje, poteškoće u održavanju pažnje dok pričamo s nekim, ili nam jednostavno nedostaje vještina i tehnika aktivnog slušanja. Zbog toga razgovore s drugima završavamo zbunjeni, frustrirani, te ne uspijevamo ostvariti ciljeve u komunikaciji koje smo naumili.
Uz malo uloženog truda, sljedećih pet koraka pomoći će Vam da svaki Vaš razgovor bude uspješan, te da se Vaš sugovornik uistinu osjeća ugodno u Vašem prisustvu:
1 – Pažljivo slušajte Vašeg sugovornika
U razgovoru s drugima često nam se događaju sljedeće stvari:
- Prekidamo druge dok pričaju, jer im želimo nešto reći prije nego zaboravimo;
- Upadamo im u riječ, jer se želimo nadovezati na nešto što su oni upravo rekli;
- Jednostavno ih iz pristojnosti puštamo da govore, samo da bi na kraju mi izrekli naše viđenje stvari, a suštinski ih uopće nismo niti slušali.
To su navike koje treba iskorijeniti već danas. Kako? Kada ulazite u komunikaciju s nekom osobom, jednostavno donesite odluku da ćete je pažljivo i bez osuđivanja slušati, bez ikakve namjere da je prekidate. Slobodno se nagnite prema njoj, kimajte glavom, te govorite riječi poput “mhm”, “da”, “razumijem” i sl. kako biste joj pokazali da je slušate.
Evo jedne odlične metafore koja Vam u tome može pomoći: zamislite da su Vaše oči lampe, te svog sugovornika želite jednako osunčati po cijelom licu. Jedino kimanjem glave gore-dolje moći ćete mu pokloniti ravnomjeran ten. Tijekom slušanja ponašajte se kao da ste ga spremni slušati i narednih nekoliko godina ako treba, sve dok ne završi s onim što ima za reći. Upravo to stvara osjećaj povjerenja između Vas i njega, koje je toliko važno za uspjeh u komunikaciji.
2 – Koristite pauze u razgovoru
Od malena su nas učili da je šutnja u razgovoru neugodna, te da bismo je trebali izbjegavati. Zbog toga nam se u razgovoru često događa da šutnju krenemo prekidati tako da brže-bolje nešto počnemo pričati, te se onda najčešće dogodi da počnemo pričati gluposti.
Kada odvojite nekoliko sekundi za pauzu prije nego Vašem sugovorniku odvratite nešto, napravili ste tri dobre stvari:
- Zaista ste uzeli u obzir sve informacije koje Vam je rekao, što znači da poštujete njegovo mišljenje, te i njega kao osobu;
- Dozvolili ste samome sebi da Vašeg sugovornika čujete na jednoj dubljoj, promišljenijoj razini;
- Smanjili ste rizik od toga da prekinete Vašeg sugovornika u slučaju da nije gotov te ima još nešto za dodati.
Šutnja u komunikaciji je nešto na što se jednostavno trebate naviknuti. ?
3 – Postavljajte pitanja za razjašnjavanje
U razgovoru s drugima nikada nemojte pretpostaviti da te ispravno čuli informacije koje Vam je sugovornik iznio, ili da ste sami donijeli točan zaključak! To je kamen o koji se spotiču samo amateri. Stoga slobodno postavljajte što više pitanja – jer onaj koji pita ima kontrolu nad razgovorom. Pitanje koje uvijek možete postaviti jest “Kako to mislite?” – ono će Vašeg sugovornika uvijek iznova potaknuti da Vam da više informacija.
Zbog čega je ovo važno? Činjenica jest da mi ljudi govorimo 100-150 riječi u minuti, dok ih slušamo čak 600. To ujedno znači da kada mi govorimo, naš sugovornik de facto odvaja samo jednu četvrtinu svojih mentalnih kapaciteta da nas prati, dok su mu tri trećine slobodne da razmišlja o bilo čemu drugom – te nas onda često i prestane slušati. Međutim, kada mu omogućimo da govori, onda je njegova pažnja u potpunosti na nama. Stoga – postavljajte pitanja!
4 – Parafrazirajte
Ako parafrazirate ono što Vam je sugovornik rekao, to će njemu biti znak da ga uistinu aktivno slušate. To možete učiniti frazama kao što su “Ako sam Vas dobro razumio/la…”, “Rekli ste da…” i sl. Parafraziranjem će se dogoditi jedan od sljedeća dva moguća ishoda:
- Sugovornika ste točno razumjeli, te ćete mu parafraziranjem to i potvrditi, što će njega obradovati, te će se automatski povećati povjerenje između vas;
- Sugovornika niste točno razumjeli, parafrazirat ćete ono što ste čuli, te će Vas on ispraviti i dati Vam uistinu točne informacije.
Kako god okrenete, parafraziranje je win-win situacija. ?
5 – Koristite otvorena pitanja
Otvorenim pitanjima ne samo da ćete Vašem sugovorniku pokazati da ga aktivno slušate, već ćete od njega dobiti informacije koje Vam on sam možda ne bi niti rekao. Otvorena pitanja su ona koja počinju sa “Tko…”, “Što…”, “Kada…”, “Kako…”, “Koji…”, “Zašto…”, “Kako to da…” i sl. Svakako ih koristite u Vašoj sljedećoj komunikaciji – iznenadit ćete se do kojih ćete informacija doći!
Pomoći ćemo Vam usavršiti Vaše komunikacijske vještine. Javite nam se.
Prvi saznajte kada objavimo nešto novo – prijavite se na naš newsletter!
Greška: Kontakt obrazac nije pronađen.
[wcp-carousel id=”4032″]