Coaching – termin koji danas izvire iz gotovo pa svake web-stranice i društvene platforme koja se bavi nekim oblikom osobnog razvoja. S coachevima se susrećemo svakodnevno, bilo uživo ili online putem, dok je sam coaching profesija koja se našla na posjetnicama pozamašnog broja pojedinaca na ovom relativno malenom tržištu lijepe naše. Profesija koja je na spomen nekoć izazivala intrigu i zainteresiranost sada najčešće izaziva potpunu indiferentnost, a kod nekih čak i gađenje.

Što se dogodilo s onim kvalitetnim coachingom? Kako razlikovati pravog coacha od “prodavača magle”? Zbog čega je ova profesija u posljednjih par godina uzela tolikog maha? I kako to da još uvijek ne postoji nikakva regulativa korištenja samog termina “coach”? Jedna su to od brojnih pitanja koja su se, zbog ovih novih trendova, sama po sebi počela nametati.

 

First things first – kojoj vrsti stručnjaka uopće pripadate?

Jeste li se i Vi našli u ovoj suvremenoj coaching “kaši”? Jedna od posljedica tolike raširenosti i popularnosti samog termina “coach” je i ta da su ga na posjetnice počeli stavljati čak i oni se suštinski ne bave coachingom, već nekom drugom vrstom srodne djelatnosti, samo zato jer im taj termin zvuči vrlo otmjeno i moderno. Stoga je važno prvo jasno definirati koje sve vrste srodnih stručnjaka postoje, kako bismo izbjegli nepromišljeno razbacivanje pogrešnom terminologijom, pa čak i bespotrebne novčane kazne.

Psiholog – psihologom se može zvati isključivo osoba koja ima akademski naziv diplomiranog psihologa, odnosno magistra psihologije, te je položila stručni ispit pri Hrvatskoj psihološkoj komori i dobila osnovnu dopusnicu za obavljanje psihološke djelatnosti. Ona Vam omogućuje da obavljate psihološku dijagnostiku, tretmane i stručna istraživanja, bavite se savjetodavnim radom, te održavate razne psihološke edukacijske aktivnosti. Osobe koje navedene uvjete nisu ispunile, a predstavljaju se kao psiholozi ili obavljaju neku od spomenutih djelatnosti, u izravnom su kršenju Zakona o psihološkoj djelatnosti, te riskiraju novčanu kaznu i do 10.000,00 kuna.

Psihoterapeut – psihoterapeutom se može zvati isključivo osoba koja je završila integrirani program neke od psihoterapijskih škola i ispunila sve uvjete za dobivanje psihoterapeutskog certifikata. Takvi programi u prosjeku traju 4 do 5 godina, s određenom količinom supervizijskog rada. Svakako valja napomenuti da neke psihoterapijske programe mogu pohađati samo psiholozi i liječnici, kao i činjenicu o relativno novoizglasanom Zakonu o djelatnosti psihoterapije, čije Vas kršenje odredbi može koštati i do 50.000,00 kuna.

Coach – za razliku od prethodna dva termina, coach (barem zakonski) ne zahtjeva nikakve posebne uvjete za svoje korištenje, odnosno coachem se praktički može zvati bilo tko. Međutim, ako želite biti dobar coach, ono što se svakako preporučuje jest da posjedujete napredne komunikacijske vještine, da poznate osnove individualnog rada s ljudima, te da u svojoj kutiji s alatom imate certifikat nekog od programa za edukaciju coacheva. Bilo bi lijepo kada biste se coachem zvali ako svojim klijentima ne dajete gotova rješenja njihovih problema, već ih pažljivim postavljanjem pitanja i sagledavanjem njihovih životnih situacija iz različitih perspektiva navodite na samostalno otkrivanje, što dugoročno pomaže u razvoju njihovih kako profesionalnih, tako i osobnih potencijala.

Konzultant – ako se odlučite zvati konzultantom, onda je poželjno da iza sebe imate određenu količinu radnog iskustva ili barem da posjedujete veliku količinu stručnog znanja, koja Vam pomažu da svojim klijentima ponudite konkretan, stručan savjet, i tako im pomognete riješiti izazov s kojim se suočavaju. Suština konzultantskog posla upravo je u davanju tih konkretnih prijedloga temeljenih na ekspertizi, što je djelomično u suprotnosti s načinom rada kojem pribjegavaju coachevi.

Mentor – mentorima se mogu zvati osobe koje svojom ekspertizom pomažu novim zaposlenicima, te mladim i manje iskusnim pojedincima, kako bi što prije savladali izazove na nekom od svojih područja djelovanja. Ljepota mentorskog posla upravo je u tome da s jedne strane daju gotova rješenja problema s kojima se mogu susresti njihovi mlađi kolege, a istovremeno im i ostavljaju dovoljno prostora da neke od tih izazova riješe promišljanjem i davanjem vlastitih prijedloga. Upravo zbog te ravnoteže možemo reći da su mentori negdje između coacheva i konzultanata.

 

U redu, izgleda da ste zaista coach – kako ugrabiti svoj dio tržišnog kolača?

Na tržištu koje je preplavljeno izlizanim i “kopi-pejstanim” web-stranicama i Facebook oglasima u kojima se spominju termini life ili business coachinga, zaista je potrebno na neki način odskakati od drugih. Evo stoga par preporuka:

  • Brendirajte se – Vašoj ciljanoj publici recite kako radite, koje coaching metode koristite u svom radu, kome ste do sada pomogli, te zašto bi se oni trebali odlučiti baš za Vas, a ne za nekog drugog coacha. Ovdje stvarno dajte mašti na volju; nemojte koristiti dosadne i već viđene fraze samo zato da reda radi nešto napišete.
  • Aktivno i redovito radite na sebi, usavršavajući vlastito znanje iz područja primijenjene psihologije, učeći nove coaching tehnike, te prateći nove trendove iz područja coachinga. Završeni tečaj i dobiveni certifikat Vas ne čine dobrim coachem, već dugogodišnja praksa i svjesnost da Vaša edukacija neće nikada završiti.
  • Učlanite se u Hrvatsku udrugu za coaching, u kojoj se možete povezati s ostalim stručnjacima i coachevima na području Hrvatske. HUC će Vam omogućiti da naučite nove i usavršite postojeće coaching tehnike, izmijenite svoje iskustvo s ostalim stručnjacima, te redovito pohađate coaching praksu.

 

I, je li nam onda stvarno potrebno toliko coacheva na tržištu?

Zapravo nema točnog odgovora na ovo pitanje. Međutim, kako bih Vam ga barem malčice približio, htio bih ga usporediti s odgovorom na ovo pitanje: je li nam stvarno potreban kafić na svakom ćošku naše domovine? Neki kafići su vrlo popularni, te nam prvi padaju na pamet kada nas netko pita gdje se može popiti dobra kava u gradu. Njihove terase su uvijek pune žamora, društvene mreže su ispunjene objavama ljudi koji se “tagiraju” u njima, te njihovi vlasnici uporno rade da njihov brand održe na visokoj razini.

Neki su pak kafići nastali samo zbog toga što njihovi vlasnici nisu znali čime bi se htjeli baviti u životu, pa su se odlučili okušati u biznisu koji je “ionako popularan”, samo da što prije zgrnu nešto novaca. Neki njihovi poznanici su im u par rečenica objasnili kako se vodi kafić, otvorili su ga “navrat-nanos”, samo da što prije krenu s poslom, te se uopće ne brinu za kvalitetu kave koju poslužuju, već samo da podmire sve troškove i “izguraju” mjesec do kraja – a gostiju će uvijek biti, jer će valjda uvijek netko “naletjeti” na kavu.

Za neke kafiće nismo nikad čuli u našem životu, ali ćemo od naših prijatelja dobili odličnu preporuku za njih, pa ćemo otići tamo i ugodno ćemo se iznenaditi njihovom kavom. Nakon toga ćemo i mi drugima sa zadovoljstvom dati preporuku da odu tamo na kavu, što će kroz vrijeme rezultirati time da će ti “anonyomus” kafići postati jedni od popularnijih u gradu.

Otići ćemo u neke kafiće koji uistinu imaju dobar promet te ćemo jednom popiti kavu tamo, ali će se na kraju ispostaviti da će to biti prvi i zadnji put – odlučit ćemo da nam ne odgovara njihov interijer, glazba koju puštaju, vrsta kave koju koriste, ili urednost njihovog toaleta. I to je skroz u redu – ti kafići će i dalje imati dobar promet, samo nisu po našoj mjeri.

U neke kafiće ćemo zalutati jer smo se slučajno našli u kvartu u kojem se oni nalaze (u koji inače ne zalazimo), te nam se baš javila snažna potreba da popijemo kavu. Ako se ta kava ispostavi lošom, popit ćemo je što je brže moguće ili ćemo šalicu ostaviti polupraznom, odlazeći što prije iz tog kafića, i nastojeći zaboraviti taj odvratni okus u našim ustima. S druge strane, ako je kava bila dobra, bit ćemo zadovoljni, ali se zapravo nećemo vraćati u taj kafić, jer sumnjamo da ćemo se više naći u tom kvartu – kavu smo popili u trenutku kada nam je trebala, i sad idemo dalje s našim životom.

 

Zaključak? Za svakog ima ponešto, a vrijeme će pokazati tko su uistinu oni pravi. Sapienti sat. 😉

 

Mislite da je coaching profesija za Vas? Javite nam se, i sa zadovoljstvom ćemo Vam dati stručne preporuke.

 

 

Prvi saznajte kada objavimo nešto novo – prijavite se na naš newsletter!

         
     

Za pretplatu molimo potvrdite da niste robot:

Image designed by Freepik

Post-korona: kako se vratiti u “normalno” poslovanje puno neizvjesnosti?

Odradili smo sve - bili smo u izolaciji, brojali smo zaražene sa Stožerom civilne zaštite, pohađali smo webinare, kupovali online - i sada je vrijeme za povratak u normalno. Novo

Kako prodavati u vrijeme koronavirusa?

Pandemija koronavirusa preko noći nam je okrenula život naglavačke. Svakodnevicu koju smo do prije dva mjeseca poznavali kao da je vjetar otpuhao u zaborav. Osim što su nam životi uvelike

Od webinara do webinara – zbog čega neki ni sada ne staju s luđačkim tempom?

Prije par tjedana razgovarao sam s kolegicom oko termina za webinar koji bismo uskoro trebali održati za jednog klijenta. Predložio sam joj konkretan datum i upitao je odgovara li joj.

Kako rukovoditi milenijalcima?

Predviđa se da će kroz sljedećih deset godina milenijalci sačinjavati preko 75% radno aktivne populacije. Kakav je vaš stav o tome? Gotovo pa i nema kompanije koja se u posljednje

Kako “sačuvati živce” i preživjeti izolaciju?

Već smo mjesec dana u lockdownu zbog pandemije koronavirusa, i njegove popratne pojave lagano su zabrinjavajuće. Gotovo pa nema dana kada na društvenim mrežama ne vidim barem jedan od sljedećih

Što nam je činiti u doba pandemije koronavirusa ako smo obrtnici ili vlasnici malih poduzeća?

Danas sam čitao jedan članak na poznatom hrvatskom poslovnom portalu, te mi je za oko zapela jedna od rečenica autorice koja glasi otprilike ovako: "Sada će nam doći na naplatu

Kako rukovoditi djelatnicima u vrijeme COVID-19 krize?

Pandemija koronavirusa svima je "utjerala strah u kosti". A to posebice mogu osjećati oni koji se u kompanijama nalaze na rukovodećim pozicijama. U ova ekstremno stresna i neizvjesna vremena, odgovornost

Kako se nositi sa stresom u vrijeme kolektivne panike i neizvjesnosti?

Pandemija koronavirusa doslovno nas je "išamarala" i preko noći promijenila naše živote iz korijena. Od "nekog tamo virusa iz Kine sličnog gripi" do de facto koraka pred uvođenje potpune karantene

15 savjeta kako učinkovito raditi od kuće

Pandemija virusa COVID-19 većinu je hrvatskih (pa i svjetskih) kompanija prisilila na drastičnu promjenu načina obavljanja posla. Rad od kuće, oblik poslovanja oko kojeg su se do jučer "lomila koplja",

Zbog čega se (ne) plašimo koronavirusa?

Pričam nekidan s jednom kolegicom o ovoj novonastaloj situaciji koja nas je sve iznenadno zatekla. Kaže da je ovi dani podsjećaju na proljeće 1986., kada se dogodila eksplozija u Černobilu.

Romantična veza na radnom mjestu – da ili ne?

Na ljubav gotovo pa nitko nije imun - ma koliko mi tvrdili suprotno. Amorova strelica može nas pogoditi u bilo kojem trenutku, i to je ono što, u krajnju ruku,

Kako zapošljavati u FMCG sektoru?

Prije nekoliko mjeseci vodio sam zanimljiv razgovor s jednim kolegom, inače menadžerom iz FMCG branše, odgovornim za zapošljavanje djelatnika u svojoj kompaniji. "Koga tražiš?" - upitao sam ga "Pa radnika."

Uspješno isplanirajte nadolazeću godinu u nekoliko koraka!

Adventsko ozračje već je odavno prisutno među nama. Siguran sam da vas je barem djelomično zahvatilo to blagdansko ludilo koje kao da se pojavi preko noći čim se prve lampice

Interna komunikacija u tvrtki – jesmo li spremni preuzeti odgovornost?

Prije nego uopće "zaronimo" u ovu temu, zamolit ću vas da mi odgovorite na sljedeće pitanje: koji je najveći izazov s kojim se vaši kolege ili zaposlenici trenutno suočavaju? Slobodno

Kako prodati novi proizvod ili uslugu

Inovacije i širenje asortimana ključan su proces razvoja gotovo pa bilo koje kompanije. Obično nam ideje za to širenje padnu na pamet nakon uvida nastalih analizom tržišta, konkurencije, ili naših

13 znakova burnouta, i 13 načina kako ga spriječiti

Burnout (ili sindrom "izgaranja") jedna je od najvećih pošasti modernog doba. To je stanje fizičke, psihološke, mentalne i emocionalne iscrpljenosti uzrokovane izloženosti dugotrajnom i pretjeranom stresu. Burnout nije samo floskula,

Kako raditi u timu, a istovremeno “biti svoj”

"Be yourself - everybody else is already taken" kaže poznata uzrečica Oscara Wildea. Stalno slušamo o tome da trebamo "biti svoji" i autentični u svemu što radimo, međutim je li

Kako uspješno promijeniti posao?

Razmišljate o promjeni posla? Dobrodošli u klub! Bilo da vam je misao o karijernom zaokretu samo "prostrujala" glavom ili da aktivno razmišljate o vašem sljedećem poslovnom pothvatu, promjena posla često

Kako privući, zaposliti i zadržati kvalitetne zaposlenike?

Jeste li se ikada zapitali tko su ključni zaposlenici vaše kompanije? Po čemu to znate? Jesu li to voditelji vaših ključnih odjela? Možda specijalisti koji znaju obavljati poslove koje nijedan

Kako se kontrolirati kada nam na poslu “pukne film”?

Emocije su sastavni dio života svakog čovjeka. Da nema njih, naša svakodnevica zasigurno ne bi bila uzbudljiva i zanimljiva kao što jest. Upravo su emocije odgovorne za svaki dobar osjećaj

Zbog čega žene ostaju u vezi sa zlostavljačima?

Kako biste definirali zlostavljanje u romantičnim odnosima? Jesu li to situacije kada jedan partner fizički nasrne na drugoga? Ili možda one u kojima oni međusobno izmijene par "teških" riječi? Ili

Što napraviti kada kupac uđe u vašu trgovinu?

Njih dnevno uđe na desetke, stotine, ponekad i tisuće. Neki samo razgledavaju, neki odlučno znaju po što su došli, dok je nekima potrebno više informacija da donesu odluku o kupnji.

Zbog čega imamo problema sa zapošljavanjem?

Nedvojbena je činjenica da su se pravila na današnjem tržištu rada itekako promijenila. Prije je poslodavcima bilo dovoljno objaviti oglas za posao, te bi oni dobili broj prijava dovoljno velik

Žena je ženi vuk – mit ili stvarnost?

Koliko god, s jedne strane, pokazivale solidarnosti i podrške jedna prema drugoj zbog toga što su pripadnice nježnijeg spola, toliko žene prema drugim ženama mogu pokazivati i patološke količine ljubomore

Zbog čega varamo svoje partnere?

Što je uopće prevara? Zapravo ju je jako teško definirati. Čin prevare, koliko god po nekima kristalno jasno definiran i apsolutno neprihvatljiv oblik ponašanja, ipak nije toliko jednostavan kao 1

Kako preživjeti post-blagdansku depresiju?

Adventsko vrijeme polako, ali sigurno ostavljamo iza nas, te se lagano oporavljamo od sveprisutnog blagdanskog ludila kojem smo bili svjedoci posljednjih nekoliko tjedana. Ta silna količina hrane koju smo pojeli,

Do uspješnih novogodišnjih odluka u 5 jednostavnih koraka!

Lagano nam se bliži kraj godine, vrijeme osvrta na događaje i postignuća koja smo ostvarili u proteklih 365 dana. To je ujedno i vrijeme kada razmišljamo i o planovima za

“Gladni” ste feedbacka? A jeste li ga spremni “pojesti” kada Vam je serviran?

Povratna informacija o radnom učinku - termin koji na papiru zvuči vrlo profesionalno i otmjeno, dok u stvarnosti često izaziva "buru" emocija, te je uzrokom nemalog broja konflikata na radnom

Život ste dali firmi u kojoj radite, a ona Vas je odbacila kao staru krpu?

Scenarij kao pa iz bajke: radite posao kojem ste izuzetno predani i oko kojeg ste zavidno angažirani, Vaša proaktivnost na radnom mjestu može biti izvrstan primjer svim Vašim kolegama, te

Je li nam stvarno potrebno toliko coacheva na tržištu?

Coaching - termin koji danas izvire iz gotovo pa svake web-stranice i društvene platforme koja se bavi nekim oblikom osobnog razvoja. S coachevima se susrećemo svakodnevno, bilo uživo ili online

Je li vrijeme za odlazak u privatno poduzetništvo?

Godišnji odmori su završili, te svi lagano krećemo s novom "sezonom" - pred Vama su nadolazeći poslovi koje ste ugovorili, novi izazovi koji Vas čekaju, kao i zanimljivi projekti koje

Kako preživjeti povratak s godišnjeg?

Povratak s godišnjeg odmora je uvijek težak. Bez obzira gdje smo bili, što smo radili, ili koliko smo slobodnog vremena imali, prvi radni dan nakon ljetnog uživanja svima nam dođe

Kako uistinu maksimalno iskoristiti godišnji odmor?

Lagano nam se približava period godišnjih odmora - vrijeme kada se odmaramo od naporne godine, i punimo baterije za nadolazeće poslovne izazove. Međutim, svakome se od nas barem jednom dogodilo

10 načina kako se nositi sa šefom koji Vas maltretira

Ah, ti naši šefovi! Ponekad nam zadaju toliku glavobolju da jednostavno ne znamo kako da se ponašamo prema njima, a da oni budu zadovoljni. Šefovi nas mogu "maltretirati" na bezbroj

Kako je svjetsko nogometno prvenstvo utjecalo na naše ponašanje?

Događaji koji su se u proteklih nekoliko dana dogodili u lijepoj našoj samo su još jedan od pokazatelja koliki potencijali, snaga i mogućnosti leže u svima nama. Bili smo predmet

Zbog čega su visoko inteligentni ljudi često NESRETNI?

Zvuči paradoksalno, zar ne? Nekako je općeprihvaćeni stav da visoko inteligentnim ljudima sve ide od ruke - uspješni su u školi, pronalaze dobre poslove, razvijaju se na svom profesionalnom planu,

Danas ti se smiju, sutra ti žele biti najbolji prijatelji

Mark Twain je jednom davno rekao da je čovjek s novom idejom luđak sve dok ta ideja ne uspije. Sve to zvuči divno i krasno, međutim, nije nam dao odgovor

Stalno ste zauzeti? Od čega ZAPRAVO bježite?

Svi mi poznamo barem jednu osobu za koju možemo reći da je uistinu stalno zauzeta. Kad se nađete s njom na kavi, pitat će Vas kako ste, ne dižući pogled

Evo kako Vas perfekcionizam lagano UBIJA

Smatrate li se perfekcionistom? Nema ničeg lošeg u tome da želite biti najbolji u onome što radite - osim kada Vas ta želja toliko frustrira da Vam praktički uzrokuje propast.

Aktivno slušanje u 5 jednostavnih koraka!

Svi u teoriji znamo koliko je aktivno slušanje važno u svakodnevnoj komunikaciji. Međutim, samo su rijetki koji u praksi kvalitetno posvećuju vrijeme svojim sugovornicima, kako bi u potpunosti razumjeli ono

EN Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

test txt

Što napraviti kada ne možete pronaći dobrog zaposlenika?

Objavili ste oglas za posao, prikupili sve prijave, odradili početnu selekciju kandidata, proveli intervjue s onim najzanimljivijima, ali izgleda da nitko od njih ne odgovara zahtjevima Vašeg radnog mjesta? Ovakav

Treba li Vam employer branding?

Neupitna je činjenica da je u današnje vrijeme gotovo pa svaka organizacija konstantno u potrazi za kvalitetnim zaposlenicima. Naime, nemoguće je ostvariti poslovni rast bez kvalitetnog kadra. Sam proces zapošljavanja

Je li vrijeme da napokon date otkaz?

Svatko je od nas barem jednom u životu imao loš dan na poslu. Štoviše, sigurno Vam je poznat i osjećaj kada Vam jednostavno cijeli tjedan ne ide onako kako ste

Kako biti uistinu nezaboravan lider?

U našoj se svakodnevici konstantno susrećemo s različitim vođama - od pojedinaca koji upravljaju svojim timovima, do ljudi koji svojim rukovoditeljskim sposobnostima uspješno vode čitave kompanije. Međutim, jesu li ti

7 tajni najuspješnijih komunikatora

Koliko ste uspješni u Vašoj svakodnevnoj komunikaciji? Često mislimo kako imamo izvrsne vještine govorenja i suradnje s drugima. Međutim, situacija u praksi pokazuje upravo suprotno. Pitate se zbog čega? Koliko

5 najčešćih grešaka u upravljanju konfliktom

Što čini ljude uspješnima u poslu? Rezultati brojnih istraživanja pokazuju da je jedna od najvažnijih komponenti za uspjeh upravo kvalitetno upravljanje konfliktima na radnom mjestu. Konflikti svima nama predstavljaju neugodna

6 navika najkreativnijih ljudi

Neuroznanost još uvijek nije uspjela dati jednostavno objašnjenje zbog čega su neki pojedinci kreativniji od drugih, te kako uopće kreativnost nastaje. Ona je puno više povezana s desnom, emocionalnom polovicom